Home / Technologie / EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet heeft vandaag tijdens de Innovation Day op luchthaven Londen Gatwick aangekondigd samen met het Amerikaanse Wright Electric een elektrisch vliegtuig te zullen ontwikkelen met een bereik van 540 kilometer.

Het duurt nog wel even: de twee partijen spreken over ‘een decade’ voordat het elektrische toestel, voorlopig alleen bestemd voor de kortere afstanden, er zal zijn. Twintig procent van de nu bestaande routes van easyJet zou geschikt zijn voor dit vliegtuig, waaronder Amsterdam-Londen.

De techniek van een elektrisch vliegtuig is vergelijkbaar met die van een elektrische auto: de aandrijving is afkomstig van oplaadbare accu’s. Volgens Wright is het product veel zuiniger in gebruik dan brandstofmotoren, terwijl de uitstoot van geluid en broeikasgassen een fractie zou zijn van de huidige generatie vliegtuigen.

De ingenieurs van Wright bouwen een vliegtuig waarvan de motoren ín de vleugels zitten, niet eronder. De vleugels van de nu bestaande vliegtuigen zijn behalve het draagvlak ook de brandstoftanks. Die tanks zijn niet meer nodig, terwijl Wright heeft berekend dat de accu’s lichter zijn dan fossiele brandstof.

Wright heeft al bewezen dat het principe werkt. Het bedrijf heeft een prototype tweezitstoestel, waarmee testvluchten worden uitgevoerd. Volgend jaar volgt een tweede prototype. Wright zegt in 2021 een groter elektrisch vliegtuig gereed te hebben op de ‘schaal van een commercieel toestel.’

Milieustrategie
De samenwerking met Wright vormt een onderdeel van easyJets strategie om uitstoot en geluidsbelasting te reduceren. De Britse prijsvechter zegt sinds 2000 de uitstoot van CO2 te hebben  verminderd met ruim dertig procent, van 116,2 gram tot 79,98 gram per passagierskilometer.

EasyJet wil dit in 2022 hebben verlaagd naar 72 gram CO2 per passagierskilometer. De nieuwe vliegtuigen die easyJet momenteel in gebruik neemt zijn uit de familie van het type Airbus A320neo, die veel zuiniger in gebruik zijn dan de voorgangers.

Verder is easyJet bezig waterstoftechnologie in te zetten, die het mogelijk maakt om elektrisch te taxiën op de luchthavens, waardoor opnieuw brandstof wordt gespaard, terwijl er minder uitstoot van CO2 en geluidshinder is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…