Home / Technologie / Wie koopt de A380plus?

Wie koopt de A380plus?

Wie koopt de A380plus?

De Europese fabrikant Airbus heeft vandaag op de Paris Air Show een ‘ontwikkelingsstudie’ gepresenteerd voor een verbeterde versie van de A380. De vraag is of er wel interesse bestaat onder airlines om het vliegtuig te kopen.

Airbus noemt de nieuwe variant van de dubbeldekker de A380plus. Dit betekent dat het geen ‘neo’ wordt, de afkorting van new engine option, die Airbus gebruikt voor een volledige vernieuwing van bestaande types vliegtuigen, inclusief de motoren, zoals de A320neo. Concurrent Boeing gebruikt de term neo niet, maar de Boeing 737 MAX is ook een ‘neo’, met nieuwe motoren.

Wat heeft de A380plus wel in vergelijking met de ‘gewone’ A380? Airbus wil het toestel voorzien van winglets die tot vier procent minder brandstofverbruik moeten leiden. De kosten per stoel van de A380plus zullen 13 procent lager zijn, claimt Airbus. Die winst komt niet voort uit technologische vernieuwing, maar door meer stoelen (tot tachtig stuks) in de cabine te zetten. Omdat de romp even breed blijft als in de oude A380 wil Airbus elf stoelen naast elkaar plaatsen in economy (11 abreast), vermoedelijk als 3-5-3 opstelling.

Weinig orders
Voor de A380 zijn de laatste jaren nauwelijks meer orders binnengekomen. Het totale aantal bestelde toestellen van dit type staat nu op 317. Daarmee komt Airbus vermoedelijk net op break-even uit. Airbus is ook nog eens sterk afhankelijk van een grote klant: Emirates, dat met 142 orders de A380-productie overeind houdt.

En juist met Emirates uit Dubai gaat het momenteel niet zo goed door een combinatie van factoren. Een lagere olieprijs betekent minder bedrijvigheid in het Midden-Oosten en dus minder vluchten. Ook maatregelen van de Amerikaanse regering (laptop-verbod) eisen hun tol. Daar is sinds twee weken de diplomatieke rel tussen Qatar en andere Arabische landen (waaronder de Verenigde Arabische Emiraten – Dubai) bijgekomen. Dat is allemaal slecht nieuws voor Airbus, want de eerste gegadigde voor de A380plus zou Emirates moeten zijn.

De meeste airlines die nieuwe vliegtuigen kopen, kiezen voor de iets kleinere toestellen. De Airbus A350, het nieuwste type van Airbus, heeft inmiddels 850 bestellingen binnen. Van de Boeing 787 Dreamliner, vergelijkbaar met de A350, zijn ruim 1.200 stuks besteld.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…