Home / Travel management / BA en Iberia volgen Lufthansa met toeslag op GDS-boeking

BA en Iberia volgen Lufthansa met toeslag op GDS-boeking

BA en Iberia volgen Lufthansa met toeslag op GDS-boeking

British Airways en Iberia gaan in november een heffing van 9,50 euro opleggen voor boekingen via een GDS. Lufthansa voerde twee jaar geleden een soortgelijke toeslag in, van 16 euro, onder de naam Distribution Cost Charge.

In een brief aan reisagenten zeggen BA en Iberia dat de distributie van tickets vanaf eind dit jaar op een ‘verbeterde range aan opties voor partners’ zal zijn gericht. “Wij begrijpen dat dit een grote verandering voor u betekent en daarom voeren we de toeslag niet eerder in dan per 1 november, zodat u tijd heeft voor aanpassingen en een goed overzicht krijgt op alle opties,” aldus de airlines in hun missive.

De twee airlines zeggen dat de surcharge nodig is om de ‘aanzienlijk hogere kosten’ van GDS-tickets te compenseren. BA en Iberia hebben de hoogte van hun toeslag voorlopig bepaald op 9,50 euro (ook berekend als 10 dollar of 8 pond), maar voegen eraan toe aanpassingen niet uit te sluiten.

BA en Iberia maken deel uit van de International Airlines Group (IAG). De andere twee leden: het Ierse Aer Lingus en de Spaanse prijsvechter Vueling zullen geen GDS-toeslag doorvoeren.

BA en Iberia volgen met de toeslag de lijnen van de New Distribution Capability (NDC) een nieuwe manier voor de distributie van tickets, ontwikkeld door brancheorganisatie IATA. Met NDC proberen IATA en haar leden de rol van de grote GDS’en (Global Distribution Systems) terug te dringen. Direct boeken op de sites van de airlines, of het nu om corporate of particuliere tickets gaat, wordt zo aangemoedigd, terwijl op het boeken via een reisagent (waar altijd een GDS tussen zit) een ‘straf’ zit.

IATA lanceerde NDC al in 2012 met als doel een nieuwe benchmark te zetten voor data-uitwisseling in de luchtvaart. Volgens IATA, sprekend namens de airlines, voldeden de GDS’en als traditionele distributie­kanalen niet en waren de mogelijkheden te beperkt. De GDS’en lagen al langere tijd onder vuur van airlines, omdat ze een extra kostenpost vormen.

Lufthansa
De Lufthansa Group waagde het in 2015 als eerste om de strijd aan te gaan met de GDS-en door de invoering van wat zij zelf noemde een Distribution Cost Charge. Het bleef lange tijd stil rond deze DCC, waardoor de vraag rees of het een verstandige move was. Maar nu ook BA en Iberia een soortgelijke toeslag invoeren, lijkt het een kwestie van tijd dat andere airlines, waaronder KLM en Air France, zullen volgen.

Volgens Travelport, een van de drie grote GDS-en (Amadeus en Sabre zijn de andere twee), komt de toeslag neer op een ‘boete’ voor het boeken van tickets via een reisagent. “Travelport betreurt het dat British Airways en Iberia een heffing doorvoeren die veel weg heeft van een luchthaventaks. Klanten die keus, efficiency en waarde voor hun geld willen worden op deze manier beboet, zowel door de heffing zelf als door de minder efficiënte manier van opereren,” zegt Travelport in een verklaring.

Eerder dit jaar sloot Travelport wel een samenwerkingsverband met IATA voor NDC. Travelport is nu gecertificeerd op niveau 1 (aggregator) en niveau 2 (IT provider) door IATA in het NDC schema. Het was vooral een defensieve actie, bedoeld om airlines de wind uit de zeilen te nemen. Het heeft BA en Iberia er niet van weerhouden te komen met een toeslag op een GDS-boeking die zowel de GDS-en zelf als de reisagenten verder pijn zal doen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…