Home / Artikel / Delta zet vol in op transatlantische vliegmarkt

Delta zet vol in op transatlantische vliegmarkt

10/05/2018

Twee nieuwe bestemmingen vanaf Amsterdam (Orlando en Los Angeles), een gloednieuw toestel op de route naar Detroit (A350-900), een nieuwe klasse aan boord (Premium Select) en nieuwe uniformen – Delta Air Lines gaat de zomer vernieuwd, verjongd en vol vertrouwen tegemoet.

Corneel Koster, Senior Vice President Europa, Midden-Oosten, Afrika & India (EMEAI), en Dwight James, Senior Vice President voor de transatlantische markt, geven een update over de nieuwste ontwikkelingen bij Delta. Koster (Nederlands) werkt sinds een jaar vanuit Londen voor Delta. Zijn Amerikaanse collega James woont en werkt sinds drie jaar vanuit Amsterdam.

Hoe belangrijk is de transatlantische markt voor Delta?
Koster:  “De transatlantische markt staat on fire – op een positieve manier wel te verstaan. Met onze joint venture (jv) partner KLM zijn er tijdens de zomerpiek alleen al vanaf Schiphol 38 vluchten per dag naar 20 bestemmingen in Noord-Amerika. Daarvan worden 20 vluchten door Delta uitgevoerd. In totaal zijn er 176 Delta-vluchten per dag tussen EMEAI (Europa, Midden-Oosten, Afrika & India ) en de VS. In 2017 resulteerde dat in ruim 18 miljoen passagiers. Daarmee zijn wij de grootste speler op de transatlantische markt. Zo’n 20-25 procent van onze omzet is afkomstig van vluchten tussen de VS en Europa, het belang is dus groot.”

Delta nam vorig jaar een belang van 10 procent in Air France-KLM. Wat  is daarvan de meerwaarde, naast de bestaande samenwerking?
James:  “Dankzij het equity partnership is onze relatie verder verdiept. Zowel bij Air France-KLM als bij Virgin Atlantic, waarvan wij 49 procent van de aandelen bezitten, hebben wij board seats, we nemen dus zitting aan de directietafel. We praten niet alleen over wat er binnen de joint venture gebeurt, maar ook over de ondernemingen zelf. Het is een volgende stap in onze relatie, waarbij we elkaar nog beter begrijpen en het commitment groter is.”

Sinds 1 april wordt een van de vier dagelijkse vluchten naar Detroit uitgevoerd met de Airbus A350-900, het paradepaardje van Delta. Wat maakt dit toestel zo bijzonder?
Koster:  “De A350 zet een geheel nieuwe standaard op het gebied van onze dienstverlening. Er zijn drie verschillende cabines, waarvan Delta One Suite, onze business class, het meest luxe product is. De vernieuwde Delta One Suites hebben nu ook een verschuifbaar privacyscherm. De 32 fully-flat stoelen kunnen worden gebruikt als bed, werkplek of comfortabele stoel omte ontspannen. Geheel nieuw is Premium Select. Dit is een aparte cabine tussen Delta One Suite en de Main Cabin, zoals wij Delta’s economy class noemen. Premium Select biedt bredere stoelen, meer beenruimte en een aparte dienstverlening, zowel op de grond als aan boord. Passagiers die in deze klasse reizen, krijgen priority boarding, een speciaal toilettasje en een opgewaardeerde service verge­leken met de economy class.”

James:  “Binnen de drie cabines van Delta bieden wij vijf ver­schillende producten. Hier­mee spelen wij in op de uiteenlopende wensen van onze passagiers. Basic Economy is voor de prijsbewuste reiziger. Hij krijgt een stoel toegewezen in de Main Cabin. Tickets zijn non-refundable, stoelkeuze is pas mogelijk bij het inchecken of aan de gate en voor ruimbagage moet worden betaald. Maar hij krijgt aan boord wel gratis maaltijden, (alcoholische) drankjes en toegang tot het inflight-entertainment­systeem. Het vijfde product dat wij bieden is Delta Comfort+, dat staat voor stoelen met iets meer ruimte. Dit is vergelijkbaar met KLM’s Economy Comfort product op intercontinentale vluchten. Delta Comfort+ wordt echter niet op de A350 aangeboden.”

In plaats van ancillaries, waarbij bijvoorbeeld een toeslag wordt berekend voor een ruimere stoel, heeft Delta dus aparte productklassen?
James:  “Dit is hoe hedendaagse reizigers shoppen. Eerst kijken ze naar hun reisbehoeften, dus het netwerk en de frequenties van de airline. Daarna bekijken ze het aanbod van andere vervoerders en pas dan volgt de buying up – waarbij ze een pakket van diensten kiezen dat bij hun wensen past. De verschillende mogelijkheden proberen wij zo transparant mogelijk weer te geven in de reserveringssystemen, en daarom besteden we veel aandacht aan de display. Op het moment van boeken moeten passagiers precies weten wat ze mogen verwachten, welke experience ze krijgen aan boord en welk prijskaartje daaraan hangt.”

In navolging van Lufthansa en IAG heeft Air France-KLM sinds 1 april een distributietoeslag geïn­troduceerd voor tickets die via de GDS’en worden gereser­veerd. Gaat Delta dat ook doen?
James:  “Nee, daar zijn geen concrete plannen voor. Ik heb het idee dat dit vooral een Europese ontwikkeling is, in de VS worden geen distributiekosten doorbelast. Wij werken nauw samen met al onze partners in de reisindustrie; de travel management companies en de GDS’en. Onze distributie is gericht op omni-channel; wij willen de klant bedienen op welk kanaal hij maar wil gebruiken – de reisagent, de GDS, de website, onze app, et cetera. Er zijn geen extra kosten verbonden aan een bepaalde keuze.”

Nog plannen voor de komende periode?
Koster:  “Wij hebben vorig jaar de maaltijden in de economy class verbeterd, nu gaan we ons richten op de presentatie daarvan. Het servies wordt opgewaardeerd, zodat het geheel er aantrekkelijker uitziet. Bovendien gaan wij binnenkort op een van onze routes naar Amsterdam een test doen met de service in de economy class. Passagiers krijgen dan eerst het voorgerecht geserveerd en daarna pas het hoofdgerecht.”

Wat staat er de komende maanden verder op het programma?
Koster:  “Op 29 mei wordt het nieuwe uniform van Delta gelanceerd, een ontwerp van Zac Posen. Vanaf die dag zullen de 60.000 Delta-medewerkers die een uniform dragen, in een nieuw jasje zijn gestoken. Dat is een gigantische operatie die ruim drie jaar voorbereiding heeft gekost.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Delta Air Lines zet vol in op de transatlantische vliegmarkt’ dat is verschenen in Zakenreis #502. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar.

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Reis om de wereld in 44 uur

Reis om de wereld in 44 uur

17/09/2018

Ook zakenreizigers maken gebruik van de Round the World Tickets
 die de drie luchtvaartallianties aanbieden. Hoe vermoeiend of 
(on-)aangenaam is het om in korte tijd en door verschillende tijdzones over…