Home / Technologie / Minder bagage raakt zoek, maar niet in Europa

Minder bagage raakt zoek, maar niet in Europa

Minder bagage raakt zoek, maar niet in Europa

Op luchthavens is vorig jaar minder bagage zoekgeraakt dan in 2015. Dit blijkt uit een rapport van SITA. Europa springt er negatief uit met juist een stijging van het aantal verkeerd afgehandelde koffers.

SITA, de aanbieder van communicatie- en IT-oplossingen voor de luchtvaart, spreekt in haar Baggage Report 2017 over een ‘significante verbetering’ van de afhandeling. In 2016 werden gemiddeld 5,73 koffers per duizend passagiers niet op de juiste wijze afgehandeld, volgens SITA de beste score ooit. In 2015 stond dit getal op 6,5.

In totaal ging er vorig jaar bij 23 miljoen stuks bagage iets mis. Het grootste deel, 77 procent ervan, kwam uiteindelijk ongeschonden terug bij de rechtmatige eigenaars, 7 procent ging definitief verloren door diefstal of om andere redenen. De andere 16 procent van de verkeerd afgehandelde koffers dook wel weer op, maar was beschadigd of incompleet. In bijna de helft van de gevallen ging het mis bij een overstap van passagiers, waarbij de bagage de aansluitende vlucht ‘miste’.

Europa
In de uitsplitsing naar werelddelen blijkt dat in Europa (inclusief Rusland en Turkije) een verslechtering van de bagageafhandeling optrad. In 2015 ging het om 7,82 koffers per duizend passagiers in Europa, vorig jaar was dit opgelopen naar 8,06 stuks. SITA beschrijft niet in welke landen de meeste problemen waren in Europa.

Het best scoorde in 2016 de luchtvaart in Asia Pacific (inclusief het Midden-Oosten), met 1,81 zoekgeraakte stuks bagage per duizend passagiers, een kleine verbetering nog ten opzichte van 2015. Ook Noord-Amerika (de Verenigde Staten, Canada, Mexico) lagen met een getal van 2,7 stuks ‘lost luggage’ beduidend onder het mondiale gemiddelde. Voor Afrika en Latijns-Amerika heeft SITA geen aparte cijfers verstrekt.

Over een periode van tien jaar noteert SITA een grote verbetering in de bagageafhandeling. In Europa ging het in 2007 om 16,6 zoekgeraakte koffers per duizend passagiers, in Noord-Amerika om 7,05 en in Asia Pacific 3,05. De omvang van de mondiale luchtvaart steeg in deze periode ook van 2,4 miljard vervoerde passagiers (2007) naar 3,7 miljard (2016). Omdat het aantal zoekgeraakte koffers in aantallen per duizend wordt gerekend en niet als absoluut getal, is de groei van de luchtvaart statistisch gezien niet van minder belang.

Wereldwijd liep het aantal zoekgeraakte stuks bagage in een decennium terug met vijftig procent. Volgens SITA betekende dit een reductie van de kosten met 22 miljard dollar. In 2016 kostte het nog altijd 2,1 miljard dollar om alle passagiers te herenigen met hun koffers.

Track & trace
Voor de komende jaren verwacht SITA een verdere verbetering, met name door elektronisch track & trace. “De gehele sector richt zich ook komend jaar op technologische investeringen en bereidt zich voor op de deadline van juni 2018 als de IATA Resolutie 753 in werking treedt,” zegt het bedrijf.

Vanaf medio 2018 wordt elk stuk bagage gevolgd en geregistreerd op vier verschillende momenten: het inchecken, het beladen van het vliegtuig, de overdracht tussen grondwerkers en bij aankomst als de passagier de bagage ophaalt. Vanaf dan kunnen luchtvaartmaatschappijen relevante informatie delen met hun passagiers en hun codeshare-partners. Zij kunnen de bagage continu volgen, net als bij pakketjes van koeriersbedrijven. “Zo blijven passagiers geïnformeerd en kunnen alle partijen actie ondernemen als er iets voorvalt waardoor de bagage vertraagd raakt,” zegt SITA.

Het bedrijf denkt zelfs dat zoekgeraakte bagage in de nabije toekomst niet meer bestaat. “Het is frustrerend voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen als koffers vermist raken, maar dat is spoedig iets voor in het verleden,” zegt Ilya Gutlin, SITA President, Air Travel Solutions. “Er gaat veel veranderen nu luchtvaartmaatschappijen zich verplichten om de bagage te volgen. Hiervoor moeten ze data opslaan, beheren en delen met andere luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden en grondverwerkers. Dit geeft een beter beeld van waar elk stuk bagage is op welk moment.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Ryanair erkent bonden

Ryanair erkent bonden

15/12/2017

Ryanair zal de pilotenvakbonden in enkele belangrijke Europese landen  erkennen als gesprekspartners. Het is voor het eerst dat de Ierse prijsvechter met bonden gaat praten. De eerder geplande staking van…

Travelport is klaar voor NDC

Travelport is klaar voor NDC

15/12/2017

Travelport is donderdag door IATA ‘Level 3 gecertificeerd’. Dit is het hoogste niveau van NDC (New Distribution Capability), de nieuwe standaard voor data-uitwisseling die de luchtvaartorganisatie heeft ontwikkeld. Travelport is…