Home / Artikel / CORTAS: kennisclub onder de radar

CORTAS: kennisclub onder de radar

04/10/2016

De Corporate Travel Association (CORTAS) viert feest. Op 7 oktober is het precies twintig jaar geleden dat de belangenorganisatie van de ‘big travel spenders’ in Nederland werd opgericht.

Geen inkooporganisatie
Sinds de oprichting van CORTAS werd gespeculeerd dat de leden hun volumes wilden bundelen om de scherpste prijzen bij leveranciers af te dwingen. De zaken­reis­omzetten van de afzonderlijke bedrijven bedragen minimaal een paar miljoen euro’s en lopen op tot honderden miljoenen. Genoeg om een vuist richting luchtvaartmaatschappijen en andere aanbieders te maken. Toch is CORTAS nooit een inkooporganisatie geworden.
“Travel is nu eenmaal niet volume stapelen,” zegt voorzitter Herman Mensink. “Als je een traditioneel inkoopkantoortje hebt en je honderd pannen wilt kopen, dan loont het misschien om dat met je buurman te doen zodat je inkoopkracht wordt verdubbeld. Dit werkt echter niet op het gebied van travel. Bovendien zijn alle CORTAS-leden zelf groot genoeg om goede prijsafspraken te maken met leveranciers. Wel is het interessant – en dat gebeurt ook – om data te benchmarken. Hoe goed is jouw zakenreisprogramma in vergelijking met soortgelijke organisaties? Daarbij betekent ‘goed’ niet de laagste prijs, dat hangt immers af van de doelstellingen van het bedrijf.”

Centre of expertise
Bij veel bedrijven is het vaak onduidelijk wat de travel manager precies doet. “Bovendien kan iedereen zich travel manager noemen,” zegt Mensink. “Een secretaresse of perso­nal assistant die reizen boekt is op zich een belangrijke schakel in het boekingsproces, maar opereert in onze optiek wezenlijk anders dan een professionele travel manager. Wij bekijken de vraagstukken vanuit strategisch niveau en houden ons slechts zijdelings bezig met operationele zaken.”
Hebben bedrijven eigenlijk nog wel een travel manager nodig?
“Als je kijkt naar het profiel van de oubollige travel manager dan is het antwoord ‘nee’,” zegt Mensink. “De operationele taken kun je net zo goed uitbesteden aan een TMC. Maar zaken op strategisch niveau kun je als bedrijf niet outsourcen. Het is essentieel dat je de kennis binnen de eigen organisatie houdt en die niet overlaat aan een externe partij. Bij de CORTAS-leden zie je duidelijk dat de travel management-afdeling veel meer een centre of expertise wordt.”

Van ‘control’ naar ‘coaching’
Bij ontwikkelingen in de zakenreisbranche die de CORTAS-leden bezighouden, hebben een aantal prioriteit. “Data en data management zijn key,” zegt bestuurslid Pauline van Rossum. “Welke data gebruik je, welke bronnen heb je, met wie praat je daarover, wie zijn je stakeholders, hoe gebruik je de data voor je inkoop en het contract­management, ga zo maar door. Waar ook veel over gesproken wordt, zijn het welzijn en het ontzorgen van de reiziger.”
“Je ziet dat travel management verschuift van een controlefunctie – grip op de reiskosten en navolging van het reisbeleid – naar het ondersteunen van de business mission van de onderneming,” zegt Mensink. “Er is een duidelijke trend van control naar coaching. Verder willen wij een bewustzijn creëren over de transformatie van het traditionele distributiemodel naar een e-commerce-model. De New Distribution Capability (NDC) zal van grote invloed zijn op de toekomstige organisatie van zakenreizen. TMC’s moeten ook op deze ontwikkelingen inspelen. Zij hebben altijd in een reactieve wereld geleefd, maar om te overleven zullen zij zich veel proactiever moeten opstellen. Dat gaat gepaard met het maken van keuzes. Niet iedereen kan alles leveren.”

Last but not least staat duty of care, ofwel de zorgplicht van het bedrijf, hoog op de agenda bij CORTAS. “Dat gaat verder dan tracking & tracing,” zegt penningmeester Huub van Rumund. “Je moet niet alleen weten waar jouw zakenreizigers zich bevinden als zich ergens ter wereld calamiteiten voordoen, maar ook wie ze benadert en assistentie verleent. Duty of care omvat veel meer dan zorg bij grote rampen. In werkelijkheid word je vaker geconfronteerd met zaken zoals een voedsel­vergiftiging in China of een taxi-ongeluk in Bangkok. Ook daar moet je een actieplan voor hebben.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘CORTAS: kennisclub onder de radar’ dat is verschenen in Zakenreis #487. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Reis om de wereld in 44 uur

Reis om de wereld in 44 uur

17/09/2018

Ook zakenreizigers maken gebruik van de Round the World Tickets
 die de drie luchtvaartallianties aanbieden. Hoe vermoeiend of 
(on-)aangenaam is het om in korte tijd en door verschillende tijdzones over…