Home / Reisagenten / Trend: reiziger veeleisend over technologie

Trend: reiziger veeleisend over technologie

Trend: reiziger veeleisend over technologie

Reizigers worden veeleisender als het gaat om technologie, zakenreizen worden vaker ‘bleisure’-trips en er wordt steeds meer belang gehecht aan hoe groen een reis is. Dit zijn enkele trends die boekingsplatform Booking.com ziet voor 2017 die ook de zakelijke reismarkt zullen beïnvloeden.

De belangrijkste trend is volgens Booking.com de honger naar meer technologie. Reizigers worden veeleisender en ongeduldiger. Van de reizigers verwacht 44 procent dat zij hun trip met een paar klikken op hun smartphone kunnen regelen.

Ruim de helft (52 procent) van de respondenten verwacht in 2017 meer gebruik te maken van reisapps. Booking.com gat hier in 2017 op inspelen door reizigers vaker te voorzien van tips onderweg met behulp van kunstmatige intelligentie om behoeften te voorspellen.

Zakenvakanties
De groei van zakenvakanties, een zakenreis gecombineerd met een vakantie, ontwikkelt zich sterk en de boekingsite verwacht in 2017 een verdere toename te zien. Van de 40 procent van de reizigers die dit jaar op zakenreis zijn gegaan, denkt 46 procent dat ze in 2017 nog vaker op zakenreis zullen gaan. Van de zakenreizigers verlengt 49 procent zijn zakenreis al om langer van de bestemming te kunnen genieten, waarbij driekwart dat komend jaar even vaak of vaker wil gaan doen.

“Zakenreizen worden niet langer gezien als verloren tijd of noodzakelijk kwaad, maar veel meer gewaardeerd als mogelijkheid om je horizon te verbreden, inspiratie op te doen en jezelf op carrièregebied te ontwikkelen,” aldus Booking.com. Het kunnen maken van zakenreizen werd door de respondenten hoog gewaardeerd, 30 procent van de reizigers gaf aan een slechter betaalde baan te accepteren als dat betekent dat ze vaker voor werk kunnen reizen.

Groener reizen
Een derde trend is de groeiende aandacht voor ‘groene’ reizen. Zowel bij reizigers als accommodaties geldt dat de trend steeds milieubewuster, duurzamer en verantwoorder wordt. Booking.com verwacht dat in 2017 een discussie ontstaat over de introductie van internationale standaarden voor duurzame accommodaties en vervoersaanbieders die meer informatie geven over CO2-compensatie.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR

Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…