Home / Technologie / Einde bouw A380 nabij

Einde bouw A380 nabij

Einde bouw A380 nabij

Airbus overweegt de productie van de A380 stop te zetten. De grootste klant voor het toestel, Emirates, schortte vorige maand extra orders op. Indien de maatschappij uit Dubai niet alsnog bestellingen plaatst, trekt Airbus de stop eruit de A380, zo melden bronnen tegenover Reuters.

“Als Emirates niet over de brug komt zal Airbus een proces in gang zetten om de productie van de A380 af te bouwen,” schrijft het persbureau. De uitlating is afkomstig van een insider bij de Europese fabrikant. Airbus heeft nog genoeg orders uitstaan voor het dubbeldeks toestel om de productie de komende vier tot vijf jaar in stand te houden, maar zonder extra bestellingen komt het project daarna tot stilstand.

Onduidelijk is of er een verband bestaat met de wisseling aan de top bij Airbus. Commercieel directeur John Leahy, die jarenlang hét gezicht van Airbus was, verlaat het concern in januari 2018, na een dienstverband van 33 jaar. De CEO van de commerciële divisie, Fabrice Brégier, vertrekt een maand later. Het moment waarop de hoogste baas, Tom Enders, ermee ophoudt is door Airbus ook aangekondigd, al duurt dat nog wel even: april 2019.

Technisch goed
De A380 is nu tien jaar in gebruik. Het toestel functioneert technisch en operationeel goed, maar wordt met een capaciteit tussen de 500 en 600 stoelen door veel airlines als te groot en daardoor onpraktisch ervaren.

In totaal zijn er 317 exemplaren van besteld, waarvan een groot deel door Emirates: 147 stuks – 101 zijn afgenomen. De maatschappij uit Dubai is over het algemeen eveneens tevreden met de A380, maar verzocht Airbus herhaalde malen een geüpgraded versie op de markt te brengen.

Dit gebeurde ook. In juni 2017 presenteerde Airbus op de Paris Air Show het ontwerp van de A380plus, een variant die dertien procent lagere kosten per stoel zou hebben en vanaf 2020 beschikbaar zou kunnen zijn. Maar Emirates toonde zich niet tevreden en dat levert voor Airbus meteen een groot probleem op. Zonder de grootgebruiker is een nieuw type A380 bij voorbaat kansloos.

De vraag is ook hoeveel geld Airbus nog in de A380 wil steken. De ontwikkeling heeft minimaal 15 miljard euro gekost en een volgende investeringsronde in het project levert mogelijk niet voldoende op voor Airbus. Intussen is een kleinere widebody van Airbus, de A350, namelijk wel een marktsucces geworden. Van de A350, die begin 2015 voor het eerst commercieel vloog, zijn 858 exemplaren besteld.

Hoewel de A380 nog jaren een van de pijlers van de vloot van Emirates zal blijven, richt de Arabische carrier zich nu vooral op de Boeing 777, waarvan het 140 in gebruik heeft, met uitstaande orders voor nog eens 150 stuks.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

16/01/2018

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’ In een verklaring zegt Enders dinsdag dat…

Air India in de verkoop

Air India in de verkoop

15/01/2018

De Indiase regering wil haar meerderheidsbelang in het verlieslijdende Air India verkopen. De staatscarrier moet in de plannen eerst worden opgesplitst in vier delen. Air India zit opgezadeld met een…

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

15/01/2018

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft…

Hainan naar Shenzhen

Hainan naar Shenzhen

12/01/2018

Hainan Airlines opent op 20 maart een verbinding tussen Zaventem en Shenzhen, vlakbij Hongkong. Na Beijing en Shanghai is het de derde stad voor de Chinese carrier vanuit Brussel. In…