Home / Treinen / Massaclaim ingediend tegen NS om overvolle treinen

Massaclaim ingediend tegen NS om overvolle treinen

Massaclaim ingediend tegen NS om overvolle treinen

ConsumentenClaim heeft namens 7.500 reizigers een klacht ingediend bij NS over te volle treinen. De claimorganisatie eist schadevergoeding voor haar cliënten als er niet meer zitplaatsen komen bij NS. Ook staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu heeft NS deze week gemaand om vóór kerst met een oplossing te komen met het capaciteitsgebrek.

ConsumentenClaim is een commercieel bedrijf, dat ‘massaclaims’ indient namens consumenten op basis van no-cure-no-pay. NS kampt nu al met een gebrek aan zitplaatsen in de spits op bepaalde routes. Met het begin van de dienstregeling 2015-2016, op 13 december, doet NS veertig oude treinstellen, de Mat ‘64, in de mottenballen, terwijl er nog geen vervanging is. Dit komt omdat, zoals Dijksma het fijntjes heeft uitgedrukt “NS is vergeten op tijd nieuwe treinen te bestellen.” Dit betekent dat er nog minder stoelen zijn, terwijl het aantal treinreizigers juist stijgt. Ook de zakelijke markt is heel belangrijk geworden voor NS.

Maar het afdanken van de Mat ‘64, ook wel Apenkop genoemd, is onnodig, constateert vakblad OV-Magazine na onderzoek – deze treinenserie kan nog wel een paar jaar mee. Het hele tekort aan treinstellen is volgens het blad sowieso onnodig, omdat er links en rechts nog voldoende materieel beschikbaar is, oplopend tot 14.000 stoelen op permanente basis. OV-Magazine schrijft dat bestaande rijtuigen beter kunnen worden benut en oudere treinen tijdelijk weer in dienst kunnen komen, in afwachting van de komst van nieuw besteld materieel.

Welke sanctie staatssecretaris Dijksma voor NS in petto heeft als het staatsbedrijf niet binnen twee weken met een oplossing komt, heeft ze niet gezegd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…