Home / Travel management / RE: volop ideeën voor toekomst Travel Management

RE: volop ideeën voor toekomst Travel Management

RE: volop ideeën voor toekomst Travel Management

Tijdens interactieve breakout-sessies hebben deelnemers aan de RE-conferentie in Amsterdam, een initiatief van de NATM (Nederlandse Associatie voor Travel Management) ideeën uitgewisseld over de toekomst van travel management. In groepen werd gebrainstormd over veiligheid, kostenreductie, productiviteit en klanttevredenheid. De meest kansrijke gedachten werden door de groepen geselecteerd en in de plenaire bijeenkomst bekendgemaakt.

De deelnemers aan de conferentie  – inkopers en leveranciers van zakelijke reisproducten – bogen zich samen over actuele vraagstukken in travel management. Zo bedachten de deelnemers een manier om artificial intelligence in te zetten binnen bedrijven. De introductie van een chatbot op corporate websites om vragen te beantwoorden van zakenreizigers werd gezien als een kansrijk idee op het gebied van productiviteit. Een chatbot kan vragen van reizigers beantwoorden aan de hand van het reisbeleid van het bedrijf.

Vrije keuzes
Op het gebied van kostenbesparing werd de voorkeur gegeven aan het vergroten van de waarde van producten of diensten in plaats van kostenreductie. Volgens de deelnemers zijn daar mogelijkheden voor wanneer verschillende kanalen worden gebundeld volgens het one stop shop-concept. De kosten zijn hierdoor beter in de hand te houden en de reiziger ervaart meer waarde wanneer hij of zij meer keuzevrijheid ervaart in het aankoopproces.

Meer keuzevrijheid werd ook gezien als dé manier om de reizigerstevredenheid te verhogen. Door het business travel budget te personaliseren en een budget per reis beschikbaar te stellen, kan de zakenreiziger zelf kiezen hoe het geld besteed wordt.

Op het gebied van safety en duty of care werd aandacht gevraagd voor kleinere bedrijven waarvoor het moeilijk is om informatie over de risico’s van reizen boven tafel te krijgen. In de nabije toekomst zou een systeem waarmee reizigers toegang krijgen over allerhande informatie over veiligheid onderweg, in grote bedrijven maar ook in het midden- en kleinbedrijf beschikbaar moeten komen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…