Home / Artikel / Hoe nu verder met Lelystad en Schiphol?

Hoe nu verder met Lelystad en Schiphol?

15/03/2018

Een verrassing was het niet: het nieuws dat de opening van Lelystad Airport voor de tweede keer opschuift. Niet dit jaar, niet in 2019, maar – op zijn vroegst – in 2020 komt de nieuwe luchthaven in bedrijf. Dit keer zit het vast op bezwaren van omwonenden. Schiphol en KLM zijn woedend en eisen in een zelden vertoonde eensgezindheid compensatie op de mainport.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) liet begin dit jaar het nieuwe uitstel al doorschemeren en heeft de opening inderdaad wederom doorgeschoven. ‘Met maximale druk op het proces is opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 wellicht mogelijk. Maar dat vind ik niet verantwoord. Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020,’ zei de bewindsvrouw.

Vorig jaar gaf de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan niet klaar te zijn voor het begin van de operatie in april 2018 en bedong een extra twaalf maanden voorbereiding. Het tweede uitstel tekende zich de afgelopen maanden al af. Het verzet onder delen van de bevolking in Flevoland, Friesland, Gelderland en Overijssel zwol in de loop van 2017 aan. Wat eerst nog ver weg leek, kwam nu dichterbij: er zouden weldra opstijgende en dalende vliegtuigen gebieden passeren die tot nu toe geluidsarm waren.

Een bewindspersoon uit de VVD zal daarentegen ook oog hebben voor de zakelijke belangen. Schiphol en dependance Lelystad, met de staat al grootaandeelhouder, zijn goed voor de Nederlandse economie. Maar de VVD heeft het niet alleen voor het zeggen. Het kabinet-Rutte III bestaat uit vier partijen (ook D66, CDA en ChristenUnie) en met name de twee laatste partijen hebben aanhang in de regio’s waarboven de vliegroutes van en naar Lelystad zijn ingepland. Om hun electoraat te beschermen, moesten CDA en ChristenUnie uitstel bepleiten. Ze vonden gehoor bij de minister.

Uitstel of afstel?
Een andere factor die heeft bijgedragen aan het nieuwe uitstel is een foutieve berekening in de milieueffectrapportage (MER). Deze is inmiddels geactualiseerd. Van Nieuwenhuizen heeft verder de afspraken van haar voorgangers over het aantal vlieg­bewegingen op Lelystad bevestigd. In het eerste jaar (2020) mogen dit maximaal 4000 vliegtuigbewegingen (11 per dag) zijn, oplopend naar 7000 in 2021 en 10.000 vanaf 2022. Op de lange termijn mag dit aantal doorgroeien naar maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen.

Gaat Lelystad in 2020 dan wel open, of komt er van uitstel afstel? De bewindsvrouw vindt dat er nog een aantal belangrijke stappen moet worden gezet. Zo zal de commissie voor de m.e.r. advies uitbrengen over de MER-actualisatie. Daarnaast moet de verkeersverdelingsregel, die de uitplaatsing van Schiphol-vluchten naar Lelystad regelt, worden getoetst door de Europese Commissie. Het gewijzigde luchthavenbesluit over Lelystad moet vervolgens nog de Tweede en Eerste Kamer passeren, terwijl de Raad van State advies dient te geven.

KLM en Schiphol boos
Eigenaar Schiphol en KLM, de grootste gebruiker van de mainport, zijn zeer ontstemd over de nu ontstane situatie. Probleem is niet alleen de latere beschikbaar­heid van Lelystad, Schiphol mag zelf in de tussentijd niet verder groeien, gemeten in aantallen vliegbewegingen. Want het aan de Alderstafel overeengekomen maximum van 500.000 starts en landingen is vrijwel bereikt. Uitgaande van Schiphols groeitempo van de afgelopen jaren zou de overloop op Lelystad in eerste aanleg bij lange na niet voldoende zijn, maar dan was het begin in elk geval gemaakt, redeneerde de sector. Maar nu Lelystad op zijn vroegst over twee jaar open­gaat én Schiphol zich moet inhouden, voelen de luchtvaartbedrijven zich in de hoek gezet.

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Hoe nu verder met Lelystad Airport en Schiphol’ dat is verschenen in Zakenreis #501. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar.

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Reis om de wereld in 44 uur

Reis om de wereld in 44 uur

17/09/2018

Ook zakenreizigers maken gebruik van de Round the World Tickets
 die de drie luchtvaartallianties aanbieden. Hoe vermoeiend of 
(on-)aangenaam is het om in korte tijd en door verschillende tijdzones over…