Home / Technologie / Wie koopt de A380plus?

Wie koopt de A380plus?

Wie koopt de A380plus?

De Europese fabrikant Airbus heeft vandaag op de Paris Air Show een ‘ontwikkelingsstudie’ gepresenteerd voor een verbeterde versie van de A380. De vraag is of er wel interesse bestaat onder airlines om het vliegtuig te kopen.

Airbus noemt de nieuwe variant van de dubbeldekker de A380plus. Dit betekent dat het geen ‘neo’ wordt, de afkorting van new engine option, die Airbus gebruikt voor een volledige vernieuwing van bestaande types vliegtuigen, inclusief de motoren, zoals de A320neo. Concurrent Boeing gebruikt de term neo niet, maar de Boeing 737 MAX is ook een ‘neo’, met nieuwe motoren.

Wat heeft de A380plus wel in vergelijking met de ‘gewone’ A380? Airbus wil het toestel voorzien van winglets die tot vier procent minder brandstofverbruik moeten leiden. De kosten per stoel van de A380plus zullen 13 procent lager zijn, claimt Airbus. Die winst komt niet voort uit technologische vernieuwing, maar door meer stoelen (tot tachtig stuks) in de cabine te zetten. Omdat de romp even breed blijft als in de oude A380 wil Airbus elf stoelen naast elkaar plaatsen in economy (11 abreast), vermoedelijk als 3-5-3 opstelling.

Weinig orders
Voor de A380 zijn de laatste jaren nauwelijks meer orders binnengekomen. Het totale aantal bestelde toestellen van dit type staat nu op 317. Daarmee komt Airbus vermoedelijk net op break-even uit. Airbus is ook nog eens sterk afhankelijk van een grote klant: Emirates, dat met 142 orders de A380-productie overeind houdt.

En juist met Emirates uit Dubai gaat het momenteel niet zo goed door een combinatie van factoren. Een lagere olieprijs betekent minder bedrijvigheid in het Midden-Oosten en dus minder vluchten. Ook maatregelen van de Amerikaanse regering (laptop-verbod) eisen hun tol. Daar is sinds twee weken de diplomatieke rel tussen Qatar en andere Arabische landen (waaronder de Verenigde Arabische Emiraten – Dubai) bijgekomen. Dat is allemaal slecht nieuws voor Airbus, want de eerste gegadigde voor de A380plus zou Emirates moeten zijn.

De meeste airlines die nieuwe vliegtuigen kopen, kiezen voor de iets kleinere toestellen. De Airbus A350, het nieuwste type van Airbus, heeft inmiddels 850 bestellingen binnen. Van de Boeing 787 Dreamliner, vergelijkbaar met de A350, zijn ruim 1.200 stuks besteld.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…