Home / Artikel / Jos Nijhuis: ‘Trein is goed alternatief voor korte afstand’

Jos Nijhuis: ‘Trein is goed alternatief voor korte afstand’

11/01/2018

Jos Nijhuis gaat deze lente na ruim negen jaar weg als president-directeur van Schiphol. In een vraaggesprek met Zakenreis blikt hij terug en kijkt vooruit.

Dit is een samenvatting van het exclusieve interview dat Jos Nijhuis heeft gegeven in Zakenreis #500.

 

Jos Nijhuis zal in februari nog de jaarcijfers presenteren en blijft naar eigen zeggen tot en met 31 maart aan. “Het tweede kwartaal ben ik nog beschikbaar om mijn opvolger in te werken.”

Hij acht de tijd rijp om het stokje over te dragen, nu Schiphol voor een nieuwe fase staat. Het maximaal toegestane aantal van 500.000 vliegbewegingen is in zicht, terwijl de opening van dependance Lelystad Airport als gedeeltelijke oplossing voor de groei aanstaande is, per 1 april 2019. Luchtverkeer­sleiding Neder­land (LVNL) is begonnen met het opnieuw intekenen van de vliegroutes boven Neder­land. Volgens de organisatie zal dat vijf jaar in beslag nemen.

Lelystad Airport gaat in 2019 gewoon open
Kan Lelystad dan wel open op die datum? Nijhuis: “Ja, dat kan. Dat is een jaar later dan eerder gepland, maar ik maak niet langer een voorbehoud. Want herindeling van het Nederlandse luchtruim is geen voorwaarde. We beginnen bescheiden in Lelystad, met op jaarbasis 4000 bewegingen, doorgroeiend naar 10.000 en 25.000, en daarna – in de verre toekomst – naar 45.000. Je kunt zeggen dat het niet veel is, maar toch zeker de moeite waard en in lijn met de daarover gemaakte afspraken. Ik ben wel geneigd te zeggen dat Lelystad sneller zou moeten kunnen groeien om echt verlichting te bieden op Schiphol.”

Nijhuis wijst erop dat het luchtruim als zodanig onder verantwoordel­ijk­­heid van de LVNL valt. “Maar Schiphol moet intussen leven met de gevolgen en moet de verschillende beleidsterreinen met elkaar in overeenstemming zien te brengen. Zo hebben gemeenten rond Schiphol aangegeven nieuwe woningen te willen bouwen. De herin­de­ling van het lucht­ruim kan dat proces verstoren, want je loopt de kans dat je woningen gaat bouwen waar straks vluchten overheen komen.”

Er gaan ook geluiden op om reizen per vlieg­tuig duurder te maken, bij wijze van milieu­maatregel. Btw op kerosine en herinvoering van de vliegtaks worden al genoemd. Hoe staat Nijhuis hierin? “Laat ik dit zeggen: ik ben geen voorstander van belastingen en toeslagen. Het level playing field moet niet worden verstoord – daar zijn we op Schiphol wel beducht voor. En vliegen moet voor iedereen beschikbaar blijven.”

Voor korte afstanden heeft de trein de voorkeur
Maar de vertrekkende CEO toont ook ‘begrip’ voor de keerzijde van de luchtvaart. “De manier van het promoten van vlieg­tickets voor belachelijk lage prijzen vind ik niet verstandig. We moeten duurzaamheid en de beperking van CO2-uitstoot hoger op de agenda zetten. Veel airlines zijn daar ook mee bezig, met KLM en easyJet voorop. Als er goede alternatieven zijn voor vliegverbindingen onder de 500 kilometer moeten we daarop inzetten. Vliegen tussen Schiphol en Brussel is ridicuul. De trein is veel beter en bijvoorbeeld een goed alternatief voor de vliegverbinding tussen Amsterdam en Parijs. Daar komt de rechtstreekse trein naar Londen binnenkort bij.”

Nijhuis voegt in dit verband een functie toe aan het begrip ‘selectiviteit’. Waar dit tot nu toe een omschrijving was voor mainport-gebonden overstapverkeer versus point to point leisure verkeer, vindt hij dat ook het verkeer op korte afstanden, waarvoor ‘goede alternatieven’ zijn, van Schiphol geweerd zou kunnen worden. Om op deze wijze meer ruimte vrij te maken voor vluchten waarvoor geen alternatieven zijn. “Vakantievluchten moeten in de toekomst naar Lelystad, en verbindingen over korte afstanden worden op termijn vervangen door de trein. We moeten nog harder inzetten op het milieu, met bijvoorbeeld op niet al te lange termijn de ontwikkeling van elektrisch vliegen. De ontwikkeling van die technologie gaat misschien wel sneller dan we denken.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Jos Nijhuis: We blijven vooroplopen’ dat is verschenen in Zakenreis #500. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

 

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen