Home / Artikel / AirPlus: ‘Zakenreizigers willen niet betalen’

AirPlus: ‘Zakenreizigers willen niet betalen’

14/08/2019

Volgens AirPlus, aanbieder van betalingsoplossingen voor de zakenreismarkt, zal digitaal betalen – virtueel, mobiel en onzichtbaar – een hoofdrol spelen in het travel management van de toekomst. In de visie van Patrick Diemer, CEO van AirPlus, breekt een nieuw tijdperk aan.

Hoe gaan volgens u zakenreizigers in de toekomst voor hun reizen betalen?
“Helemaal niet. Dat is tenminste ons doel. Vanochtend ben ik vanuit ons kantoor in Brussel met de trein naar Schiphol gekomen en vanavond vlieg ik terug naar Duitsland. Daarvoor heb ik alleen het treinkaartje van Thalys en de instapkaart van KLM nodig die op mijn iPhone zijn opgeslagen. Iedereen begrijpt dat deze reizen geld kosten, maar zakenreizigers willen het liefst zo min mogelijk te maken hebben met het proces van betalen en declareren. Daarom wil AirPlus ervoor zorgen dat het betaalproces steeds meer virtueel en op de achtergrond plaatsvindt.”

Dus het plastic betaalmiddel, de corporate creditcard die AirPlus faciliteert, wordt overbodig?
“In sommige landen is dat al het geval. Ik was onlangs in China en op weg naar ons kantoor at ik een broodje in een koffieshop. Op een gegeven moment werd ik afgeleid door een geluid dat ik niet kon plaatsen: bliep, bliep, bliep. Dat bleek afkomstig te zijn van de mobieltjes die tegen de terminal werden gehouden, waarmee vrijwel alle klanten na mij afrekenden. Ik voelde mij vreselijk ouderwets dat ik ‘plastic’ had gebruikt om te betalen. Azië loopt wat dat betreft jaren voor op Europa. En in Europa zelf zijn er ook weer grote verschillen in de manier waarop mensen willen afrekenen. In België is het bijvoorbeeld heel normaal om voor een bedrag van 1 euro – veelal contactloos – met je bankpas of creditcard te betalen. Terwijl in Duitsland mensen er juist van houden om contant geld bij zich te hebben; 100 euro in je portemonnee is heel normaal. Zweden is zo gericht op plastic betaalmiddelen, dat er zelfs discussies zijn om de productie van munten en bankbiljetten te staken of in ieder geval sterk te verminderen. Ik ben ervan overtuigd dat het gemak van mobiel betalen op termijn ook in Europa ingeburgerd zal raken. Ik zie het als de taak van AirPlus om dit proces aan de achterkant te faciliteren. Onze reizigers hoeven dan geen contant geld mee te nemen, geen kaart uit hun portemonnee te halen en geen codes in te voeren. En bij voorkeur ook geen onkosten meer te declareren.”

Geen onkosten declareren?
“Wat zakenreizigers nog vervelender vinden dan betalen tijdens hun reis is het invullen van onkostendeclaraties naderhand. Het is een noodzakelijk kwaad, maar voegt totaal geen waarde toe aan de missie van een zakenreis. Hoe beter het betalingsproces is geautomatiseerd, hoe prettiger dat is voor de zakenreiziger. Boven­dien bespaart het bedrijf op administratie­kosten en de data worden nauwkeuriger verwerkt.”

AirPlus werkt veel samen met travel managers van bedrijven. Hoe ziet u hun toekomstige rol?
“De functie van travel manager staat uit kostenoverwegingen enorm onder druk. De afgelopen vijf jaar heb ik geen enkele travel manager gesproken die haar of zijn team heeft uitgebreid, het tegenovergestelde juist. Dat betekent dat de fulltime of parttime travel managers die er nog zijn, nauwelijks of geen tijd hebben om zich te verdiepen in de keuzes van een booking tool, een travel management company (TMC) en een onkostendeclaratiesysteem. Zij zoeken een one-stop shop die alle elementen van zoeken, boeken en de rapportage van de zakenreis kan verzorgen. Bepaalde partijen, zoals Amadeus en Amex GBT, zijn daar al volop mee bezig. Ik verwacht dat ook onze klanten om allesomvattende oplossingen zullen vragen.”

Wil AirPlus meer functionaliteiten aanbieden?
“Ja.”

Welke?
“We zullen niet zelf een booking tool gaan ontwikkelen, maar wij worden door onze klanten bij projecten betrokken om nauw samen te werken met partijen die wél boekingsfunctionaliteiten aanbieden. Bijvoorbeeld door Daimler. Ik kan dit noemen, omdat zij zelf publiekelijk aangeven dat AirPlus een van hun partners is in het FiveStar-project. Een andere partner is Amadeus.”

En, gaat AirPlus zijn klanten binnenkort een boekingsfaciliteit aanbieden?
“Het is veel te vroeg om die vraag te kunnen beantwoorden. Er is een vraag naar geïnte­greerde travel managementoplossingen, vanaf het boeken tot aan het declareren. Zoals bekend zijn wij een volle dochter van Lufthansa. Er is nu een team van AirPlus dat deze mogelijkheid onderzoekt in de Lufthansa Innovation Hub in Berlijn. Of dat tot een uitvoerbaar product leidt, weet ik nu nog niet.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Zakenreizigers willen niet betalen en niet declareren’, dat is verschenen in Zakenreis #512. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

 

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
artikelen
Dossier KLM 100 jaar

Dossier KLM 100 jaar

07/10/2019

In de aanloop naar de honderdste verjaardag van KLM besteedde Zakenreis de afgelopen maanden in een serie bijzondere gesprekken aandacht aan de geschiedenis van onze nationale trots. In Zakenreis #514…

De nazaten van Albert Plesman

De nazaten van Albert Plesman

04/10/2019

Het ruime herenhuis van Hans Plesman in het Haagse Zeeheldenkwartier ademt luchtvaart. En KLM. Foto’s van vliegtuigen, vliegtuigmodellen, souvenirs van vele luchtreizen. Op de eerste etage is een kantoor gehuisvest…

De spagaat van de minister

De spagaat van de minister

24/09/2019

Zakenreis sprak met minister Cora van Nieuwenhuizen over tal van actuele dossiers. Zoals de vraag in welke mate Schiphol mag groeien en wanneer Lelystad Airport ‘eindelijk’ open gaat. Duurzaamheid staat…