Home / Artikel / Lufthansa’s Game of Thrones

Lufthansa’s Game of Thrones

12/02/2019

Met de introductie van de Boeing 777-9, begin 2020, gaat Lufthansa binnen één reisklasse verschillende typen stoelen tegen verschillende prijzen aanbieden. Dat varieert van een stoel in economy class in het midden op de achterste rij tot een ‘throne-style seat’ in business class, met extra ruimte en maximale privacy. Het gaat om ‘keuze, keuze, keuze’, zegt Heike Birlenbach, die verantwoordelijk is voor de sales van de airlines van Lufthansa Group wereldwijd.

Lufthansa Group is koploper in nieuwe distributievormen en de implementatie van NDC. Waarom vindt u dit zo belangrijk?
“Wij vliegen niet alleen van A naar B, maar bieden steeds meer producten en diensten aan. Vanaf het moment van boeken tot aan de aankomst op de bestemming willen wij de klant laten kiezen uit verschillende reisopties. Dus niet alleen een ticket naar Los Angeles, maar ook of hij of zij een comfortabele stoel prefereert, een goede maaltijd of voorrang met boarden. De New Distribution Capability (NDC), de datastandaard van IATA, maakt deze distributie op maat mogelijk. In 2015 ging Lufthansa een toeslag heffen op boekingen via de traditionele boekingskanalen, de GDS’en. Wij verwachten dat in 2020 al zo’n 20 procent van de omzet van Lufthansa Group via het NDC-platform wordt gerealiseerd.”

De goedkoopste tarieven van Lufthansa Group zijn niet langer via de GDS’en te boeken. Het uitsluiten van tarieven heeft toch niets met NDC te maken?
“Dat klopt. Maar in dit laagste segment concurreren wij met low-cost carriers, die veelal niet met GDS’en werken en dus lagere distributiekosten hebben. Daarnaast willen wij hiermee de reisbranche een stimulans geven om te investeren in de technologie die boekingen via NDC mogelijk maakt. Inmiddels werken wij wereldwijd samen met meer dan 40 technologiepartners en zijn er 2000 agenten die via een directe verbinding wél toegang hebben tot onze laagste tarieven.”

De airlines van Lufthansa Group beginnen dit jaar met continuous pricing – wat houdt dat precies in?
“Het betekent dat in plaats van de huidige 26 boekingsklassen er allemaal tussenstapjes mogelijk zijn, dus veel meer prijspunten – ook dat kan dankzij NDC. Het aanbod van onze producten en diensten wordt dynamisch en de bijbehorende prijsstelling ook. De tarieven zijn voortdurend in beweging, met oneindig veel mogelijkheden.”

Gaat u nieuwe ancillaries aanbieden, extraatjes tegen een meerprijs, die alleen via NDC te verkrijgen zijn?
”Ja.”

Welke veranderingen in het productaanbod staan op de agenda?
“De huidige configuratie aan boord blijft onveranderd: economy class, premium economy en business class, en op enkele toestellen ook een first class. Maar binnen deze klassen gaan we verschillende stoelen aanbieden. Nu al geldt dat er een meerprijs wordt gerekend voor een stoel met meer beenruimte. Ons zogeheten Economy Light-product – reizen met alleen handbagage – bieden wij sinds begin vorig jaar ook op intercontinentale vluchten aan. We merken dat onze passagiers deze service-uitbreiding en individualisering waarderen. Ook kunnen reizigers in economy class tegen een meerprijs een stoel boeken in een zone die zich direct achter de business class en premium economy bevindt, zodat zij sneller uit kunnen stappen.
In onze nieuwe toestellen zullen wij nog meer verschillende stoeltypen aanbieden. Wij gaan dit aanbod verder verfijnen. Een single seat, waarbij niemand naast je zit, geeft een heel andere beleving en die kost meer. Begin 2020 worden de eerste Boeing 777-9’s afgeleverd. Afhankelijk van de persoonlijke wensen van passagiers kunnen zij in business class kiezen voor een stoel met meer werkruimte of een extra lang bed. De zogeheten throne-style middle seats, met aan beide zijden werk- en ontspanningsruimte, bieden de meeste privacy en comfort. Zo creëer je binnen één reisklasse een gedifferen­tieerd aanbod met verschillende prijzen.”

Zijn er nog meer plannen voor productdifferentiatie?
“Behalve verschil in stoelen in alle klassen kijken wij ook naar bijzondere maal­tijden. Als full-service airline bieden wij op langeafstandsvluchten standaard een maaltijd aan. Maar sommige passagiers hebben zin in een leuk dinertje met speciale ingrediënten en zijn ook bereid daar iets extra’s voor te betalen. Daarbij zal de focus op de economy class liggen, omdat in andere reisklassen al veel maaltijd­­­opties worden geboden. Op de grond willen wij ook meer keuzemogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld toegang tot de lounge of de mogelijkheid om te douchen. Bij het grondproduct gelden wel restricties van de luchthaven, we kunnen niet zomaar een Premier Lane voor snelle grenspassage openen. In het algemeen zijn op onze eigen hubs méér mogelijkheden. Afgelopen december hebben wij in Frankfurt een extra luchthavenlounge geopend die de uitstraling heeft van een huiskamer. Bepaalde ancillaries zullen ook niet op ons hele netwerk worden aangeboden, maar gelden bijvoorbeeld specifiek voor Wenen of Zürich.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Lufthansa’s Game of Thrones’ dat is verschenen in Zakenreis #508. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
Dossier KLM 100 jaar

Dossier KLM 100 jaar

07/10/2019

In de aanloop naar de honderdste verjaardag van KLM besteedde Zakenreis de afgelopen maanden in een serie bijzondere gesprekken aandacht aan de geschiedenis van onze nationale trots. In Zakenreis #514…

De nazaten van Albert Plesman

De nazaten van Albert Plesman

04/10/2019

Het ruime herenhuis van Hans Plesman in het Haagse Zeeheldenkwartier ademt luchtvaart. En KLM. Foto’s van vliegtuigen, vliegtuigmodellen, souvenirs van vele luchtreizen. Op de eerste etage is een kantoor gehuisvest…

De spagaat van de minister

De spagaat van de minister

24/09/2019

Zakenreis sprak met minister Cora van Nieuwenhuizen over tal van actuele dossiers. Zoals de vraag in welke mate Schiphol mag groeien en wanneer Lelystad Airport ‘eindelijk’ open gaat. Duurzaamheid staat…