Home / Treinen / Meer internationale reizen NS

Meer internationale reizen NS

Meer internationale reizen NS

NS heeft in het eerste kwartaal van 2017 tien procent meer internationale tickets verkocht. Het spoorbedrijf spreekt over ‘herstel’ na ‘een moeizaam jaar’. In totaal verkocht de divisie NS International rond de 770.000 tickets in de eerste drie maanden.

Vooral de online verkopen stegen flink met een omzetgroei van 20 procent. Ook de verkoop via reisagenten kende een stijging van 15 procent. Hoe NS dan uitkomt op tien procent groei blijkt niet uit de cijfers.

Om de reizigersgroei op te vangen, rijden Thalys (naar België en Frankrijk) en ICE (naar Duitsland) sinds een aantal maanden op de drukste tijden met extra capaciteit. “De reislust is weer helemaal terug na een dip in 2016 door de aanslagen in Brussel en Parijs,” zegt Annemarie Ariesen, Manager Business to Business bij NS International, in een verklaring.

Ariesen: “De zakenreiziger is blijven reizen en de toerist is ook weer terug. Met de extra capaciteit kunnen we deze groei goed aan. Wanneer Eurostar straks rechtstreeks naar Londen rijdt, verwachten we ook daar groei. Dan is een reiziger met de trein binnen 4 uur in hartje Londen en daarmee is de trein ook voor deze bestemming het betere alternatief.” Eurostar begint medio december met de route Amsterdam-Londen.

Nieuwe ICE
Thalys biedt sinds kort een extra reisoptie naar Parijs aan. Er wordt een extra treinstel voor Thalys richting Lille van 07:17 uur vanuit Amsterdam ingezet. Meer zakelijke reizigers verkiezen de trein naar Duitsland als vervoermiddel. In reactie hierop heeft NS de capaciteit van ICE 105, die om 8 uur vertrekt uit Amsterdam, verdubbeld. “De toegenomen interesse lijkt een voorbode voor verdere groei,” zegt Ariesen. “Door de ontwikkelingen bij Eurostar, maar ook wanneer de ICE-treinen het komende jaar een facelift krijgen, verwachten we dat nog meer zakelijke reizigers de trein boven de auto of vliegtuig zullen verkiezen.”

Bij de ontwikkeling van de nieuwe ICE-treinen is ‘goed gekeken naar de wensen en doelen van de zakelijke treinreiziger’ die ‘zwaar op comfort leunen,’ zegt NS. ‘Een zakenreiziger wil doorwerken, maar ook uitgerust aankomen.’ Elke ICE-trein beschikt straks over wifi en een restauratierijtuig, ‘met koffie van barista-kwaliteit’, aldus het spoorbedrijf.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…