Home / Treinen / Opladen hoeft niet meer: NS Flex doorbreekt patroon

Opladen hoeft niet meer: NS Flex doorbreekt patroon

Opladen hoeft niet meer: NS Flex doorbreekt patroon

NS wil nog dit jaar starten met een proef met een ov-kaart, gebaseerd op de NS Business Card. Dit zegt Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling, in een vraaggesprek met Zakenreis. De nieuwe kaart heet NS Flex en wordt naar verwachting zomer 2018 geïntroduceerd.

De Business Card is zo succesvol dat de Spoorwegen ook met een ‘gewone’ variant komen. Smit: “We gaan later dit jaar een variant op de NS-Business Card aanbieden voor particulieren, onder de naam NS Flex. Met die kaart hoef je geen saldo meer te hebben, niet op te laden en geen abonnement af te sluiten als je dat niet wil – het kán wel.”

Particuliere reizigers hoeven zich met NS Flex dus ‘nooit meer zorgen te maken of er voldoende saldo op hun OV-chipkaart staat,’ legt Smit uit. “Door online opties aan en uit te zetten, kunnen zij NS Flex maandelijks aanpassen aan veranderend reisgedrag of gewijzigde wensen. Je krijgt pas achteraf een factuur waarop alle kosten inzichtelijk zijn weergegeven en die je maandelijks automatisch betaalt. Hiermee krijgen we ook meer inzicht in het reisgedrag om er beter op te kunnen sturen.”

Grote omslag
De Flexkaart betekent een grote omslag in het gebruik van de OV Chipkaart, de overkoepelende naam voor alle kaarten in het ov. Ook de kaart van NS, zijn ov-chipkaarten. Op een kaart van NS moet nu minimaal 20 euro saldo staan, anders kan er niet mee worden gereisd. Voor bus, metro en tram moet er ten minste vier euro op de kaart staan. Dat is dus straks allemaal niet meer nodig, consumenten kunnen net als zakelijke reizigers achteraf betalen. De overkoepelende organisatie achter de ov-chipkaart, Translink, kan desgevraagd nog geen reactie geven.

Smit zegt dat de NS Business Card een groot succes is. “We hebben 2000 grote bedrijven en 30.000 kleinere bedrijven of zzp’ers die deze zakelijke propositie gebruiken. Het is een product waarmee je op rekening rijdt, niet alleen in de trein, maar ook in tram, bus en metro.”

Aan de kaart zijn andere diensten te koppelen, zoals OV Fiets, GreenWheels, een tankpas, een regiotaxi. Smit: “Als een bedrijf zijn werknemers niet meer standaard een leaseauto wil geven, maar een pakket mobiliteit, dan biedt NS hiermee de oplossing. Aan het eind van de maand komt keurig de factuur. Van de 600 grootste werkgevers in Nederland hee de helft een een NS-Business Card.”

Social Media
NS onderzoekt verder de mogelijkheden om via social media zoals Facebook Messenger, WhatsApp en WeChat kaartjes te verkopen, vooral gericht op buitenlandse bezoekers. “We gaan kijken met een aantal partners, waaronder KLM, of we inkomende reizigers uit het buitenland kunnen bedienen in hun eigen sociale kanalen,” aldus Smit. “Het kopen van een kaartje kan nu via onze eigen site, dus dat zouden we ook via andere kanalen moeten kunnen ontsluiten, zoals de Chinese sociale media-app WeChat.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…