Home / Artikel / Lufthansa: menselijk contact blijft een streven

Lufthansa: menselijk contact blijft een streven

20/10/2021

De Lufthansa Group heeft een ‘relatief goede’ zomer achter de rug, zegt Roberto Mamone, general manager sales Nederland. Maar het bedrijf zit nog net niet op de helft van de passagiersaantallen uit 2019. “Herstel zal lang duren. Contact van mens tot mens blijft in het zakenreisverkeer een streven, maar het zal minder frequent zijn dan in het verleden.”

Hoe staat de Lufthansa Group ervoor?
“We hebben een hele moeilijke tijd achter de rug. In het begin van corona was het: vliegtuigen aan de grond, downsizen, alles ging naar beneden. Maar we zijn een jaar verder en hebben nu een relatief goed zomerseizoen gedraaid, al zijn we nog altijd veel kleiner dan voorheen. Het aantal vervoerde passagiers van Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines en Eurowings zit gemiddeld op 49 procent in vergelijking met 2019. We vliegen wel weer 86 procent van de bestemmingen aan, met een lagere frequentie: 54 procent van de vluchten. Van de vloot is nu 77 procent weer operationeel.Je ziet dat het boekingspatroon van klanten nu heel lastminute is. Men wacht tot het laatste moment met boeken om er zeker van te zijn dat de reis ook echt mogelijk is en vertrekt dan het liefst meteen. Dit maakt het voor ons moeilijk langetermijnvoorspellingen te doen. Dankzij de hogere opbrengsten uit de vracht kunnen we een groot deel van onze kosten dekken.”

Kunt u iets zeggen over uw zakelijk vervoer?
“Aanvankelijk was de pijn groot, direct van alles naar niks – bam! En dat terwijl wij ons altijd vooral focusten op zakenreizen. Enkele bedrijfstakken zijn wel blijven vliegen, met name het segment zeelieden, dat bijna crisis-resistent leek te zijn. Diplomatieke en overheidsreizen gingen ook door, zij het wel veel minder dan normaal. In een latere fase is daar ook het mkb bijgekomen. Bij kleine bedrijven zie je dat de Duty of Care iets minder strikt wordt genomen omdat de noodzaak om naar klanten te gaan er groter is. Soms is het gewoon de eige­naar die zelf reist. Sinds een paar weken zie ik ook dat multinationals weer gaan vliegen. De corporate cijfers zijn nog heel laag, maar wel met de grootste groei van alle segmenten: elke week 20 procent meer. Voor alle zakenreizen samen zitten we – vergeleken met twee jaar geleden – nog maar op 15 procent.”

Komt het ooit allemaal terug?
“Nee, dat zal niet snel gebeuren. Wij verwach­ten dat we pas tegen 2025 weer op 90 procent van het aantal zakenreizen uit 2019 kunnen zitten. Tot dan zullen reizen voor zakelijke doeleinden als minder urgent worden ervaren. Ik zie dat ook bij Lufthansa zelf: mijn bazin uit Spanje kwam onlangs na lange tijd weer naar Amsterdam. Ze komt niet meer elke maand, zoals in het verleden het geval was. Video­vergaderen zal een deel van het zakelijk verkeer blijvend overnemen.”

En op langere termijn?
“De luchtvaart is een groei-industrie. Af en toe zit er een knik in, bijvoorbeeld tijdens recessies. En nu laat corona natuurlijk een hele serieuze knik zien. De groei komt terug, daar heb ik vertrouwen in, de vraag is alleen wanneer.”

Hoeveel bent u gekrompen in het personeelsbestand?
“We zijn nu met ongeveer 30.000 mensen minder en zitten rond de 100.000 werknemers. We hebben hele divisies moeten afstoten. De reorganisatie is nog niet uitgekristalliseerd, het proces met bonden en ondernemingsraden is nog gaande. Voordeel is dat we als gevolg van de coronacrisis veel meer als groep kwesties zijn gaan aanpakken. Niet elke airline in de groep doet meer z’n eigen dingetjes, alles is meer en meer geconsolideerd, ook uit kostenoverwegingen. Dus nu worden concepten ontwikkeld en uitgewerkt voor de hele groep, om daarna te worden aangepast aan de afzonderlijke airlines. Zo is de catering bijvoorbeeld niet voor elke afzonderlijke carrier hetzelfde, maar heeft een eigen touch. Deze structuur van gezamenlijkheid blijft bestaan, denk ik. Door corona is de synergie in een stroomversnelling gekomen.”

Waarop vliegt u deze winter vanaf Schiphol?
“Frankfurt: negentien vluchten per week, dat is 45 procent in vergelijking met 2019. München: veertien vluchten, Zürich vijftien, Wenen twintig en Hamburg zeven. We hopen dat de passagiersaantallen hier weer wat aantrekken, want Amsterdam zat de afgelopen tijd onder ons gemiddelde, met 35 procent passagiers, afgezet tegen 2019.”

 

Languit in de economy
Lufthansa (maar niet de andere vier leden van de groep) biedt sinds augustus de Sleeper’s Row in economy class op bepaalde langeafstandsvluchten. Met deze optie, die alleen bij de incheckbalie of gate kan worden geboekt, krijgen reizigers in deze klasse een rij stoelen tot hun beschik­king om horizontaal te kunnen liggen. Roberto Mamone: “Het is een creatieve manier om lege stoelen te gelde te maken. We blijven immers een commercieel bedrijf, ook in coronatijd.”

De Sleeper’s Row is alleen beschikbaar op vluchten vanaf Frankfurt naar Los Angeles, Sâo Paulo en Singapore. En het gaat per vlucht om slechts drie sets van drie of vier stoelen naast elkaar, die als bed kunnen dienen. De passagier krijgt voor het slapen gaan een matras, deken, een kussen en een speciale veiligheidsriem. De meerprijs begint op 159 euro. Overigens is op de drie genoemde bestemmingen passagiers­verkeer nu grotendeels onmogelijk vanwege de reisbeperkingen. Bij het boeken van een vlucht kan de Sleeper’s Row niet alvast worden bijgeboekt. Dit komt doordat Lufthansa pas aan de gate weet hoeveel slaapopties er voor een specifieke vlucht zijn. De verkoop wordt in de vertreklounge omgeroepen en de verkoop vindt plaats op basis van first come, first serve.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Lufthansa: menselijk contact blijft een streven’, dat is verschenen in Zakenreis #521. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Foto’s © Lufthansa

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen