Home / Artikel / Een Spanjaard op de Zuidas

Een Spanjaard op de Zuidas

20/05/2021

In de donkerste tijden ooit voor de hotelindustrie strijkt Meliá, de grootste hotelexploitant van Spanje, voor het eerst in Nederland neer. Met INNSiDE by Meliá op de Amsterdamse Zuidas willen de Spanjaarden het zakelijk segment in Nederland opschudden. Vijftig gasten trok het hotel in haar openings­weekend. Vijftig gasten op 328 hotelkamers. “Het is zo dubbel om op die manier open te moeten gaan,” zegt hoteldirecteur Sjoerd Sybesma. “Ik opende in 2012 Hilton Garden Inn Leiden op een woensdag, de zaterdag erop zaten we vol. Hier druppelen mensen niet eens binnen, ze kruipen binnen. Dat doet pijn.”

De opening stond al gepland voor afgelopen december, maar toen kwam de tweede lockdown. “Wij hadden al boekingen staan voor oud en nieuw, en voor januari,” zegt Sybesma. “Ik kon me niet voorstellen dat we die met kerst en tijdens de jaarwisseling opnieuw dicht zouden zijn. Maar toen verordonneerde de overheid dat onze F&B moest sluiten. Op dat moment wist ik niet dat het zo lang zou duren. Een hotel is een totaalproduct. Bed-ontbijt-lunch-diner, dat is ons product. De pizzeria op de hoek kan nog aan afhalen doen, maar dat heeft bij ons geen zin.”
Tijdens de eerste lockdown mocht Meliá gewoon open zijn. “Dat ging helemaal goed,” zegt Sybesma, “er waren geen brandhaarden. Alleen vond de politiek dat niet eerlijk tegen­over gewone restaurants, die wél dicht moesten. Maar corona is helemaal niet eerlijk. De super­markten draaien prima, is dat dan eerlijk?”

Geen overheidssteun
De verhalen over Nederlanders die de horeca­lockdown omzeilden door een kamer te boeken om in het hotel feestjes te kunnen houden, zijn volgens Sybesma volstrekt overtrokken. “Gasten die losgaan op de kamer, dat mag in geen enkele periode. Ik heb in mijn tijd bij Hilton (Sybesma leidde onder meer Hilton Den Haag en Hilton Antwerpen – red.) ook vrijgezellenfeesten gehad, met gasten van wie ik kon voorzien dat er problemen kwamen en we na vijf minuten naar boven konden. Dat mocht toen niet en nu ook niet.”
Uiteindelijk werd de opening van Meliá in Amsterdam onvermijdelijk, ondanks de aanhoudende lockdown. “We zijn blij dat we open zijn, al is het op halve kracht. Alle kamers zijn klaar, maar een beperkt aantal wordt gebruikt. Ik heb hier vanwege de crisis maar 17 mensen werken, house-keeping doen we nu zelf. Terwijl er plek is voor 70 medewerkers en de schoonmaak normaliter wordt uitbesteed. Maar als nieuwkomer hebben wij geen recht op overheidssteun om salarissen en vaste lasten af te dekken.”
Sybesma ziet qua leisure potentie voor juli en augustus. “Zakelijk zien we pas beweging in het vierde kwartaal in de boeken terug, heel voorzichtig. Maar lang niet wat het was en wat we nodig hebben. Vergeleken met 2019 gaat het nog jaren duren voor we weer op die bezettingsgraden van 85 tot 90 procent zitten. Maar het zal terugkomen. Amsterdam, Rome en Parijs veranderen hierdoor niet permanent in de Veluwe. We blijven hoofdsteden van Europa. Die worden echt wel weer populair.”

‘Een mooie synergie’
Het nieuwe INNSiDE by Meliá, pal naast Station Amster­dam-Zuid, is gevestigd in een voormalige kantoor­toren. “Dit was een strijdtoneel. Elke hotelier heeft hierop geboden. De vraag was niet: moeten we dat wel doen, de vraag was: waar kunnen we tekenen? Je zit midden op de Zuidas, het belangrijkste zakendistrict van Nederland, op zes minuten van Schiphol en binnen tien minuten in het centrum.”
Dat een in Nederland tamelijk onbekende Spaanse hotelier zich heeft ontfermd over een van de meest begeerde hotelprojecten in Amsterdam – waar vanwege politieke weerstand nieuwe hotelprojecten uit den boze zijn – is volgens Sybesma geen toeval. “Meliá had al een relatie met eigenaar van de kantoortoren, Commerz Real. Zo openen we deze maand ook een vestiging in Frankfurt in een van hun panden. Ze kennen ons en wij kennen hen. Ze weten waar we voor staan en wat onze doelen zijn. Zij zagen een overeenkomst met het gebouw, wij met hun plannen. Het is echt niet zo dat zij alleen huur willen vangen en ons met rust laten, de relatie is intensief. We hebben dit samen ontwikkeld. Er is een mooie synergie.” Maar het was geen een-tweetje, zegt Sybesma. “Commerz is nu betrokken bij twee hotelprojecten in Breda en Leiden, samen met hotelgroep Steigenberger. Breda had ik ook best wel willen hebben voor Meliá. Het is echt niet zo dat wij bij hen bovenaan het lijstje staan.”

