Home / Artikel / Geen gesleep meer met koffers op de beurs

Geen gesleep meer met koffers op de beurs

01/08/2018

Het is geen kwestie óf, maar wanneer het gaat gebeuren. Beursbezoekers van RAI Amsterdam hoeven misschien al volgend jaar niet meer de hele dag hun koffer mee te slepen, maar kunnen deze ter plekke inchecken voor hun vlucht. ‘Alle stakeholders hebben dezelfde toekomstvisie.’

“Bij grote beurzen komen duizenden mensen met hun koffertje naar de RAI, die zij afgeven bij de garderobe of in een locker doen om hem ’s middags weer op te halen als ze naar Schiphol gaan,” zegt Erik Tangelder, Head of Visitor Services van RAI Amsterdam. “Ook al verdienen wij daar geld aan, het is voor ons een logistieke uitdaging om al die koffers in bewaring te nemen. Voor passagiers is het vele malen prettiger als zij hun koffer al bij ons op het beursterrein kunnen inchecken en pas terugzien op de bagageband als zij ’s avonds of de volgende dag thuiskomen. In combinatie met online inchecken vermijden beursbezoekers opstoppingen bij de bagage drop-off op Schiphol en kunnen ze vlot het luchthavenproces doorlopen.”

Deze alternatieve bagagestroom is een van de aanbevelingen van het Europese PASSME-project waarvoor Schiphol samen met Hamburg als proeftuin dient: met een serie maatregelen kan van de reistijd binnen Europa een uur worden afgesnoept. “De RAI heeft met veel belangstelling PASSME gevolgd,” zegt Tangelder. “Alle betrokken partijen – waaronder Schiphol en Air France-KLM – zijn het erover eens dat het deze richting op moet gaan. Een incheckbalie op het beursterrein zou de customer journey van onze beursbezoekers zeker verbeteren. Het is geen nieuw fenomeen; Air France heeft in Parijs ook een dergelijke samenwerking met beurslocatie en luchthaven.”

Grip houden op reiskosten
Tangelder werkt sinds 2001 voor RAI Amster­dam, waar hij verschillende managementfuncties heeft door­lopen. Na de commerciële verantwoordelijk­heid voor Hotel Services en Exhibitor Services is hij nu verantwoordelijkheid voor de commerciële productontwikkeling voor bezoekers. Daarnaast is hij contractmanager voor de zakenreisagent en voor Air France-KLM. “Travel management is geen fulltime functie bij ons, onze zakenreisomzet is eerder tonnen dan miljoenen en dat rechtvaardigt geen volwaardige fte. Maar met 400 à 500 vluchten per jaar zijn de zakenreisuitgaven wel hoog genoeg dat het loont om processen te stroomlijnen.”
Reizen van RAI-medewerkers worden centraal geboekt via het directiesecretariaat. “Daar is bewust voor gekozen omdat wij grip op de zakenreisuitgaven willen houden,” zegt Tangelder. “Het secretariaat onderhoudt het contact met de reisagent, die voor het uitvoerende travel management zorgt. Bij het strategische travel management, zoals het opstellen van de travel policy, is Tangelder betrokken. “Het reisbeleid is een paar jaar oud en zijn we momenteel aan het herzien. Richtlijnen zoals wanneer een medewerker economy comfort of business class mag vlie­gen, willen we duidelijker communiceren.”

Stadsbrede samenwerking
De beurzen en congressen vand RAI in Amsterdam zorgden vorig jaar voor 1,5 miljoen bezoekers. “Daarvan waren 400.000 internationale bezoekers,” zegt Tangelder. “Een groot deel van hen blijft hier ook overnachten. Om zoveel bezoekers te accommoderen, werken wij stadsbreed samen met de Amsterdamse hotelsector en Amsterdam Marketing. Gezamenlijk bespreken wij hoe we onze stad beter kunnen vermarkten. Immers: als we de RAI verkopen, verkopen we ook de stad. Beursorganisatoren verwachten van ons dat wij goede voorzieningen bieden, maar de bereikbaarheid en aantrekkings­kracht van de stad zijn minstens zo essentieel. Amsterdam is een populaire bestemming en het is druk in de stad, met veel toeristen. Daar zijn we ons terdege van bewust. Maar de economische spin-off van de RAI voor de regio Amsterdam is enorm. Bovenop elke euro die wordt uitgegeven in de RAI worden nog eens 7 euro in de stad besteed en bij grote internationale events is dit nog meer. Het gaat soms om tientallen miljoen euro’s per week, voor taxi’s, horeca, winkelaankopen, vluchten naar Amsterdam, enzovoort.”

