Home / Travel management / ACTE: zakenreizigers hebben meer zorgen over veiligheid

ACTE: zakenreizigers hebben meer zorgen over veiligheid

ACTE: zakenreizigers hebben meer zorgen over veiligheid

De zorgen over veiligheid bij zakenreizigers en travel managers nemen toe, blijkt uit onderzoek van ACTE (de Association of Corporate Travel Executives) in samenwerking met American Express Global Business Travel (GBT).

De studie met de titel Checking In: Servicing the Multifaceted Modern Business Traveller, signaleert een sterke toename van het aantal zakenreizigers dat zich de afgelopen drie maanden zorgen heeft gemaakt over de persoonlijke veiligheid. Meer dan de helft (56 procent) van de inkopers van zakelijke reizen geeft aan dat ze deze meldingen zagen toenamen. Ook gaf 54 procent van de reizigers aan zich zorgen te maken over reizen naar de Verenigde Staten, onder meer door dreigende wijzigingen in visumplicht en immigratiebeleid.

“Het tempo van verandering -en de mate van angst- in de corporate travel industry is in de afgelopen drie tot zes maanden enorm versneld. Het is cruciaal voor bedrijven om hier op in te spelen om werknemers productief en gelukkig te houden onderweg,” zegt Greeley Koch, directeur van ACTE. “Gelukkig ontwikkelen reistechnologieën net zo snel of sneller en bieden managers en planners nieuwe tools om geluk, safety en security aan te pakken.” Uit dezelfde studie blijken travel managers al op de signalering in te spelen met een verbeterd scholingsaanbod.

“De moderne zakenreiziger is mondiger dan ooit. Ze komen voor zichzelf op op basis van hun eigen ervaringen en ze willen zich wapenen met kennis over veiligheidsvraagstukken, “zegt Evan Konwiser, vice-president van Digital Traveler bij GBT.

Databeveiliging
Communicatiekanalen blijven een vereiste voor zakelijke reizen. Er is veel vraag naar uitbreiding van de communicatieopties. Maar er zijn zorgen over de kwetsbaarheid van de digitale netwerken. Bijna eenderde van de respondenten gaf aan dat reizigers hen in de afgelopen drie maanden met vragen over databeveiliging benaderden. Maar weinig bedrijven lijken procedures te hebben opgesteld rondom dit onderwerp. Zo mag in 58 procent van de gevallen een werknemer gebruik maken van de eigen telefoon of andere apparaten voor zakelijke doeleinden, 64 procent van de respondenten geeft bovendien aan dat reizigers gebruik mogen maken van publieke wifi netwerken.

Deeleconomie
Uit het onderzoek van ACTE blijkt verder dat zakenreizigers gebruik blijven maken van de deeleconomie, vooral voor vervoer. Wat betreft accomodaties lijkt het enthousiasme voor diensten als Airbnb af te zwakken, slechts zestien procent van de respondenten rapporteerden een toegenomen gebruik in de laatste zes maanden. In de zoektocht naar een goede balans tussen werk en priveleven, geven de travel managers aan dat zakenreizigers vaker interesse tonen in het combineren van ‘business’ met ‘leisure’ tijdens de zakenreis.

Volgens ACTE is de verhoogde aandacht voor de werk/privé-balans een logisch gevolg van de spanningen die in het eerste kwartaal van 2017 zijn ontstaan door nieuwe regels en voorschriften die een aanzienlijke onzekerheid in het reisplanningsproces brachten. De organisatie raadt travel managers aan de reiziger centraal te blijven stellen en nieuwe ontwikkelingen en reizigersbehoeften nauwlettend in de gaten te houden. Konwiser zegt daarover: “Zakenreizen kunnen stressvol zijn en het is geen verrassing dat het evenwicht tussen werk en leven een cruciale prioriteit blijft, omdat reizigers geconfronteerd worden met een steeds complexere en frustrerende wereldwijde reisomgeving. Hoe bedrijven dit beheren en de behoeften van hun werknemers op de weg aanpakken, is een belangrijke factor geworden bij het motiveren en behouden van getalenteerd personeel.”

Koch voegt daar aan toe: “Boven alles willen zakelijke reizigers zekerheid. Ze willen op tijd naar hun bestemming komen, een betrouwbare ervaring in de lucht hebben, comfortabele accommodaties hebben, en misschien wel het allerbelangrijkste, de flexibiliteit hebben om zich aan te passen aan de omstandigheden op de grond. De opdracht voor kopers is om binnen de geldende budgetten de juiste gereedschappen en middelen te benutten om aan deze eisen te voldoen en de stress van de reis te verlichten.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…