Home / Treinen / Spoor EU vrij, in 2033…

Spoor EU vrij, in 2033…

Spoor EU vrij, in 2033…

Het passagiersvervoer per spoor in de Europese Unie wordt op termijn volledig vrijgegeven aan de markt. Dit hebben de 28 lidstaten besloten. Het duurt nog wel even, pas over zeventien jaar, in 2033 is het zover.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur & Miileu) was dinsdag voorzitter van een vergadering waarin leden van de Europese Commissie en het Europees parlement overlegden met onderhandelaars van alle lidstaten. De uitkomst was in de woorden van Dijksma “een ambitieus akkoord.”

In veel landen van de EU is het spoor nu volledig in staatshanden, zoals in Frankrijk, België en in Oost-Europa. In Nederland en Duitsland bestaat een hybride systeem, met aanbestedingen. Het hoofdnetwerk is in handen is van de staatsbedrijven, respectievelijk NS en DB, via een onderhandse gunning. Op regionale Nederlandse en Duitse lijnen zijn ook andere spoorbedrijven actief, die om de zoveel jaar opnieuw moeten inschrijven om een concessie te behouden dan wel in de wacht te slepen.

Het Verenigd Koninkrijk is het verst met het marktsysteem: er bestaan sinds 1997 geen Britse staatsbedrijven meer in het railvervoer. NS is een van de buitenlandse bedrijven die dankzij deze vrije markt al jarenlang actief is op het spoor in het Verenigd Koninkrijk.

Op langere termijn wil de EU naar het Britse systeem toe, waarbij elk Europees spoorbedrijf het recht krijgt in te schrijven op het vervoer in andere landen. Waarom het nog zolang moet duren voordat de markt helemaal vrij wordt gegeven was deze week niet meteen duidelijk. Zoals de zaken er nu voorstaan begint er in 2023 een overgangsperiode van tien jaar, waarna in 2033 alle verkeer door middel van aanbestedingen vrij moet zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….