Home / Treinen / Apenkop terug bij NS

Apenkop terug bij NS

Apenkop terug bij NS

NS gaat meer materieel inzetten op het spoor. De treinenserie Mat ’64 (Apenkop) komt terug uit pensioen en er worden op sommige trajecten reguliere bussen ingezet. Het gaat om “al het beschikbare materieel ingezet,” zegt het spoorbedrijf.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu maande NS onlangs om maatregelen te nemen die de drukte in de treinen in 2016 en begin 2017 moeten tegengaan. Veel reizigers hebben geen zitplaats in de spits en dat zou door een gebrek aan materieel volgend jaar alleen maar verergeren.

NS zegt nu 8,5 miljoen euro extra te investeren, bovenop de 320 miljoen die al was geoormerkt voor extra materieel in 2016 en 2017. Zo worden onder meer ook oude dubbeldekkers opgeknapt. Op drukke trajecten waar niet genoeg treinen beschikbaar zullen zijn, komt NS met een “volwaardig busalternatief”, zegt het bedrijf. Verder vervangt NS in sommige treinen een deel van de stoelen in de eerste klas door tweedeklas-stoelen, die dichter op elkaar staan. Volgens NS is al het ingezette oude materieel “volkomen veilig”.

In een verklaring zegt NS: “Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe. Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart.”  Dit jaar zaten er 3,3 procent meer reizigers in de trein tijdens de spits dan in 2014.

In 2016 en 2017 krijgt NS nieuwe stoptreinen (sprinters), maar de intercitytreinen, waar grote behoefte aan is, komen niet eerder dan 2021 op het spoor. De reden is, zoals Dijksma het onlangs zo treffend verwoordde, dat NS was “vergeten” om ze te bestellen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…