Home / Travel management / Ook CWT sluit deal met BA en Iberia om GDS-toeslag

Ook CWT sluit deal met BA en Iberia om GDS-toeslag

Ook CWT sluit deal met BA en Iberia om GDS-toeslag

Na Amex GBT heeft ook Carlson Wagonlit Travel een deal gesloten met British Airways en Iberia, waardoor klanten de GDS-toeslagen van de twee carriers niet hoeven te betalen.

Vanaf 1 november voeren BA en Iberia, die beide behoren tot de Brits-Spaanse International Airlines Group (IAG), een heffing van acht pond (negen euro) in per gevlogen sector op tickets geboekt via indirecte kanalen, zoals de GDS’en en online booking tools, waarvan veel zakenreisbureaus gebruik maken. Op dezelfde datum gaat de overeenkomst tussen CWT en IAG in, al gaat dit niet van harte.

“Hoewel CWT van mening is dat de GDS’en de meest geschikte platforms zijn voor de beste gebruikerservaring en een goede efficiëntie, zullen wij nieuwe technologieën en mogelijkheden blijven monitoren en evalueren,” zegt Brian Mogler, Senior Vice President, Global Supplier Management bij CWT in een verklaring. Met andere woorden: CWT zag zich door IAG in het nauw gedreven, vreesde oplopende kosten en mogelijk klantenverlies en zag maar één oplossing: if you cant beat them, join them.

Vorige week zwichtte ook American Express GBT al voor de druk. IAG is niet de enige airlines groep die de GDS’en en TMC’s hoofdpijn bezorgt. De Lufthansa Group voerde in 2015 als eerste een toeslag in, van zestien euro per sector, op een GDS-boeking, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC) en heeft sindsdien aan deze heffing vastgehouden. Mogelijk volgen andere grote airlines het voorbeeld van Lufthansa en IAG.

NDC
De grote zakelijke reisbureaus, zoals Amex GBT en CWT, waren tot nu toe tevreden over de GDS als distributiekanaal, maar zien zich nu gedwongen met de airlines mee te gaan. Achterliggend is de New Distribution Capability (NDC) van IATA, die streeft naar een nieuwe standaard van de ticketdistributie waarbij de airlines een grotere invloed hebben en meer inkomsten voor zichzelf genereren.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…

Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

16/01/2018

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’ In een verklaring zegt Enders dinsdag dat…