Home / Travel management / Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

American Express Global Business Travel (Amex GBT) heeft een overeenkomst gesloten met British Airways (BA) en Iberia waardoor bedrijven en reizigers geen toeslag hoeven te betalen als zij vluchten via een GDS’s (Global Distribution System) boeken. Vooralsnog heeft één GDS daartoe een overeenkomst met BA en Iberia ondertekend.

De twee luchtvaartmaatschappijen kondigden in mei aan dat zij vanaf 1 november een toeslag van 8 pond zouden heffen op de tarieven voor vluchten die via indirecte kanalen worden geboekt. Onder deze indirecte kanalen vallen ook de GDS’en en online booking tools die worden gebruikt door zakenreisbureaus en hun klanten.

Lufthansa voerde in 2015 een soortgelijke toeslag in, van 16 euro, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC). Het bleef lange tijd stil rond deze DCC, waardoor de vraag rees of het een verstandige move was. Maar nu ook BA en Iberia een soortgelijke toeslag invoeren, lijkt het een kwestie van tijd dat andere airlines, waaronder KLM en Air France, zullen volgen. Direct boeken op de sites van de airlines, of het nu om corporate of particuliere tickets gaat, wordt zo aangemoedigd, terwijl op het boeken via een reisagent (waar bijna altijd een GDS tussen zit) een ‘straf’ zit.

Klanten van Amex GBT blijven echter toegang krijgen tot de content van British Airways en Iberia zonder het extra bedrag te hoeven betalen. Hiertoe heeft Amex GBT een meerjarige overeenkomst gesloten met BA en Iberia om samen te werken aan toekomstige GDS-distributie. Deze overeenkomst geldt voor alle GDS-boekingen, laat Amex weten in een verklaring, maar voegt eraan toe dat ‘elke GDS afzonderlijk verplicht is de nieuwe regeling met de luchtvaartmaatschappijen te accepteren’. Tot nu toe heeft één GDS dit gedaan.

Daarnaast gaan Amex GBT, British Airways, Iberia en de GDS’en samenwerken om te bepalen hoe NDC (New Distribution Capability) – een datastandaard ontwikkeld door IATA – kan worden ingezet bij zakenreisprogramma’s van bedrijven.

IATA lanceerde NDC al in 2012 met als doel een nieuwe benchmark te zetten voor data-uitwisseling in de luchtvaart. Volgens IATA, sprekend namens de airlines, voldeden de GDS’en als traditionele distributie­kanalen niet en waren de mogelijkheden te beperkt. De GDS’en liggen al langere tijd onder vuur van airlines, omdat ze een te grote kostenpost vormen, vinden de airlines.

Michael Qualantone, Executive Vice President, Global Supplier Relations van American Express GBT: “We geloven nog steeds dat het GDS-kanaal het beste biedt aan onze klanten en reizigers, omdat het de meest uitgebreide toegang tot leverancierscontent, de beste prijs- en winkelomgeving, en het kosteneffectiefste boekingsproces biedt. Echter, als er waardevolle producten zijn die de GDS’en momenteel niet beschikbaar kunnen maken, is het belangrijk om alternatieve technologische mogelijkheden te onderzoeken.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….