Home / Technologie / EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet heeft vandaag tijdens de Innovation Day op luchthaven Londen Gatwick aangekondigd samen met het Amerikaanse Wright Electric een elektrisch vliegtuig te zullen ontwikkelen met een bereik van 540 kilometer.

Het duurt nog wel even: de twee partijen spreken over ‘een decade’ voordat het elektrische toestel, voorlopig alleen bestemd voor de kortere afstanden, er zal zijn. Twintig procent van de nu bestaande routes van easyJet zou geschikt zijn voor dit vliegtuig, waaronder Amsterdam-Londen.

De techniek van een elektrisch vliegtuig is vergelijkbaar met die van een elektrische auto: de aandrijving is afkomstig van oplaadbare accu’s. Volgens Wright is het product veel zuiniger in gebruik dan brandstofmotoren, terwijl de uitstoot van geluid en broeikasgassen een fractie zou zijn van de huidige generatie vliegtuigen.

De ingenieurs van Wright bouwen een vliegtuig waarvan de motoren ín de vleugels zitten, niet eronder. De vleugels van de nu bestaande vliegtuigen zijn behalve het draagvlak ook de brandstoftanks. Die tanks zijn niet meer nodig, terwijl Wright heeft berekend dat de accu’s lichter zijn dan fossiele brandstof.

Wright heeft al bewezen dat het principe werkt. Het bedrijf heeft een prototype tweezitstoestel, waarmee testvluchten worden uitgevoerd. Volgend jaar volgt een tweede prototype. Wright zegt in 2021 een groter elektrisch vliegtuig gereed te hebben op de ‘schaal van een commercieel toestel.’

Milieustrategie
De samenwerking met Wright vormt een onderdeel van easyJets strategie om uitstoot en geluidsbelasting te reduceren. De Britse prijsvechter zegt sinds 2000 de uitstoot van CO2 te hebben  verminderd met ruim dertig procent, van 116,2 gram tot 79,98 gram per passagierskilometer.

EasyJet wil dit in 2022 hebben verlaagd naar 72 gram CO2 per passagierskilometer. De nieuwe vliegtuigen die easyJet momenteel in gebruik neemt zijn uit de familie van het type Airbus A320neo, die veel zuiniger in gebruik zijn dan de voorgangers.

Verder is easyJet bezig waterstoftechnologie in te zetten, die het mogelijk maakt om elektrisch te taxiën op de luchthavens, waardoor opnieuw brandstof wordt gespaard, terwijl er minder uitstoot van CO2 en geluidshinder is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….