Home / Artikel / Een Okura leidt Okura Amsterdam

Een Okura leidt Okura Amsterdam

09/03/2020

Hotel Okura Amsterdam bestaat bijna vijftig jaar. In al die tijd stond er nooit iemand van de Japanse familie, wier naam de hotelketen draagt, aan het hoofd. Sinds begin dit jaar wel: Kikuhiko Okura (50), uit de vijfde generatie van het geslacht van oprichters/eigenaars, is nu zowel president van Okura Europe BV als van Hotel Okura Amsterdam.

De heer Okura gebruikt de middagmaaltijd sober, zonder alcohol. Het is geen aanpassing aan Nederland, waar drank tijdens de lunch meestal wordt overgeslagen, maar het bevalt hem wel zo. “Ik ben niet tegen drank, maar het maakt je ook moe en ik krijg er katers van. Mijn vader van tachtig lacht daarom. Hij is old school en heeft nooit ergens last van. Hij begint elke avond met een paar Martini’s, dan sake of wijn, gevolgd door whisky, enkele glazen of meer. Leverproblemen? Heeft hij niet.”

U bent de eerste Okura in Okura Amsterdam. Kunt u ons meenemen langs de stamboom en de geschiedenis van het bedrijf?
“De Tweede Wereldoorlog heeft grote impact gehad op onze familiegeschiedenis. Onze familie vormde sinds de negentiende eeuw een zaibatsu in Japan, een conglomeraat met tal van financiële en zakelijke vertakkingen. Japan verloor zoals bekend de oorlog. De Geallieerden lieten daarna de meeste zaibatsu ontbinden, omdat ze hadden samengewerkt met het imperiale bestuur. Mijn overgrootvader Kishichiro Okura runde voor de oorlog al hotels, maar moest na 1945 het merendeel van zijn vermogen en bezittingen inleveren. Pas na verloop van tijd wist hij er bovenop te komen. In 1962 opende hij het eerste Okura-hotel, in Tokio. De familie had niet genoeg geld meer om de onderneming alleen op te zetten en daarom werden er medeaandeelhouders gezocht. Die situatie is altijd blijven bestaan, met meerdere aandeelhouders, zonder een beursnotering. Mijn grootvader en vader hebben ook altijd in het familiebedrijf gewerkt waartoe het hotel behoort.”

Okura kwam in 1971 naar Nederland, als eerste vestiging in Europa. Het plan was om meer hotels in dit deel van de wereld te openen, maar daar is niets van terecht gekomen.
“Natuurlijk is het steeds een wens geweest om wereldwijd uit te breiden. Tot nu toe heeft de focus vooral op Japan en de rest van Azië gelegen. Er zijn ook nieuwe hotels buiten Japan geopend, meer dan twintig, vooral in andere Aziatische landen. In Europa is het bij twee vestigingen gebleven: Okura in Amsterdam en Nikko in Düsseldorf. Continuïteit is belangrijk voor ons, het gaat om de beleving die we gasten kunnen bieden. We breiden uit met nieuwe hotels, maar hebben geen haast.”

Amsterdam beloofde destijds dat er bij het hotel een operagebouw zou komen. Was het bedrijf boos dat dat niet gebeurde?
“Ja, ik heb begrepen dat het een bittere pil was. Maar het heeft ook een positieve kant gehad. We hebben ervan geleerd hoe we desondanks een sterk bedrijf kunnen opbouwen door onze gasten centraal te stellen.”

Hirohito, de grootvader van de huidige Japanse keizer Naruhito, bezocht eind 1971 Nederland. Hotel Okura Amsterdam was toen net gereed. Overnachtte hij hier?
“Die vraag kan ik niet beantwoorden, omdat we geen gasteninformatie delen. Maar we zijn altijd vereerd met de koninklijke en hoog­geplaatste gasten die we hebben mogen verwelkomen.”

