Home / Technologie / Transavia introduceert chatbot voor Messenger

Transavia introduceert chatbot voor Messenger

Transavia introduceert chatbot voor Messenger

Transavia zet sinds een aantal weken een chatbot in om met passagiers te communiceren via Facebook Messenger. De chatbot is in samenwerking met IT-bureau Mirabeau tot stand gekomen en bevindt zich nog in een testfase maar gaat toch al live.

De chatbot is passagiers van dienst bij het boeken van tickets. Mirabeau bracht het idee voor een automatische chatfunctie aan bij Transavia, en de twee bedrijven hebben de functie vervolgens gezamenlijk uitgewerkt. “Toen Mirabeau ons benaderde met het eerste voorstel, waren we direct enthousiast,” zegt Ines Verburgh, Innovation Lead bij Transavia. “We wisten dat chatbots ‘the next big thing’ zouden worden en Mirabeau heeft ons geholpen om er toegevoegde waarde voor Transavia mee te creëren.”

Tijdens de ontwikkeling is de bot eerst intern uitgetest binnen een kleine groep en naar aanleiding daarvan verbeterd. In enkele weken werd een eerste versie van de chatbot voor Facebook Messenger opgezet die nu voor een breder publiek wordt ingezet. Transavia verwacht dat de Flight Search Bot verder verbeterd kan worden nu het nog jonge product live is. Er bestaat daarmee een risico dat de conversatie nog niet altijd soepel verloopt. Dat is een risico dat Transavia graag neemt omdat het met dit innovatieve product voorop wil lopen. De bot kan met deze werkwijze snel worden geoptimaliseerd.

“De chatbots zijn gearriveerd en gaan niet meer weg,” aldus Ines Verburgh. “Bedrijven die nog niet hiermee aan de slag gaan zullen snel moeten overschakelen zodra  dit de standaard wordt binnen de industrie, en wij verwachten dat dit een kwestie van maanden is.”

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…