Home / Treinen / ProRail wil metro over bestaand spoor naar Schiphol

ProRail wil metro over bestaand spoor naar Schiphol

ProRail wil metro over bestaand spoor naar Schiphol

ProRail stelt voor de Noord-Zuidlijn door te trekken over bestaand spoor naar Schiphol. Dit zegt directeur Pier Eringa van de spoorinfrabeheerder in een interview met De Volkskrant.

De nieuwe metrolijn van Amsterdam-Noord via het centrum naar Amsterdam-Zuid staat gepland om in 2018 geopend te worden. Reizigers per metro moeten dan op Amsterdam-Zuid overstappen op de trein als ze naar Schiphol willen. Onnodig, vindt Eringa. Recentelijk is het spoor tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport geheel verdubbeld, waardoor er volgens ProRail voldoende capaciteit is om ook lightrail-treinen te laten rijden.

Technisch mogelijk
Ook technisch is het geen probleem. Lightrail-treinen kunnen zowel op treinspoor als op metrorails en een trambaan rijden. Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijden sinds 2006 op de lijn via onder meer Zoetermeer, Pijnacker en Rodenrijs de treinen van Randstadrail, die de drie spoorfuncties in zich verenigen. In Rotterdam rijdt dezelfde trein verder als metro, in Den Haag vervolgt de trein haar weg als tram.

ProRail werkt al jaren aan een verbeterde bereikbaarheid van Schiphol, een project dat de naam OV SAAL draagt: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Vorige week sloot ProRail de verdubbeling van de spoorcapaciteit tussen de stations Duivendrecht en Schiphol af. In totaal is met SAAL een investering van 1,9 miljard euro gemoeid.

Station Schiphol te klein
Schiphol heeft steeds gehamerd op een verbetering van het openbaar vervoer naar de luchthaven. Het gaat daarbij om de capaciteit, want Schiphol is nu van alle kanten per trein en bus bereikbaar. Maar het treinstation, onder de luchthaven, is te klein. Vooral op piekuren zijn de perrons ontoereikend om alle reizigers te verwerken. Eerder dit jaar maakte de regering bekend 600 miljoen euro te zullen investeren in vergroting van het station.

Voor Schiphol heeft OV SAAL nog een ander voordeel. De luchthaven is ook eigenaar van Lelystad Airport en zij heeft alle belang bij een goede spoorverbinding in de randstad.

Op Lelystad Airport komt een baanverlenging en een nieuw luchthavengebouw; zoals de plannen nu zijn gaat de vergrote luchthaven in 2018 open. De baan is dan ook geschikt voor toestellen als de Airbus A320 en de Boeing 737. Lelystad ligt niet aan het spoor zelf, ov-reizigers moeten op de bus stappen om de luchthaven te bereiken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….