Home / Travel management / NATM Actueel: Focus niet meer alleen op kosten en transacties

NATM Actueel: Focus niet meer alleen op kosten en transacties

NATM Actueel: Focus niet meer alleen op kosten en transacties

Odete Pimenta da Silva, managing director van de NATM, kijkt zeer tevreden terug op de zakenreisconferentie RE-Invent Business Travel, die op 21 september jl. plaatsvond in Amsterdam.

“We hebben onze nek uitgestoken om het allemaal nét even anders te doen: de locatie, de dresscode en – het allerbelangrijkste – de content en de manier waarop deze werd gepresenteerd. Gezien de vele positieve reacties die wij hebben ontvangen, kan ik oprecht zeggen: ‘RE’ was een succes en ‘RE’ smaakt naar meer. Als het aan mij ligt, maken wij er een
jaarlijks terug­kerend evenement van.”
Zo’n tweehonderd afgevaardigden bestaande uit corporate travel managers en travel buyers (ook niet-leden van de NATM), partners uit de zakenreisindustrie en buitenlandse reisprofessionals die lid zijn van GBTA (Global Business Travel Association), de internationale zusterorganisatie van de NATM, hadden zich voor de conferentie geregistreerd. Deelnemers en sprekers waren niet alleen afkomstig uit de Benelux, maar ook uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zweden en Finland.
“Dit evenement toont aan dat je door samenwerking een meerwaarde kunt creëren,” zegt Pimenta da Silva. “We hebben onze conferentie conform een geheel nieuw format ontwikkeld, samen met Paul Tilstone van Festive Road. In samenwerking met onze mediapartner Zakenreis, die haar 50-jarig jubileum viert, hebben we topsprekers binnengehaald, zoals Jos Nijhuis, CEO van Schiphol, en Pieter Elbers, CEO van KLM. Zij hebben hun (digitale) ambities gedeeld, ontwikkelingen waar zakelijke reizigers dagelijks mee te maken hebben.”

Verbinding tussen HR en travel management
Nijhuis vertelde op de conferentie dat de luchthaven een seamless passenger journey gaat testen, waarbij één keer paspoortgegevens en biometrische gezichtskenmerken worden gekoppeld en vastgelegd. Vervolgens kunnen zakenreizigers zonder hun documenten te tonen overal doorlopen: check-in, security, de marechaussee en boarden.
Elbers schilderde op de conferentie een breed palet aan digitale activiteiten waar KLM zich mee bezighoudt. KLM wil zijn waar de klant is, dus niet alleen op haar eigen website en app, en in de traditionele GDS’en, maar ook op alle social media-platforms, zoals Facebook Messenger, WhatsApp en het Chinese WeChat. Elbers verwacht veel van NDC (New Distribution Capa­bility), de datastandaard van IATA die nieuwe kansen biedt om het KLM-product te vermarkten.
“De sessie met Jeroen van Velzen, CEO van Roadmap, waarbij de zogeheten ‘C-suite’, managers die opereren op directieniveau, werd gevraagd naar hun visie op zakelijk reizen, stond bovenaan mijn wensenlijst voor ‘RE’,” zegt Pimenta da Silva. “Niet in de laatste plaats vanwege mijn achtergrond, als voormalig HR-manager op het internationale hoofdkantoor van Sanoma. Het is hoog tijd om het denken in kosten en transacties achter ons te laten. Zakelijk reizen gaat uiteindelijk om de veiligheid van medewerkers en ervoor zorgen dat zij de werkzaamheden in het buitenland optimaal kun­nen vervullen. Op het podium zag je partijen zich met elkaar verbinden: alsof directieleden en senior HR-management opeens begrepen hoe travel management kan worden ingezet om de bedrijfsdoelen te bereiken. Geweldig om te zien. We hadden dan ook echt sprekers en panelleden van een ongekende kwaliteit, zoals Dean Forbes, CEO CoreHR, Ineke Hoekman-Van Hassel, direc­tor Business Transformation van Microsoft, en Hans van der Heijden, director Human Capital van Deloitte.”

Evenwichtige balans
De zakenreisconferentie sloot naadloos aan op de doelstelling van de branchevereniging, zegt Pimenta da Silva. “De NATM richt zich primair op (corporate) travel managers; hoe zij zich kunnen ontwikkelen door middel van educatie en informatieve sessies. Wij hebben er bewust voor gekozen om ervoor te waken dat de balans tussen bedrijfsleven en industrie evenwichtig bleef, ook al moesten we daardoor ‘nee’ verkopen. Ik ben er trots op dat ruim 40 procent van de deel­nemers bestond uit corporates; die mix heeft er mede voor heeft gezorgd dat ‘RE’ zo positief is ontvangen.”

Foto’s: © Martine Goulmy | www.GoulmyDesign.nl

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…