Home / Treinen / Massaclaim ingediend tegen NS om overvolle treinen

Massaclaim ingediend tegen NS om overvolle treinen

Massaclaim ingediend tegen NS om overvolle treinen

ConsumentenClaim heeft namens 7.500 reizigers een klacht ingediend bij NS over te volle treinen. De claimorganisatie eist schadevergoeding voor haar cliënten als er niet meer zitplaatsen komen bij NS. Ook staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu heeft NS deze week gemaand om vóór kerst met een oplossing te komen met het capaciteitsgebrek.

ConsumentenClaim is een commercieel bedrijf, dat ‘massaclaims’ indient namens consumenten op basis van no-cure-no-pay. NS kampt nu al met een gebrek aan zitplaatsen in de spits op bepaalde routes. Met het begin van de dienstregeling 2015-2016, op 13 december, doet NS veertig oude treinstellen, de Mat ‘64, in de mottenballen, terwijl er nog geen vervanging is. Dit komt omdat, zoals Dijksma het fijntjes heeft uitgedrukt “NS is vergeten op tijd nieuwe treinen te bestellen.” Dit betekent dat er nog minder stoelen zijn, terwijl het aantal treinreizigers juist stijgt. Ook de zakelijke markt is heel belangrijk geworden voor NS.

Maar het afdanken van de Mat ‘64, ook wel Apenkop genoemd, is onnodig, constateert vakblad OV-Magazine na onderzoek – deze treinenserie kan nog wel een paar jaar mee. Het hele tekort aan treinstellen is volgens het blad sowieso onnodig, omdat er links en rechts nog voldoende materieel beschikbaar is, oplopend tot 14.000 stoelen op permanente basis. OV-Magazine schrijft dat bestaande rijtuigen beter kunnen worden benut en oudere treinen tijdelijk weer in dienst kunnen komen, in afwachting van de komst van nieuw besteld materieel.

Welke sanctie staatssecretaris Dijksma voor NS in petto heeft als het staatsbedrijf niet binnen twee weken met een oplossing komt, heeft ze niet gezegd.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Ryanair erkent bonden

Ryanair erkent bonden

15/12/2017

Ryanair zal de pilotenvakbonden in enkele belangrijke Europese landen  erkennen als gesprekspartners. Het is voor het eerst dat de Ierse prijsvechter met bonden gaat praten. De eerder geplande staking van…

Travelport is klaar voor NDC

Travelport is klaar voor NDC

15/12/2017

Travelport is donderdag door IATA ‘Level 3 gecertificeerd’. Dit is het hoogste niveau van NDC (New Distribution Capability), de nieuwe standaard voor data-uitwisseling die de luchtvaartorganisatie heeft ontwikkeld. Travelport is…