Home / Technologie / Elektrisch vliegtuig?

Elektrisch vliegtuig?

Elektrisch vliegtuig?

De Amerikaanse start-up Wright Electric zegt binnen tien jaar een door accu’s aangedreven vliegtuig op de markt te kunnen brengen, met 150 stoelen, voor afstanden tot 500 kilometer.

De Wright One zou de concurrentie moeten aangaan met de Airbus A320 en de Boeing 737, die het marktsegment van vliegtuigen van die grootte domineren. De fabrikant in wording heeft ook al een airline-partner: easyJet is geïnteresseerd. Wright wil dat ‘binnen twintig jaar’ elke short haul vlucht elektrisch is.

Fossiel
Uitvinders en fabrikanten zijn al decennia bezig met onderzoek naar toestellen die niet op fossiele brandstof vliegen, maar een alternatieve energiebron hebben, zoals waterstof of elektriciteit. Verscheidene elektrische vliegtuigen hebben inmiddels het luchtruim gekozen, maar in alle gevallen ging het om zeer kleine toestellen, onbemand of met slechts enkele inzittenden.

Voor grotere toestellen, zelfs als er maar tien tot twintig stoelen in staan, is het grootste probleem het gewicht van de accu’s. In het eerste ontwerp van Wright Electric werd berekend dat de accu’s van het prototype 25.000 kilo zouden wegen, met eigenlijk alleen voldoende energie om het vliegtuig van de grond te krijgen. Ter vergelijking: een Airbus A320 kan tot 18.000 kilo kerosine tanken en daarmee 180-190 passagiers vervoeren over een afstand van meer dan 6.000 kilometer.

Geen doorbraak
Zowel Airbus als Boeing doen onderzoek naar elektrische aandrijving van vliegtuigen. Geen van beide is er tot nu toe in geslaagd een doorbraak te bereiken, ondanks een groot budget. De klassieke kerosine-motor blijkt vooralsnog de beste manier van propulsie op te leveren.

De grote fabrikanten van motoren, zoals Rolls-Royce en Pratt & Whitney zijn er wel in geslaagd de laatste tien jaar veel zuiniger producten op de markt te brengen.

Wright Electric zegt dat het elektrische vliegtuig uitermate geschikt is voor city-pairs in dichtbevolkte gebieden, waar nu een dikke vervoersstroom plaatsheeft, zoals New York-Boston, Londen-Parijs en Seoul-Jeju.

Maar waar de fabrikant geen rekening mee houdt is dat op veel van deze trajecten hogesnelheidstreinen rijden, die nu al efficiënter zijn dan vliegtuigen. Met de voortschrijdende railtechnologie lijkt de trein op de afstanden tot 600-700 kilometer de komende tien jaar nog terrein te zullen winnen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…