Home / Artikel / Eindhoven: kwaliteit boven kwantiteit

Eindhoven: kwaliteit boven kwantiteit

07/02/2020

Eindhoven Airport heeft sinds kort een business class lounge die past bij de eigen strategie van ‘meer kwaliteit’ in plaats van kwantiteit. In dit kader past ook het opheffen van late vluchten, later dit jaar, als maatregel tegen hinderbeperking. Zakenreis nam een kijkje op de luchthaven en sprak er met Mark Botter, head of Consumers & Real Estate.

Eindhoven Airport is bezig met vernieuwing, zowel in als buiten de terminal, gericht op meer kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Groeien hoeft niet meer zo nodig, zegt Mark Botter, hoofd consumers & real estate tegen Zakenreis.

Het is een vroege morgen op Eindhoven Airport, in de terminal is het een drukte van belang. Op de monitoren staan vooral vluchten van Ryanair, Wizz Air en Transavia, de drie belangrijkste carriers op de luchthaven. De luchthaven heeft sinds kort ook een business class lounge. De Aspire lounge van Swissport bevindt zich op de eerste etage, na de security, en telt zestig zitplaatsen. Op de ochtend van ons bezoek zit er niemand. Volgens Mark Botter heeft dit te maken met de opstartfase. “We werken nog hard aan de promotie, met onder meer bewegwijzering in de terminal. Partner Aspire is druk bezig om partnerships te sluiten met airlines en business card-houders om te zorgen dat hier zo veel mogelijk passagiers terecht kunnen, buiten de ‘walk-in-klanten’ om.”

Alle vluchten op Eindhoven zijn point-to-point. Dit betekent dat er geen hubcarriers zijn, zoals KLM, Lufthansa of British Airways, en ook geen vliegtuigen met een business class aan boord. Toch schat de luchthaven, op basis van eigen onderzoek, het aantal zakenreizigers op twintig procent. Botter: “De top-drie voor zakelijk verkeer vormen Londen, Barcelona en Boedapest. In totaal hebben we negentig bestemmingen, waarvan twintig hoofdsteden en economische regio’s, zoals Milaan.”

Het verkeer naar Londen (Stansted) groeide in 2019 met 22 procent, naar ruim 300.000 passagiers, van wie een kwart op zakenreis was. Ryanair is de enige carrier die vanaf Eindhoven op de Britse hoofdstad vliegt.

Geen business class in de lucht betekent ook dat er geen passagiers zijn die op basis van hun ticket gratis toegang hebben tot de lounge. Hoe denkt de luchthaven met voornamelijk prijsvechters toch passagiers bij Aspire naar binnen te krijgen? “Op alle vluchten zitten mensen die gesteld zijn op comfort en rust,” zegt Botter. “Dit zijn meestal zakenreizigers die voordat ze aan boord gaan nog even willen werken of rust zoeken. De lounge is een van de weinig plekken waar passagiers zich kunnen afzonderen.”

Gebruik van Privium-pas
Passagiers die gebruik willen maken van de lounge moeten bij een onlineboeking 30 euro betalen. Aan de deur toegang kopen kan ook, voor 35 euro. Aspire en Eindhoven Airport kijken nog naar een andere variant: het gebruik van de Privium-pas, een product van Schiphol. Deze geeft nu uitsluitend toegang tot de lounges op Schiphol, inclusief snelle grenspassage en vooraan parkeren aldaar, met een jaartarief van 235 euro. Schiphol Group heeft een belang van 51 procent in Eindhoven Airport en zou het gebruik van de Privium-pas kunnen uitbreiden naar de Aspire lounge.

Naast de lounge werkt Eindhoven Airport ook aan andere facetten voor het zakelijk verkeer. “De afgelopen jaren realiseerden we ons dat de faciliteiten voor zakenreizigers moesten worden verbeterd,” zegt Botter. “We koppelen nu ook het parkeren in P1, vlak voor de terminal, aan fast track inchecken en boarden aan de loungetoegang. Uitgangspunt is om het de frequente reizigers zo makkelijk mogelijk te maken.”

Eindhoven Airport zegt ‘intensief contact’ te hebben met de travel managers van enkele grote bedrijven in de regio, zoals Philips, ASML en VDL Groep, een internationaal industrieel familiebedrijf in Eindhoven dat zich onder meer toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabricaten. Een grote wens uit het bedrijfsleven is een dienst die de luchthaven op dit moment niet kan leveren, namelijk een hubconnectie. Botter sluit niet uit dat die functie er op  termijn wel komt, bijvoorbeeld via een feedervlucht naar Londen Heathrow. Ook wordt nagedacht over een slimme verbinding over de weg met Schiphol.

Kwaliteitsslag
Eindhoven profileert zich al enige tijd als een luchthaven die kwaliteit boven kwantiteit stelt. Wat is hiervan precies de strekking? Botter: “De focus op aantallen passagiers, vliegbewegingen en groei is losgelaten. We zijn een luchthaven voor de regio en willen dat op een zo hoog mogelijk niveau doen, met vier thema’s: het verbinden van de regio met de wereld; nabuurschap, dus zo goed mogelijk met de omgeving omgaan; voor arriverende passagiers een waardige entree bieden tot de Metropoolregio Eind­hoven, de bestuurlijke samenwerking tussen 21 gemeenten in het zuidoosten van de provincie Noord-Brabant; een inspirerende proeftuin zijn voor innovaties uit de regio.”

Geen late vluchten meer
In de nieuwe vergunning die de luchthaven eind 2019 kreeg van het ministerie van Defensie – de Koninklijke Luchtmacht heeft officieel het beheer over Eindhoven Airport, met gedeeld militair en civiel verkeer – worden vanaf het winterseizoen 2020/21, ingaande op 25 oktober, de vluchten tussen 23.00 en 00.00 uur geschrapt. In het zomerseizoen, van 29 maart tot en met 24 oktober 2020, mag Eindhoven op het laatste uur van de dag nog vier vluchten afhandelen. Daarna is het afgelopen met de late vluchten en blijft het tussen 23.00 en 07.00 uur de volgende dag stil in de lucht boven Eindhoven.

Verder mag het totale aantal vluchtbewegingen in 2020 en in 2021 per jaar niet uitstijgen boven de 41.500. Eindhoven zegt daarmee uit de voeten te kunnen. In 2018 was het aantal bewegingen 38.642, vorig jaar kwam het uit op 41.838.

De luchthaven doet in het geheel niet moeilijk over de inperkingen, integendeel: Botter noemt het ‘een belangrijke stap in het verminderen van de hinder voor omwonenden’ en zegt dat de maatregel past in het streven naar meer kwaliteit.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Eindhoven Airport: groeien is geen doel’, dat is verschenen in Zakenreis #516. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
Dossier KLM 100 jaar

Dossier KLM 100 jaar

07/10/2019

In de aanloop naar de honderdste verjaardag van KLM besteedde Zakenreis de afgelopen maanden in een serie bijzondere gesprekken aandacht aan de geschiedenis van onze nationale trots. In Zakenreis #514…