Home / Travel management / Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

Amex GBT omzeilt GDS-toeslag BA en Iberia

American Express Global Business Travel (Amex GBT) heeft een overeenkomst gesloten met British Airways (BA) en Iberia waardoor bedrijven en reizigers geen toeslag hoeven te betalen als zij vluchten via een GDS’s (Global Distribution System) boeken. Vooralsnog heeft één GDS daartoe een overeenkomst met BA en Iberia ondertekend.

De twee luchtvaartmaatschappijen kondigden in mei aan dat zij vanaf 1 november een toeslag van 8 pond zouden heffen op de tarieven voor vluchten die via indirecte kanalen worden geboekt. Onder deze indirecte kanalen vallen ook de GDS’en en online booking tools die worden gebruikt door zakenreisbureaus en hun klanten.

Lufthansa voerde in 2015 een soortgelijke toeslag in, van 16 euro, onder de naam Distribution Cost Charge (DCC). Het bleef lange tijd stil rond deze DCC, waardoor de vraag rees of het een verstandige move was. Maar nu ook BA en Iberia een soortgelijke toeslag invoeren, lijkt het een kwestie van tijd dat andere airlines, waaronder KLM en Air France, zullen volgen. Direct boeken op de sites van de airlines, of het nu om corporate of particuliere tickets gaat, wordt zo aangemoedigd, terwijl op het boeken via een reisagent (waar bijna altijd een GDS tussen zit) een ‘straf’ zit.

Klanten van Amex GBT blijven echter toegang krijgen tot de content van British Airways en Iberia zonder het extra bedrag te hoeven betalen. Hiertoe heeft Amex GBT een meerjarige overeenkomst gesloten met BA en Iberia om samen te werken aan toekomstige GDS-distributie. Deze overeenkomst geldt voor alle GDS-boekingen, laat Amex weten in een verklaring, maar voegt eraan toe dat ‘elke GDS afzonderlijk verplicht is de nieuwe regeling met de luchtvaartmaatschappijen te accepteren’. Tot nu toe heeft één GDS dit gedaan.

Daarnaast gaan Amex GBT, British Airways, Iberia en de GDS’en samenwerken om te bepalen hoe NDC (New Distribution Capability) – een datastandaard ontwikkeld door IATA – kan worden ingezet bij zakenreisprogramma’s van bedrijven.

IATA lanceerde NDC al in 2012 met als doel een nieuwe benchmark te zetten voor data-uitwisseling in de luchtvaart. Volgens IATA, sprekend namens de airlines, voldeden de GDS’en als traditionele distributie­kanalen niet en waren de mogelijkheden te beperkt. De GDS’en liggen al langere tijd onder vuur van airlines, omdat ze een te grote kostenpost vormen, vinden de airlines.

Michael Qualantone, Executive Vice President, Global Supplier Relations van American Express GBT: “We geloven nog steeds dat het GDS-kanaal het beste biedt aan onze klanten en reizigers, omdat het de meest uitgebreide toegang tot leverancierscontent, de beste prijs- en winkelomgeving, en het kosteneffectiefste boekingsproces biedt. Echter, als er waardevolle producten zijn die de GDS’en momenteel niet beschikbaar kunnen maken, is het belangrijk om alternatieve technologische mogelijkheden te onderzoeken.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl

Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…