Home / Artikel / Banken kiezen voor digitale reisagent

Banken kiezen voor digitale reisagent

21/01/2020

Egencia, de zakelijke reistak van Expedia Group, breidt in rap tempo uit in Nederland. De digitale reisagent verwacht de komende twee jaar haar volume te verdubbelen, zegt global sales manager Gijs Swaans. Dat is mede mogelijk doordat drie Nederlandse banken voor Egencia hebben gekozen als hun digitale reisagent.

Waarin onderscheidt Egencia zich van andere zakenreisorganisaties?
Gijs Swaans: “Het model van de meeste travel management companies (TMC) is hetzelfde; hun basis is een full service-dienstverlening waarna een online booking tool (OBT) en andere technologie is toegevoegd, veelal aangekocht bij derde partijen. De OBT is bijvoorbeeld van Cytric (Amadeus) of Concur Travel, en de TMC heeft daar als het ware een schil omheen laten bouwen zodat het hun eigen look & feel krijgt. De controle over de functionaliteiten van de tool is echter minimaal. Egencia is verre van een traditionele zakenreisorganisatie: technologie is het focuspunt van ons serviceaanbod. Doordat wij de eigenaar van ons boekingsplatform en de bijbehorende tools zijn, kunnen wij deze continu zelf doorontwikkelen, op basis van de feedback van onze klanten.”

Egencia is weliswaar geen traditionele TMC, maar heeft wel traditionele klanten, bijvoorbeeld uit de bankensector. Hoe komt dat?
“Dat klopt. Afgelopen december heeft een grote Nederlandse bank een contract met ons getekend en in dezelfde maand is een andere bank met de implementatie gestart. Rabobank is al twee jaar een klant van ons. Rabobank had als bedrijfsdoelstelling een digitale bank te worden. Zij werkten samen met een traditionele TMC, die in-house een eigen winkeltje had en de zakenreizen offline regelde. Een manager van Rabo­bank, verantwoordelijk voor vastgoed wereldwijd, vond dat de organisatie van zakenreizen zou moeten aansluiten bij de digitale doelstellingen van de bank. Zij heeft intern goedkeuring gevraagd om dit project op te pakken. Door te switchen van de ene naar de andere traditionele TMC verander je het model niet, dus is Rabobank na een tender bij Egencia terechtgekomen.”

Wat was de impact van deze switch?
“Het was geen standaard­implementatie, niet in de laatste plaats omdat er 250 secretaresses betrokken zijn bij reisboekingen. Rabobank heeft een change management-project opgestart met externe consultants, dat inclusief het voor- en natraject drie jaar heeft geduurd. Normaal gesproken duurt zo’n implementatie enkele maanden. Maar zo’n radicale ommezwaai vraagt veel van een grote organisatie. Je kunt niet een volledig nieuw product over de schutting gooien en dan maar zien wat er gebeurt. Het is ook een goed moment om het reisbeleid te evalueren, of dat nog wel een afspiegeling is van de bedrijfscultuur.

De reden dat organisaties willen veranderen, is veelal ingegeven doordat zij nieuwe, jonge werknemers willen aantrekken, die gewend zijn om alles zelf op hun mobiele telefoon te regelen. Dat willen zij faciliteren en kiezen vervolgens voor het digitaliseren van alles wat met het organiseren van zakenreizen te maken heeft. Wij hebben een app waarbij het al jaren mogelijk is om conform het reisbeleid van het bedrijf zakenreizen te reserveren. Dat geldt niet alleen voor het boeken van vluchten en hotels, maar ook bijvoorbeeld voor lokale treinen. Je kunt via de app een kaartje voor de intercity van Breda naar Rotterdam kopen om vervolgens over te stappen op de Thalys naar Parijs.”

Hoeveel wordt er online geboekt door de klanten van Expedia Group?
“Gemiddeld is de adoptie van een OBT bij Nederlandse bedrijven tussen de 30 en 40 procent. Bij ons boekt 87 procent van onze klanten hun zakenreizen online.”

In hoeverre wordt het reisbeleid geborgd op jullie platform?
“De travel policy van het bedrijf kan volledig worden geïntegreerd in de zoekdata. Bijvoorbeeld dat naar Azië voor het meest economische tarief moet worden gekozen, maar met maximaal één overstap. Of dat juist alleen non-stopvluchten moeten worden getoond. Voor hotelovernachtingen kan de voorkeur voor bepaalde ketens of een maximumbedrag per bestemming worden ingevoerd. De mogelijkheden zijn legio. Voor verschillende reizigersgroepen kunnen andere criteria worden ingevoerd, zodat voor directieleden of zeer frequente reizigers speciale regels gelden. De travel manager heeft volledige controle over deze instellingen en kan deze ook zelf doorvoeren in het systeem. Als medewerkers een reis willen boeken die buiten de reisregels valt, komt er een rood vlaggetje op het scherm. Dan kan het zo zijn dat eerst goedkeuring van de leidinggevende moet worden gevraagd. De travel manager heeft te allen tijde toegang tot de reporting tools en track & trace faciliteiten van het platform.

Door de combinatie van relevante content en een gebruiksvriendelijk platform winnen wij het vertrouwen van medewerkers en lukt het ons ze grotendeels binnen het reisprogramma houden. Met name bij hotelboekingen is dat bij veel bedrijven een probleem. Dankzij ons moederbedrijf Expedia Group hebben wij toegang tot meer dan 620.000 hotels, die reizigers op dezelfde eenvoudige manier kunnen boeken. En mocht een lokaal hotel nog niet in onze database staan, dan voegen we dat toe mét het onderhandelde corporate tarief. Maar uiteindelijk gaat het er niet om dat je online een hotel voor 3 euro goedkoper kunt boeken, het gaat erom dat je reizigers zichtbaar en traceerbaar zijn in geval van calamiteiten.”

Hoe zit jullie verdienmodel eruit?
“Wij verdienen aan een combinatie van transactie fees betaald door onze klanten en commissies die wij ontvangen van aanbieders van zakenreisproducten. Voor hotelcontent gebruiken wij Expedia Group, ons eigen bedrijf. Andere TMC’s moeten de hotel­commissies die zij ontvangen veelal met twee of drie partijen delen, bijvoorbeeld met de GDS en het hotelboekingsplatform. De hoogte van de transactie fee hangt af van hoe de klant zaken­reizen wil organiseren. In het alge­meen kun je stellen dat de fee voor een onlinetransactie onder de 10 euro ligt en voor full service rond de 30 euro per transactie. Je ziet dat TMC’s met een ver­gelijk­baar reisvolume als Egencia veelal twee tot drie keer zoveel mensen in dienst hebben, dus ook hogere fees moeten vragen.”

Staan er op korte termijn vernieuwingen op het programma?
“Wij merken wij dat duurzaamheid een belangrijk thema is voor veel van onze klanten. Daarom zijn wij bezig om ons product hierop aan te passen, zoals een CO2-filter voor vluchten. Dus behalve op tijd en prijs is het dan ook mogelijk om de verschillende reisopties op CO2-uitstoot te vergelijken. Voor klanten die focussen op duurzaamheid, zoals energie­bedrijven, is dit een belangrijke toevoeging.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Drie Nederlandse banken kiezen voor digitale reisagent’, dat is verschenen in Zakenreis #516. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
Dossier KLM 100 jaar

Dossier KLM 100 jaar

07/10/2019

In de aanloop naar de honderdste verjaardag van KLM besteedde Zakenreis de afgelopen maanden in een serie bijzondere gesprekken aandacht aan de geschiedenis van onze nationale trots. In Zakenreis #514…