Home / Artikel / ‘Day one ­readiness’ bij Air France-KLM

‘Day one ­readiness’ bij Air France-KLM

20/12/2018

Samenwerking is voor Air France-KLM van groot belang om de internationale concurrentie aan te kunnen. De Frans-Nederlandse combinatie heeft enkele grote joint ventures afgesloten, die nog wachten op goedkeuring van overheden. Pieter Bootsma, Executive Vice President Commercial & Revenue en een van de architecten van de jv’s, is erop gespitst snel te handelen. ‘Day one readiness noemen we dat: zodra we het groene licht hebben, gaat het gas erop.’

De komst van Benjamin Smith als nieuwe CEO van de Frans-Nederlandse groep, afgelopen september, lijkt een verkwikkend effect te hebben, al wil Bootsma daar niet al te veel over kwijt. “Smith heeft in één klap een voorlopig eind gemaakt aan het gebakkelei over lonen binnen Air France. Het gesloten akkoord geldt voor iedereen in de airline,” zegt Bootsma. Maar het gesprek met hem zou gaan over allianties, niet over het management van Air France-KLM.

Waar ligt in zijn algemeenheid de strategische focus voor samenwerking van Air France-KLM?
“Het belangrijkste voor ons is de implementatie van alle mooie plannen van vorig jaar: in India, in China en transatlantisch. Met de uitvoering daarvan zijn we nog steeds mee bezig. In april 2019 moet Blue Skies, de aansluiting van de transatlantische samenwerking tussen Air France-KLM, Delta Air Lines en Alitalia enerzijds en Virgin Atlantic en Delta anderzijds haar beslag hebben gekregen. We werken op dit moment hard aan alle wettelijke goedkeuringen in Europa en de Verenigde Staten. Daarbij zullen we voor de klanten moeten aan­geven wat de voordelen van deze jv voor hún zijn.”

Hoe loopt het proces in het Verenigd Koninkrijk?

“Intern geldt dat we de synergieën daar moeten zien te halen. Air France-KLM, Delta en Virgin zijn bezig in het VK joint contracting af te sluiten. Zo gaat Virgin Atlantic bijvoorbeeld gebruikmaken van het Bluebizz-programma van Air France-KLM. En er is een onge­looflijke hoeveelheid commerciële activiteiten die voorbereid wordt, naast het goedkeuringsproces. Day one readiness noemen we dat: zodra we het groene licht hebben, gaat het gas erop.”

De stop op het aantal vliegbewegingen die sinds dit jaar op Schiphol geldt, is geen lokkertje voor verdere samenwerking.

“Voor partners is dat zeker een issue. Als ze meer gebruik zouden willen maken van Schiphol, gaat het wringen. De enige optie die we nog hebben, is dat KLM slots opgeeft ten behoeve van een partner – het moet uit de lengte of uit de breedte komen. En nieuwe bestem­mingen of hogere frequenties vanaf Schiphol zitten er voor KLM en partners voorlopig niet in.”

Wat doet u eraan?
“KLM moet richting de overheid goed aangeven wat de consequenties zijn en druk blijven uitoefenen op verruiming in de toekomst.”

Intussen zou uw jongste partner Jet Airways financiële problemen hebben. Is dat zo?
“Jet Airways bevindt zich financieel in zwaar weer, daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen. Het is gewoon zo. De situatie is door verschillende factoren ontstaan: de recente stijging van de olieprijs naar boven de 80 dollar per vat, de sterke capaciteits-groei op de binnenlandse luchtvaartmarkt van India en de koersdaling van de roepie ten opzichte van de dollar en de euro.”

Alitalia is een ander probleemgeval. Blijft die maatschappij in de transatlantische jv met Air France-KLM en Delta?
“Dat is wel onze bedoeling. Air France-KLM en Delta zijn beide in gesprek met Alitalia om ervoor te zorgen dat ze een associate member in de jv blijven. De jv vertegenwoordigt waarde voor Delta, maar zeker ook voor Air France-KLM.”

Delta Air Lines is ook een potentiële investeerder in Alitalia.
“De investeringsvraag in Alitalia is een heel andere en staat los van de commerciële samenwerking.”

Wat gaat er nu gebeuren met Alitalia?
“De Italiaanse staat werkt op dit moment aan een ‘Italiaanse propositie’. Daar spelen de Italiaanse spoorwegen als investeerder een rol in, evenals de overheid en een mogelijke derde luchtvaartpartner, want er moet een luchtvaartmaatschappij van naam bij worden betrokken. We kijken nadrukkelijk mee naar de oplossingen voor Alitalia en proberen het proces te begeleiden. In onze prioriteitstelling voor associate members in de joint venture staat Alitalia bovenaan. Bij het begin van de transatlantische jv in april 2019 willen we duidelijkheid hebben over de positie van Alitalia, waarbij de voorkeur uitgaat naar participatie in de jv.”

Blijft Alitalia in SkyTeam?
“Dat denk ik wel. Een alliantie heeft voordelen voor iedereen.”

China Southern Airlines stapt wel uit SkyTeam. Verandert dat de samenwerking met Air France-KLM?
“Nee. Met China Southern hebben we recentelijk een nieuwe joint venture afgesloten. Ondanks het aanstaande vertrek van China Southern uit SkyTeam blijft de commerciële samenwerking met Air France-KLM volledig van kracht.”

Met China Eastern werkt u ook samen. Kunnen de twee jv’s niet in elkaar geschoven worden?
“Dat kan niet, want er bestaat geen anti-trust immunity tussen China Southern en China Eastern. Die twee jv’s móeten dus juist uit elkaar blijven. Ze mogen absoluut niet overlappend zijn, want dan krijg je een hoefijzerconstructie en dat is zowel in China als in Europa niet toegestaan. Air France had al samenwerking met China Eastern en KLM met China Southern en deze is uitgebreid per jv. Bij samenvoeging van de twee jv’s zou Air France-KLM kunnen functioneren als het hoefijzer tussen de twee Chinese partijen en leiden tot verboden prijsafspraken tussen die twee. Er zit beslist geen overlap tussen de twee jv’s.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Day one readiness bij Air France-KLM’ dat is verschenen in Zakenreis #507. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
CWT kiest het digitale pad

CWT kiest het digitale pad

20/12/2018

De zakenreiswereld verandert en Carlson Wagonlit Travel (CWT) verandert mee. De CWT 3.0-strategie richt zich op de beste content en gebruiksvriendelijke oplossingen via alle kanalen, mogelijk gemaakt door nieuwe technologieën….