Home / Travel management / Zorgen om zakenreis naar VS

Zorgen om zakenreis naar VS

Zorgen om zakenreis naar VS

Twintig procent van de bedrijven die meededen aan een snelle survey van de Association of Corporate Travel Executives (ACTE) vreest dat de reisbeperkingen in de Verenigde Staten tot problemen zullen leiden voor zakenreizigers. Veel gehoorde zorgen: ‘het mogelijk lastigvallen van reizigers’, ‘mogelijke tegenmaatregelen door andere landen’ en ‘nieuwe onzekerheid.”

39 procent van de 260 ondervraagde bedrijven geeft aan dat hun zakenreizen mogelijk zullen afnemen door het beleid van president Trump. “Dergelijke percentages zijn ongehoord in onze bedrijfstak, die toch al onder voortdurende druk staat,” zei de CEO van ACTE, Greeley Koch, in een verklaring. “Zakenreizen gaat om mensen. Reizigers met geldige visa zouden niet in angst hoeven te zitten of ze worden lastiggevallen over hun reisdocumenten of dat ze vertraging oplopen.”

ACTE ‘verafschuwt’ onzekerheid, zei Koch, want het kan betekenen dat zakenreizigers hun reis annuleren. “Als er twijfel is over de geldigheid van een visum of als het onzeker is of een iemand wel de VS kan binnenkomen, dan kiezen zakenreizigers ervoor om helemaal niet te gaan. In het kader van hun zorgplicht zullen bedrijven hun medewerkers niet blootstellen aan deze risico’s. Deze onzekerheid is slecht voor zaken. De zakenreisindustrie heeft behoefte aan een duidelijk beleid, zonder onduidelijkheid en onzekerheid.”

Sinds afgelopen vrijdag mogen burgers uit Irak, Iran, Jemen, Libië, Somalië, Soedan en Syrië de Verenigde Staten niet in, ook al hebben ze geldige reispapieren en een retourticket. De maatregel geldt voorlopig voor drie maanden. Vluchtelingen, ook als zij vallen onder een eerder goedgekeurd programma, is voor vier maanden de toegang geweigerd.

Het decreet van Trump lijkt grote consequenties te hebben voor de hele reiswereld. Ook reizigers uit andere islamitische landen, die wel de VS in mogen, hebben last van de maatregel. Europese maatschappijen, waaronder KLM, zien zich genoodzaakt reizigers die wel de EU zijn binnengekomen, maar niet beschikken over de juiste papieren voor de VS – al dan niet afkomstig uit een van de zeven landen – vervoer te weigeren. Als een reiziger, vervoerd door bijvoorbeeld KLM, na aankomst in de VS terug wordt gestuurd, dan draait de airline op voor de kosten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

21/11/2017

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam. Het plastic label, inhoud: een chip,…

Winst easyJet gedaald

Winst easyJet gedaald

21/11/2017

De winst van EasyJet is in het boekjaar 2016-2017, dat afliep op 30 september, gedaald met 17 procent naar 408 miljoen pond (460 miljoen euro). Het aantal passagiers en de…

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…