Home / Technologie / RFID-technologie een grote stap in bagage-tracking

RFID-technologie een grote stap in bagage-tracking

RFID-technologie een grote stap in bagage-tracking

De implementatie van Radio Frequency Identification (RFID) technologie kan de luchtvaart meer dan drie miljard dollar besparen in de komende zeven jaar, zeggen SITA (leverancier van IT oplossingen in de luchtvaartsector) en IATA (de International Air Transport Association).

SITA en IATA verklaarden gezamenlijk dat het aantal verdwaalde bagagestukken met 25 procent verminderd kan worden in 2022. SITA en IATA presenteren vandaag een business case over de accurate RFID-technologie tijdens het IATA World Passenger Symposium.

De technologie betekent een flinke besparing voor luchtvaartmaatschappijen en meer zekerheid voor passagiers. RFID komt vooral van pas bij reizen waar passagiers overstappen op een ander toestel. Volgens de twee organisaties is dit hét moment waarop het fout gaat met de bagage-afhandeling. Met RFID zijn luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en afhandelaars beter in staat de bagage in goede banen te leiden. Volgens IATA richtlijn 753 moeten maatschappijen in 2018 in staat zijn om iedere individueel bagagestuk van het begin tot het einde van de reis te kunnen volgen.

In 2007 belandde een recordaantal bagagestukken (46,9 miljoen) op de verkeerde plek. Sindsdien hebben technologietoepassingen dit aantal met de helft teruggedrongen, terwijl het aantal reizigers wereldwijd jaarlijks stijgt. RFID is volgens SITA de volgende stap in het voorkomen van kwijtgeraakte tassen en koffers. Jim Peters, Chief Technology Officer bij SITA, zei: “De luchtvaartsector staat aan de vooravond van een revolutie in de bagage tracking. De wereldwijde implementatie van RFID zal de nauwkeurigheid vergroten en de kosten van verloren bagage terugdringen. Dit is een win-win situatie – de passagiers zullen gelukkiger zijn, operaties verlopen soepeler en luchtvaartmaatschappijen zullen miljarden dollars besparen”.

Sommige maatschappijen zoals Delta Air Lines zijn op proef al aan de slag gegaan met RFID door luchtvaartmaatschappijen. Delta meldt een 99 procent slagingspercentage voor het volgen van bagagestukken. Volgens SITA en IATA zijn de investeringen die met de implementatie van RFID gemoeid zijn, gering. Per passagier zou het neerkomen op 10 dollarcent, terwijl het het dubbele oplevert. Hiervoor moet wel een groot aantal luchthavens (722 luchthavens, die samen 95 procent van de passagiersstromen afhandelen) de technologie gaan invoeren.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….