Home / Treinen / Weer onrust in top NS

Weer onrust in top NS

Weer onrust in top NS

De financieel directeur van NS, Engelhardt Robbe, vertrekt begin 2016, omdat hij “iets anders” wil. Mogelijk is er een verband met de aanbestedingsfraude, die in juni dit jaar topman Huges de kop kostte.

Robbe is CFO bij NS sinds oktober 2010 na dertig jaar bij Shell te hebben gewerkt en maakte drie president-directeuren bij het spoorbedrijf mee: Bert Meerstadt, Timo Huges en nu Roger van Boxtel.

Onder Huges en Robbe ging het faliekant mis met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. NS zorgde ervoor dat een eigen dochterbedrijf de order binnenhaalde en niet een concurrent. Toen dat eerder dit jaar aan het licht kwam werd Huges gedwongen af te treden door de enige aandeelhouder van NS: de minister van financiën. Er lopen nog onderzoeken naar de gang van zaken bij de aanbesteding in Limburg; de concurrent kreeg overigens in tweede instantie alsnog de gunning.

Engelhardt Robbe bleef na het ontslag van Huges aan en ook achteraf is niet aangetoond dat hij bij het gesjoemel betrokken was, sterker nog: Robbe nam het initiatief tot het onderzoek dat de fraude aan het licht bracht. Maar het is de vraag of hij zich toch niet opgelaten voelt bij NS. Om op 60-jarige leeftijd nog “iets anders” te willen, terwijl hij nog niet zo lang bij NS werkt, roept op zijn minst vraagtekens op. Toen Bert Meerstadt er in 2013 de brui aan gaf heette het ook dat hij toe was aan “een nieuwe stap”. Maar Meerstadt was medeverantwoordelijk voor het drama rond de krakkemikkige Fyra-treinen die NS had aangeschaft en dat was de reden van zijn vertrek.

Roger van Boxtel trad in augustus aan als interim-directeur, voor een jaar, maar mogelijk blijft hij langer aan. Behalve een nieuwe CFO krijgt Van Boxtel begin 2016 ook een directeur integriteit aan zijn zijde. De nieuwe functie, in het leven is geroepen naar aanleiding van de fraude in Limburg, heet met een mondvol Chief Governance Risk & Compliance Officer en zal worden bekleed door Susi Zijderveld, die nog nog algemeen directeur is bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…