Hoe sterk bent u hier, kunt u cijfers geven?
“Nee, we zijn niet beursgenoteerd en geven dus ook geen cijfers. Maar neem van mij aan dat we uitstekende jaren achter de rug hebben, zowel qua omzet als bezettingsgraad. Zoals in alle Okura-hotels is ook in Amsterdam food & beverage (F&B) een zeer belangrijk onderdeel. Dit hotel telt vier restaurants. In tegenstelling tot veel andere ketens zijn de restaurants niet geoutsourcet. Ze zijn in eigen beheer en vallen dus ook onder onze eigen kwaliteitscontroles. ”

Hebt u nog verbouwplannen in Amsterdam?
“Ja we zitten nu middenin een renovatie en upgrade. Het hotel is bijna vijftig jaar oud en we investeren constant om met onze tijd mee te gaan.”

Hoe is de positie van het concern als geheel?
“We staan er over de hele linie goed voor. De afgelopen jaren hebben we een miljard dollar geïnvesteerd in de renovatie van ons vlag­­gen­­schip Hotel Okura Tokyo, dat in september 2019 heropende. Die ont­wik­ke­­ling is een indicatie van onze inzet en groeiambities. De resultaten van Okura Tokyo overtroffen daarna onze verwachtingen. Vooral F&B deed het nog veel beter dan we hadden gedacht.”

Vanuit het hoofdkantoor is als doel geformuleerd om door te groeien naar honderd hotels wereldwijd. Zal dat lukken?
“Kwaliteit gaat boven kwantiteit, maar zoals gezegd: we hebben geen haast en zijn nu bezig met een gezonde expansie. De komende jaren openen we drie hotels in Japan, tien in andere Aziatische landen en één in Turkije. We hebben geleerd een wereldwijde business op te bouwen die niet alleen afhankelijk is van de Japanse gemeenschap. Er zijn nu 49 hotels van ons concern in Japan, 25 daarbuiten, van de merken Okura, Nikko en JAL City, dus we komen in de richting.”

U bent nooit naar de beurs gegaan, is dat alsnog een optie?
“Misschien. Als we op die manier onze gasten beter zouden kunnen bedienen. Maar voorlopig zie ik dat nog niet.”

U hebt al jaren een Nederlandse CEO: Marcel van Aelst. Waarom?
“Okura streeft ernaar een mondiale organisatie te zijn en dat betekent dat je ook niet-Japanners in de board en op elk niveau van de organisatie moet hebben. Van Aelst is momenteel de CEO van de keten en vicevoorzitter van de holding in Tokio. Hij is heel goed in wat hij doet en vervult meerdere rollen voor ons. Van Aelst is inmiddels begin zeventig, maar we laten hem niet gaan. Het lijkt soms wel of hij jonger is dan ik en reist met grote regelmaat tussen Tokio en Amsterdam. Als hij ooit met pensioen gaat, zoeken we een gelijkwaardige opvolger, terwijl we ook andere sleutelposities door talentvolle kandidaten in blijven vullen.”

Waar zou u nieuwe hotels willen openen?
“In mijn nieuwe positie kijk ik vooral naar de mogelijkheden in Europa en Noord-Amerika. Wereldwijd zijn wij nu een klein merk – de Marriotts en Hiltons van de wereld zijn vele malen groter. Maar we brengen wel onze eigen propositie naar de markt, met een hoge kwaliteit en een eigen karakter. Mijn taak als president Okura Europe BV is te kijken naar geschikte uitbreiding in dit werelddeel. Londen en Parijs staan hoog op de lijst, maar het vinden van de juiste locatie in verzadigde markten is niet eenvoudig. Een groeiambitie is goed, maar niet ten koste van alles. Als je alleen in een buitenwijk van Parijs terecht kunt komen of je gasten niet voldoende faciliteiten kunt bieden, kun je het beter niet doen.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Een Okura leidt Okura Ansterdam’, dat is verschenen in Zakenreis #517. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

 

 

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen