Home / Travel management / FrieslandCampina kiest nieuwe zakenreisagent

FrieslandCampina kiest nieuwe zakenreisagent

FrieslandCampina kiest nieuwe zakenreisagent

Uit de tenderprocedure die FrieslandCampina zojuist heeft afgerond, is Carlson Wagonlit Travel (CWT) als nieuwe travel management company (TMC) uit de bus gekomen. Voor de online booking tool die wereldwijd wordt geïmplementeerd, is voor Concur gekozen.

“Wij willen ons travel management­­-programma nu echt wereldwijd uitrollen, met één TMC voor onze vesti­gingen in alle 33 landen,” aldus Merel van der Pijl, in een recent interview in Zakenreis. Van der Pijl is als inkoper verantwoordelijk ‘voor alles wat met mobiliteit te maken heeft’. Vooralsnog zijn de zakenreisuitgaven van FrieslandCampina nog niet volledig geconsolideerd en daarom is het moeilijk om exact te bepalen hoeveel de zuivelgigant wereldwijd uitgeeft aan travel. “Wat we konden meten, hebben we mee­genomen en dan zitten we boven de 24 miljoen euro per jaar,” zegt Van der Pijl.

De RFP (request for proposal) voor een nieuwe zakenreisagent was zo’n halfjaar geleden opgestart met een zogeheten elevator pitch: een kort verkooppraatje (alsof je in de lift staat) met negen partijen. De zes spelers die overbleven, waren niet allemaal TMC’s maar ook twee technologie-aanbieders. Van der Pijl: “Wij denken echter toch dat een partij die voornamelijk tooling biedt, systemen voor boeken en declareren, vooralsnog niet afdoende is. Met name voor landen waarbij de online dekking minder groot is. Wij hebben een partij nodig die ook de ticketuitgifte verzorgt en 24/7 ondersteuning kan bieden aan onze reizigers. Maar TMC’s zijn geen IT-experts. Daarom hebben wij als randvoorwaarde gesteld dat onze nieuwe agent kan samenwerken met externe IT-partijen.”

Voor de online booking tool die wereldwijd wordt geïmplementeerd, is voor Concur gekozen. In de Verenigde Staten werkt FrieslandCampina daar al aan mee. Uiteindelijk zal ook een expense tool in het systeem worden geïntegreerd, voor het verwerken van de onkostendeclaraties. Daar zal binnenkort een tender voor worden opgestart.

Van der Pijl heeft de ambitie om het zakelijk reizen bij FrieslandCampina ‘naar Travel 2.0’ te brengen. “Wij zoeken een end-to-end oplossing die idealiter kan communiceren vanuit je agenda in Outlook tot en met het indienen van de onkostendeclaraties. Een tool die informatie uit je agenda haalt en ziet dat je over twee maanden een meeting in Singapore hebt en dan een waarschuwing geeft om tijdig de vlucht te boeken. Bovendien moet de online booking tool zo gebruikersvriendelijk zijn, dat alle medewerkers hem wereldwijd kunnen gebruiken, vanaf ieder apparaat – computer, tablet en mobieltje.”

Een van de opdrachten voor CWT is om de adoptie van de online booking tool te verbeteren. Van der Pijl: “Het gebruik van onze online booking tool ligt nu op gemid­deld 15 procent. Als je bedenkt dat we in een digitale wereld leven, is dat heel laag. Wij willen dat naar een gemiddelde van boven de 70 procent tillen.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…