Home / Treinen / Weer onrust in top NS

Weer onrust in top NS

Weer onrust in top NS

De financieel directeur van NS, Engelhardt Robbe, vertrekt begin 2016, omdat hij “iets anders” wil. Mogelijk is er een verband met de aanbestedingsfraude, die in juni dit jaar topman Huges de kop kostte.

Robbe is CFO bij NS sinds oktober 2010 na dertig jaar bij Shell te hebben gewerkt en maakte drie president-directeuren bij het spoorbedrijf mee: Bert Meerstadt, Timo Huges en nu Roger van Boxtel.

Onder Huges en Robbe ging het faliekant mis met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. NS zorgde ervoor dat een eigen dochterbedrijf de order binnenhaalde en niet een concurrent. Toen dat eerder dit jaar aan het licht kwam werd Huges gedwongen af te treden door de enige aandeelhouder van NS: de minister van financiën. Er lopen nog onderzoeken naar de gang van zaken bij de aanbesteding in Limburg; de concurrent kreeg overigens in tweede instantie alsnog de gunning.

Engelhardt Robbe bleef na het ontslag van Huges aan en ook achteraf is niet aangetoond dat hij bij het gesjoemel betrokken was, sterker nog: Robbe nam het initiatief tot het onderzoek dat de fraude aan het licht bracht. Maar het is de vraag of hij zich toch niet opgelaten voelt bij NS. Om op 60-jarige leeftijd nog “iets anders” te willen, terwijl hij nog niet zo lang bij NS werkt, roept op zijn minst vraagtekens op. Toen Bert Meerstadt er in 2013 de brui aan gaf heette het ook dat hij toe was aan “een nieuwe stap”. Maar Meerstadt was medeverantwoordelijk voor het drama rond de krakkemikkige Fyra-treinen die NS had aangeschaft en dat was de reden van zijn vertrek.

Roger van Boxtel trad in augustus aan als interim-directeur, voor een jaar, maar mogelijk blijft hij langer aan. Behalve een nieuwe CFO krijgt Van Boxtel begin 2016 ook een directeur integriteit aan zijn zijde. De nieuwe functie, in het leven is geroepen naar aanleiding van de fraude in Limburg, heet met een mondvol Chief Governance Risk & Compliance Officer en zal worden bekleed door Susi Zijderveld, die nog nog algemeen directeur is bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…