Home / Technologie / Transavia introduceert chatbot voor Messenger

Transavia introduceert chatbot voor Messenger

Transavia introduceert chatbot voor Messenger

Transavia zet sinds een aantal weken een chatbot in om met passagiers te communiceren via Facebook Messenger. De chatbot is in samenwerking met IT-bureau Mirabeau tot stand gekomen en bevindt zich nog in een testfase maar gaat toch al live.

De chatbot is passagiers van dienst bij het boeken van tickets. Mirabeau bracht het idee voor een automatische chatfunctie aan bij Transavia, en de twee bedrijven hebben de functie vervolgens gezamenlijk uitgewerkt. “Toen Mirabeau ons benaderde met het eerste voorstel, waren we direct enthousiast,” zegt Ines Verburgh, Innovation Lead bij Transavia. “We wisten dat chatbots ‘the next big thing’ zouden worden en Mirabeau heeft ons geholpen om er toegevoegde waarde voor Transavia mee te creëren.”

Tijdens de ontwikkeling is de bot eerst intern uitgetest binnen een kleine groep en naar aanleiding daarvan verbeterd. In enkele weken werd een eerste versie van de chatbot voor Facebook Messenger opgezet die nu voor een breder publiek wordt ingezet. Transavia verwacht dat de Flight Search Bot verder verbeterd kan worden nu het nog jonge product live is. Er bestaat daarmee een risico dat de conversatie nog niet altijd soepel verloopt. Dat is een risico dat Transavia graag neemt omdat het met dit innovatieve product voorop wil lopen. De bot kan met deze werkwijze snel worden geoptimaliseerd.

“De chatbots zijn gearriveerd en gaan niet meer weg,” aldus Ines Verburgh. “Bedrijven die nog niet hiermee aan de slag gaan zullen snel moeten overschakelen zodra  dit de standaard wordt binnen de industrie, en wij verwachten dat dit een kwestie van maanden is.”

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…