Vriendschappelijke concurrentie
De opening in Amsterdam maakt deel uit van een Europese groeispurt bij de Spanjaarden. De groep opent deze maand vijf hotels: in Luxemburg, Newcastle, Amsterdam, Frankfurt en Madrid. Later dit jaar volgen onder meer Liver­pool en Xian in China. Nederland staat bij Meliá op de radar. “Ik verwacht dat er zeker meer vestigingen komen. Misschien niet in Amsterdam, omdat daar geen vergunningen meer worden gegeven. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze voor hun leisurelabels op de Veluwe kijken, of in de noordelijke provincies. In de Randstad is dan weer plek voor een van de driesterren­merken.”
Dat de Spaanse rivaal NH Hotels al twintig jaar in Nederland tot de grootste hoteluitbaters behoort, heeft volgens Sybesma geen rol gespeeld in de strijd om de Zuidas. “Ik dacht dat het heftiger zou spelen. Maar het is een vriendschappelijke concurrentie. Het zijn ook allebei groepen die internationaal groot zijn. Zowel Meliá als NH zijn belangrijk voor Spanje. Dat zien we al aan de boekingen; er is opvallend veel animo vanuit Spanje.”

Bleisuretrend
Meliá behoort met ruim 400 hotels bij de top-20 van de wereld. Het is de grootste Spaanse hotelketen, vóór NH Hotels. “Ze zijn groot in China, ze zijn sterk in Zuid-Amerika en aan het uitbreiden in Europa. Het is niet te ver­gelijken met de Hiltons of de Marriotts.”
Meliá Hotels International is in 1956 ontstaan op Mallorca, waar het onder vakantiegangers bekende hotelzusje Sol by Meliá nog altijd sterk aanwezig is. “Hun kracht is dat ze de ervaringen uit de leisuresector hebben mee­genomen naar hun zakelijke labels,” zegt Sybesma. Dat geldt zeker voor INNSiDE, het merk dat nu prominent bij de Amsterdamse vestiging op de gevel staat. Het is de viersterrenzakentak van de groep, net onder de fullservice labels Gran Meliá en ME by Meliá. “Wij zijn een zakelijk hotel, op deze locatie aan de Zuidas. De split (business/leisure – red.) zal boven de 70/30 liggen. Voor een zakelijke formule hebben we hier buitengewoon veel faciliteiten die met ontspanning te maken hebben, zoals een skylounge. Er zitten heel veel toeristische zaken in de gemeen­schappelijke ruimten, van de lobby tot een bibliotheek. Er is veel aandacht voor ontspanning, die verder gaat dan een fitness alleen. We haken hierbij aan op de bleisuretrend, de combinatie van zakelijke reizen en ontspanning.” Tegelijkertijd ontbreekt ook een aantal pijlers van het zakelijk segment, zegt Sybesma. “We hebben geen spa en geen zwembad, terwijl dat echt iets is dat bij INNSiDE past. Dat is de prijs die je dan betaalt door in een getransformeerd kantoorpand te zitten. Dat heeft restricties.”

Samenwerking met Atrium
Vanwege die lay-out zijn er ook maar twee meetingzalen. Maar daar heeft Sybesma een mouw aan weten te passen. “Ik heb een samenwerking gesloten met het Atrium-kantoorcomplex hiernaast. Dat heeft 17 zalen en is nu ons zalencentrum, andersom hebben zij er 328 kamers bij. En in deze periode komt het goed uit: ik weet niet of ik nu blij zou zijn geweest met heel veel zalen. Maar best kans dat we over twee jaar zeggen: hadden we maar meer zalen gehad. Toen ik hier voor het eerst rondliep, dacht ik: de MICE-markt gaat ons pijn doet. Maar dankzij de samenwerking met Atrium is dat nu opgelost.”

Sybesma kent de verhalen over hoe corona het zakelijk reizen permanent zal veranderen, nu thuiswerken en internetvergaderen de norm zijn geworden. “Daar is nu veel aandacht voor, maar die trends spelen al jaren. Daar spelen we dus juist op in, door dat te faciliteren. Maar elkaar ontmoeten, netwerken, vergaderen, congresseren: dat werkt niet op afstand.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Een Spanjaard op de Zuidas’, dat is verschenen in Zakenreis #520. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Foto’s © INNSiDE by Meliá

Door: Redactie | redactie[at]zakenreis.nl

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen