Home / Artikel / Flexibiliteit en mobiliteit sleutelwoorden voor zakenreiziger van nu

Flexibiliteit en mobiliteit sleutelwoorden voor zakenreiziger van nu

03/03/2013

De zakenreiziger van de 21ste eeuw wil zijn eigen smartphone of tablet gebruiken voor het boeken en wijzigen van reizen. Het reisbeleid wordt meestal gevolgd, maar veel toegevoegde waarde ziet de frequent reizende medewerker niet in het corporate travel management.

Dit blijkt uit het rapport The 21st Century Business Traveller, dat Amadeus tijdens de Business Travel Show in Londen vorige maand presenteerde. Hiervoor ondervroeg Amadeus vierhonderd Britse zakenreizigers met als doel te ontdekken in welke mate  de corporate travel manager voldoet aan de behoeften van de reiziger.

“Van de meest frequente reizigers, met elf trips of meer per jaar, geeft de helft aan dat zij in 2012 minder vaak op pad zijn gegaan dan in 2011,” zegt Rob Sinclair-Barnes, marketingdirecteur bij Amadeus. “Er wordt vanuit het bedrijf druk uitgeoefend op de zakenreisuitgaven en reizen worden efficiënter gepland, bijvoorbeeld door videoconferencing als alternatief te gebruiken of een aantal trips te combineren tot één reis. Dat betekent wel dat medewerkers langer op reis zijn dan voorheen. Een logisch gevolg daarvan is dat mobiele toepassingen nog belangrijker worden dan ze al zijn. Medewerkers willen te allen tijde en overal toegang hebben tot informatie en diensten via een apparaat naar eigen keuze.SONY DSC

De behoefte aan een Bring Your Own Device- (BYOD) beleid waar Sinclair-Barnes het over heeft, wordt niet alleen gedreven door generatie Y, 18-34-jarige medewerkers voor wie internet een vanzelfsprekend-heid is en geen aangeleerde vaardigheid. Ook oudere medewerkers willen via hun smartphone of tablet worden bediend door de corporate reisafdeling. “Daar zijn hun werkgevers echter nog niet klaar voor,” zegt Sinclair-Barnes. “Tweederde van de zakenreizigers kan hun reizen boeken via een online booking tool. Slechts 34 procent kan boekingen maken door middel van een mobiel apparaat. Wij verwachten op dit gebied wel een inhaalslag in de nabije toekomst.”

Flexibiliteit is heel belangrijk voor de hedendaagse zakenreiziger: de helft van de respondenten wijzigt het reisschema na boeking. 37 procent doet dat zelfs tijdens de reis. “Volgens 30 procent van de respondenten reageert het zakenreisbureau hier goed op en managen zij veranderingen naar tevredenheid,” zegt Sinclair-Barnes. “Dat betekent dat 70 procent het niet goed doet in de optiek van de zakenreizigers. De medewerker zou moeten worden aangemoedigd om zelf de wijzigingen te managen. De agent kan zich dan richten op zijn rol als consultant, die veel meer waarde toevoegt dan de tijdrovende administratieve handelingen die een wijziging met zich meebrengt. Bovendien bespaart het bedrijf zo geld. Ik denk dat de zakenreisagent van de toekomst puur als consultant moet functioneren.”

Tweederde van de zakenreizigers heeft respect voor het reisbeleid en week daar in 2012 niet vanaf. Dat is bij sommigen misschien meer geluk dan wijsheid, want slechts 51 procent zegt het reisbeleid volledig te begrijpen. Frequente reizigers zijn eigenwijzer: van de medewerkers die elf of meer zakentrips per jaar maken, houdt 49 procent zich altijd aan de regels. De oplossing voor betere naleving van het reisbeleid is volgens Sinclair-Barnes het stimuleren van het gebruik van de online booking tool voor simpele reserveringen en de travel management company voor ingewikkelde reisschema’s.

Dan moeten de medewerkers natuurlijk wel willen luisteren naar de travel manager. Uit het onderzoek blijkt echter dat ze ambivalent staan tegenover de corporate reisafdeling. “Zevenenveertig procent zegt dat de reisafdeling noch bevorderlijk, noch hinderlijk is voor hun werkzaamheden,” zegt Sinclair-Barnes. “Vijftien procent meent zelfs dat het corporate travel management het zakendoen in de weg staat. Het is dus wel duidelijk dat travel managers meer moeten doen om hun bijdrage aan de bedrijfsactiviteiten zichtbaar en begrijpelijk te maken.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Zakenreiziger van nu verlangt mobiele toepassingen’ dat is verschenen in Zakenreis nr. 451. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis (35 euro voor tien uitgaven per jaar).

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
Een Spanjaard op  de Zuidas

Een Spanjaard op de Zuidas

20/05/2021

In de donkerste tijden ooit voor de hotelindustrie strijkt Meliá, de grootste hotelexploitant van Spanje, voor het eerst in Nederland neer. Met INNSiDE by Meliá op de Amsterdamse Zuidas willen…