Home / Reisagenten / Trend: reiziger veeleisend over technologie

Trend: reiziger veeleisend over technologie

Trend: reiziger veeleisend over technologie

Reizigers worden veeleisender als het gaat om technologie, zakenreizen worden vaker ‘bleisure’-trips en er wordt steeds meer belang gehecht aan hoe groen een reis is. Dit zijn enkele trends die boekingsplatform Booking.com ziet voor 2017 die ook de zakelijke reismarkt zullen beïnvloeden.

De belangrijkste trend is volgens Booking.com de honger naar meer technologie. Reizigers worden veeleisender en ongeduldiger. Van de reizigers verwacht 44 procent dat zij hun trip met een paar klikken op hun smartphone kunnen regelen.

Ruim de helft (52 procent) van de respondenten verwacht in 2017 meer gebruik te maken van reisapps. Booking.com gat hier in 2017 op inspelen door reizigers vaker te voorzien van tips onderweg met behulp van kunstmatige intelligentie om behoeften te voorspellen.

Zakenvakanties
De groei van zakenvakanties, een zakenreis gecombineerd met een vakantie, ontwikkelt zich sterk en de boekingsite verwacht in 2017 een verdere toename te zien. Van de 40 procent van de reizigers die dit jaar op zakenreis zijn gegaan, denkt 46 procent dat ze in 2017 nog vaker op zakenreis zullen gaan. Van de zakenreizigers verlengt 49 procent zijn zakenreis al om langer van de bestemming te kunnen genieten, waarbij driekwart dat komend jaar even vaak of vaker wil gaan doen.

“Zakenreizen worden niet langer gezien als verloren tijd of noodzakelijk kwaad, maar veel meer gewaardeerd als mogelijkheid om je horizon te verbreden, inspiratie op te doen en jezelf op carrièregebied te ontwikkelen,” aldus Booking.com. Het kunnen maken van zakenreizen werd door de respondenten hoog gewaardeerd, 30 procent van de reizigers gaf aan een slechter betaalde baan te accepteren als dat betekent dat ze vaker voor werk kunnen reizen.

Groener reizen
Een derde trend is de groeiende aandacht voor ‘groene’ reizen. Zowel bij reizigers als accommodaties geldt dat de trend steeds milieubewuster, duurzamer en verantwoorder wordt. Booking.com verwacht dat in 2017 een discussie ontstaat over de introductie van internationale standaarden voor duurzame accommodaties en vervoersaanbieders die meer informatie geven over CO2-compensatie.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…