Home / Treinen / Weer onrust in top NS

Weer onrust in top NS

Weer onrust in top NS

De financieel directeur van NS, Engelhardt Robbe, vertrekt begin 2016, omdat hij “iets anders” wil. Mogelijk is er een verband met de aanbestedingsfraude, die in juni dit jaar topman Huges de kop kostte.

Robbe is CFO bij NS sinds oktober 2010 na dertig jaar bij Shell te hebben gewerkt en maakte drie president-directeuren bij het spoorbedrijf mee: Bert Meerstadt, Timo Huges en nu Roger van Boxtel.

Onder Huges en Robbe ging het faliekant mis met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. NS zorgde ervoor dat een eigen dochterbedrijf de order binnenhaalde en niet een concurrent. Toen dat eerder dit jaar aan het licht kwam werd Huges gedwongen af te treden door de enige aandeelhouder van NS: de minister van financiën. Er lopen nog onderzoeken naar de gang van zaken bij de aanbesteding in Limburg; de concurrent kreeg overigens in tweede instantie alsnog de gunning.

Engelhardt Robbe bleef na het ontslag van Huges aan en ook achteraf is niet aangetoond dat hij bij het gesjoemel betrokken was, sterker nog: Robbe nam het initiatief tot het onderzoek dat de fraude aan het licht bracht. Maar het is de vraag of hij zich toch niet opgelaten voelt bij NS. Om op 60-jarige leeftijd nog “iets anders” te willen, terwijl hij nog niet zo lang bij NS werkt, roept op zijn minst vraagtekens op. Toen Bert Meerstadt er in 2013 de brui aan gaf heette het ook dat hij toe was aan “een nieuwe stap”. Maar Meerstadt was medeverantwoordelijk voor het drama rond de krakkemikkige Fyra-treinen die NS had aangeschaft en dat was de reden van zijn vertrek.

Roger van Boxtel trad in augustus aan als interim-directeur, voor een jaar, maar mogelijk blijft hij langer aan. Behalve een nieuwe CFO krijgt Van Boxtel begin 2016 ook een directeur integriteit aan zijn zijde. De nieuwe functie, in het leven is geroepen naar aanleiding van de fraude in Limburg, heet met een mondvol Chief Governance Risk & Compliance Officer en zal worden bekleed door Susi Zijderveld, die nog nog algemeen directeur is bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….