Home / Travel management / Zakenreizigers betalen liefst met bedrijfscreditcard

Zakenreizigers betalen liefst met bedrijfscreditcard

Zakenreizigers betalen liefst met bedrijfscreditcard

Nieuwe betaalmethoden van Apple, Google en Paypal doen het niet goed onder zakenreizigers, slechts 14 procent is bereid deze diensten uit te proberen en 31 procent van de zakenreizigers geeft aan sceptisch tegenover deze methoden om te betalen te staan. Internationaal liggen die verhouding anders: globaal zegt slechts 14 procent resoluut nee terwijl 44 procent staat te popelen om de nieuwe betaalmethodes uit te proberen. Dat blijkt uit de International Travel Management Study van AirPlus International.

Van de Nederlandse zakenreizigers die het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers overwegen, ziet 54 procent als belangrijkste voordeel dat ze comfortabel en snel zijn. De meest genoemde tegenargumenten zijn veiligheid (34 procent), een te beperkt netwerk waar de nieuwe methodes worden aanvaard (16 procent) en een gebrek aan informatie (16 procent).

Ook voor mobiel betalen lopen Nederlanders minder warm dan de rest van de wereld. 66 procent betaalde nog nooit per smartphone. Internationaal is dat 56 procent. Van degene die wel al met hun mobiel betaalden, deed 34 procent dat voor privéuitgaven, 31 procent op zakenreis en 34 procent zowel privé als op zakenreis. Ook hier zijn veiligheid (51 procent) en een tekort aan plaatsen waar met mobiel kan worden betaald (18 procent) de grootste struikelblokken.

Volgens de bevraagde travel managers wordt de bedrijfscreditcard (77 procent) het vaakst gebruikt om te betalen voor en tijdens de zakenreis, gevolgd door invoices (50 procent), eigen creditcard (48 procent) en cash (35 procent). Virtuele betalingen, via mobiel of virtuele creditcard, gebeurden in Nederland bij 12 procent van de bedrijven. 16 procent van de zakenreizigers betaalde al eens virtueel, via payment apps en andere virtuele betaalmethoden. Belangrijkste argumenten tegen het gebruik van virtuele creditcards zijn bedrijfsrichtlijnen die geen virtuele betalingen toelaten (44 procent) en het gebrek aan informatie (41 procent). Ander opvallend resultaat is dat van de travel managers die de gemaakte kosten analyseren, 51 procent daar geen specifieke tools of software voor gebruikt.

De economische crisis lijkt volledig achter de rug volgens de zakenreizigers en travel managers in Nederland. 53 procent van de zakenreizigers voelde in 2016 zo goed als geen gevolgen van de huidige economische situatie op de zakenreizen. 32 procent merkte zelfs dat er weer meer werd gereisd. Dat klopt met het gevoel van de travel managers: 50 procent voelde geen gevolgen, 27 procent merkte een positief effect. Gekeken naar de verwachtingen denkt 90 procent meer of evenveel te reizen in 2017, waarbij vooral luchtverkeer in de lift zit (37 procent verwacht daar een stijging).

Brexit
Een interessant verschil van mening tussen zakenreizigers en hun travel managers is er als je kijkt naar de verwachte gevolgen van de Brexit. Onder de Britse travel managers verwacht 50 procent dat de uitstap van Groot-Brittannië uit de EU zal leiden tot meer zakenreizen. Daarmee zijn de Britse travel managers na de Amerikanen het meest optimistisch. 95 procent denkt in 2017 meer geld te besteden aan zakenreizen doordat de lage wisselkoersen export en internationale overnames aantrekkelijker maken.

Lijnrecht daartegenover staan de Britse zakenreizigers van wie slechts 19 procent gelooft dat de uitstap een positief effect zal hebben, ver onder het gemiddelde. Slechts 17 procent verwacht meer zakenreizen, vooral omdat ze vrezen dat de goedkope pond ervoor zorgt dat zakenreizen te duur worden voor Britse bedrijven.

De resultaten zijn afkomstig uit een onderzoek dat AirPlus, een internationale aanbieder van betaaloplossingen voor zakenreizen, in 2016 hield onder 3.233 zakenreizigers en travel managers in 24 landen. Dit deel van het onderzoek werd vandaag vrijgegeven.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…