Home / Travel management / Ook CWT sluit deal met BA en Iberia om GDS-toeslag

Ook CWT sluit deal met BA en Iberia om GDS-toeslag

Ook CWT sluit deal met BA en Iberia om GDS-toeslag

Na Amex GBT heeft ook Carlson Wagonlit Travel een deal gesloten met British Airways en Iberia, waardoor klanten de GDS-toeslagen van de twee carriers niet hoeven te betalen.

Vanaf 1 november voeren BA en Iberia, die beide behoren tot de Brits-Spaanse International Airlines Group (IAG), een heffing van acht pond (negen euro) in per gevlogen sector op tickets geboekt via indirecte kanalen, zoals de GDS’en en online booking tools, waarvan veel zakenreisbureaus gebruik maken. Op dezelfde datum gaat de overeenkomst tussen CWT en IAG in, al gaat dit niet van harte.

“Hoewel CWT van mening is dat de GDS’en de meest geschikte platforms zijn voor de beste gebruikerservaring en een goede efficiëntie, zullen wij nieuwe technologieën en mogelijkheden blijven monitoren en evalueren,” zegt Brian Mogler, Senior Vice President, Global Supplier Management bij CWT in een verklaring. Met andere woorden: CWT zag zich door IAG in het nauw gedreven, vreesde oplopende kosten en mogelijk klantenverlies en zag maar één oplossing: if you cant beat them, join them.

Vorige week zwichtte ook American Express GBT al voor de druk. IAG is niet de enige airlines groep die de GDS’en en TMC’s hoofdpijn bezorgt. De Lufthansa Group voerde in 2015 als eerste een toeslag in, van zestien euro per sector, op een GDS-boeking, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC) en heeft sindsdien aan deze heffing vastgehouden. Mogelijk volgen andere grote airlines het voorbeeld van Lufthansa en IAG.

NDC
De grote zakelijke reisbureaus, zoals Amex GBT en CWT, waren tot nu toe tevreden over de GDS als distributiekanaal, maar zien zich nu gedwongen met de airlines mee te gaan. Achterliggend is de New Distribution Capability (NDC) van IATA, die streeft naar een nieuwe standaard van de ticketdistributie waarbij de airlines een grotere invloed hebben en meer inkomsten voor zichzelf genereren.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…