Home / Travel management / ‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

“De zakelijke reisindustrie bestaat uit een handvol koninkrijkjes die de markt volledig bepalen, start-ups maken weinig kans om verandering teweeg te brengen,” zegt Dean Forbes, CEO van CoreHR vandaag op de zakenreisconferentie ‘RE’ in Amsterdam. “Wanneer iemand zich meldt met een goed idee voor deze markt is het eigenlijk alleen mogelijk om dit via de grote spelers – Global Distribution Systems en Travel Management Companies – aan de man te brengen, waarbij het idee in de regel moet worden aangepast aan de praktijk van de GDS’en of TMC’s.”

Dean Forbes heeft zijn sporen verdiend in de reisindustrie en grote ICT ondernemingen. Forbes was CEO van KDS, een start-up in travel technology dat verkocht is aan  American Express Global Business Travel (GBT), voordat hij CEO van CoreHR werd. Forbes heeft ook zitting in de board of directors van GTTP (Global Travel & Tourism Partnership).

In de leisure reiswereld zijn de barrières wel laag voor start-ups om de markt te betreden, zegt Forbes. “Maar ik heb geen idee waar de volgende kansrijke corporate start-up vandaan zou moeten komen. De markt is zo complex, dat is de grootste drempel voor het betreden van de markt. Het is enorm lastig om een nieuw initiatief te ontwikkelen om op grote schaal in te zetten en te integreren in bestaande systemen. Daarom geloof ik niet dat we veel verandering zullen zien in de positie van GDS’en en TMC’s in de komende vijf tot tien jaar. Start-ups zullen in deze markt het verschil niet maken.”

“Het bouwen van een business booking tool is lastig vanwege de vele verschillende systemen waarmee rekening moet worden gehouden. Als één partij iets in zijn systeem verandert, heb je een probleem.” vat Forbes de uitdaging samen. Forbesis voorzichtig optimistisch over NDC als mogelijke game changer in de markt. “Airlines zijn behoorlijk slim met ancillary services, NDC geeft meer helderheid. Maar ik durf niet te zeggen of het de machtsverhoudingen in de sector kan laten verschuiven.”

TMC’s en GDS’en zijn dus voorlopig nog here to stay. Toch zullen daar de komende jaren ook de nodige aanpassingen moeten plaatsvinden. Forbes: “TMC’s moeten inspelen op de rol van artificial intelligence (ai). Eenvoudige communicatie in het boekingsproces kan plaatsvinden door bots, een ontwikkeling die in de leisure travel al sterk in opkomst is.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….