Voldoende hotelkamers garanderen
De RAI heeft zo’n twintig hele grote beurzen per jaar. De International Broadcasting Convention (IBC), die sinds 1992 in Amsterdam plaatsvindt, trekt bijvoorbeeld 60.000 tot 70.000 bezoekers aan. Tangelder: “Dat vertaalt zich in 15.000 hotelreserveringen, met een gemiddelde van vier overnachtingen, voornamelijk in het hotelsegment van drie-, vier- en vijfsterren. Om zo’n groot evenement binnen te halen, stellen beurorganisatoren als voorwaarde in het contract dat wij die 15.000 bedden kunnen aanbieden tegen een redelijk tarief. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat er niet voldoende hotelkamers beschikbaar zijn of dat de prijzen drie keer over de kop gaan. Medio 2019 opent nhow Amsterdam RAI hotel, dat ons hotelaanbod verder verrijkt. Door de gemeente Amsterdam zijn wij betrokken bij de tenderprocedure voor de exploitatie van het hotel en er zijn afspraken gemaakt over samenwerking. Met 650 kamers is nhow Amsterdam RAI een van de grootste hotels van de Benelux.”

Stad bereikbaar houden
De RAI heeft een samenwerkingsverband met de NS waarbij bezoekers profiteren van een speciaal NS-tarief. “Vooralsnog geldt dit alleen voor onze eigen beurzen, zoals de Huishoudbeurs, Intertraffic en Horecava,” zegt Tangelder. “Wij zien beide in dat het een succes is en er lopen gesprekken om dit ook aan derden aan te bieden die in de RAI een beurs of congres organiseren. Dat betekent wellicht minder parkeeropbrengsten, maar voor dergelijke grote evenementen willen wij graag het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren om ook de stad bereikbaar te houden.”

Wat dat betreft zal de Noord/Zuidlijn die op 22 juli geopend is, ook een nieuwe impuls geven aan de bereikbaarheid van de RAI. Het ondergrondse Station Europaplein is vanaf twee punten op het plein voor de RAI toegankelijk. Naar verwachting zullen per dag ongeveer 20.000 reizigers gebruikmaken van dit station.

“Voorheen moesten beursbezoekers nog met tram 4 dwars door de stad en duurde het 25 à 30 minuten om naar het Centraal Station te gaan,” zegt Tangelder. “Nu zijn zij in 6 minuten op het Rokin en in 8 minuten op Amsterdam CS. De treinverbinding met Schiphol wordt ook beter: behalve 7 minuten lopen naar Station Amsterdam RAI kunnen reizigers straks ook één halte de metro nemen naar Station Amsterdam Zuid en daar overstappen op de trein naar Schiphol.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Geen gesleep meer met koffers op de beurs’ dat is verschenen in Zakenreis #504. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Reis om de wereld in 44 uur

Reis om de wereld in 44 uur

17/09/2018

Ook zakenreizigers maken gebruik van de Round the World Tickets
 die de drie luchtvaartallianties aanbieden. Hoe vermoeiend of 
(on-)aangenaam is het om in korte tijd en door verschillende tijdzones over…

Sneller en slimmer vliegen

Sneller en slimmer vliegen

01/08/2018

Met een serie maatregelen die thuis al beginnen, kan in Europa gemiddeld 63 minuten van de reistijd worden afgeschaafd. Dat is het resultaat van een trits onderzoeken van het Europese…