Home / Travel management / Airtrade weer Nederlands

Airtrade weer Nederlands

Airtrade weer Nederlands

Airtrade Holland is deze week door het management, in samenwerking met de BCD Group, overgenomen van de Duitse eigenaar Aerticket. Tegen Zakenreis toont CEO Jeroen Martron zich verheugd over de deal en het feit dat ‘een solide bedrijf’ als BCD aan boord is gebleven.

De twee managers van Airtrade, Jeroen Martron en CFO Frank Wester, die beide meer dan twaalf jaar voor het bedrijf werken, hebben hun lang gekoesterde professionele wens vervuld door eigenaren te worden. Ze kregen bij de transactie begeleiding van Main Capital Partners uit Amsterdam.

De Duitse ticketgroothandel Aerticket nam in 2013 een belang van 85 procent in Airtrade, een specialist op het gebied van de internationale inkoop van reisproducten. Airtrade was op dat moment volledig in handen van de BCD Group, die daarna 15 procent van de aandelen hield. Twee jaar eerder had Airtrade de eigen consumentensites Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen en Vayama afgestoten aan de BCD Group, die een fusie tot stand bracht met Cheaptickets onder de noemer Travix. De vijf merken bleven als aparte entiteiten bestaan. Travix staat buiten de huidige deal van Airtrade.

Solide bedrijf
Martron en Wester zijn nu samen grootaandeelhouder van Airtrade, al is de getalsverhouding niet meer 85-15. “BCD heeft een groter belang dan voorheen, maar wij tweeën hebben de meerderheid. Hoe de verdeling precies is kan ik niet zeggen en het is ook niet zo belangrijk,” aldus de CEO.

Martron is zeer ingenomen met de blijvende participatie van BCD. “De BCD Group is een solide bedrijf en in de eerste plaats een investeerder. Het feit dat BCD bij Airtrade blijft, toont aan dat ze vertrouwen in ons hebben. Deze combinatie is een grote stap in de richting van een internationaal opererende consolidator met een duidelijke focus op de opkomende markten binnen Europa.”

Groothandel
Airtrade noemt zich een ‘groothandel zonder voorraad’ die fungeert als tussenschakel voor de aanbieders van tickets voor vluchten, hotelovernachtingen, autohuur, verzekeringen et cetera aan de ene kant en aan de andere kant de touroperators en reisagenten. Martron zegt 84 procent van de reiswereld als klant te hebben.

Ook met de voormalige eigenaar Aerticket blijft Airtrade zaken doen als ‘strategische partners’. Airtrade blijft volgens Martron deel uitmaken van het ‘internationale consolidatienetwerk’ van Aerticket. Airtrade zal zich daarnaast meer gaan richten op dynamic packaging.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

21/11/2017

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam. Het plastic label, inhoud: een chip,…

Winst easyJet gedaald

Winst easyJet gedaald

21/11/2017

De winst van EasyJet is in het boekjaar 2016-2017, dat afliep op 30 september, gedaald met 17 procent naar 408 miljoen pond (460 miljoen euro). Het aantal passagiers en de…

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…