Home / Reisagenten / Reisagenten moeten IATA sneller en vaker betalen

Reisagenten moeten IATA sneller en vaker betalen

Reisagenten moeten IATA sneller en vaker betalen

IATA heeft onlangs de betalingsvoorwaarden voor reisagenten gewijzigd, tegen hun wil. Brancheorganisatie ANVR maakt zich daardoor zorgen over de  liquiditeit van reisondernemingen.

Sinds 1 april moeten de reisagenten de IATA-airlines sneller en vaker betalen. Tot nu toe moest vijftien dagen na afloop van een boekingsperiode worden betaald – dit is nu ingekort tot tien dagen. Verder is de boekingsperiode van een maand ingekort tot maximaal veertien dagen. De betalingen door agenten aan IATA-airlines gaat sinds jaar en dag via het BSP: het Billing & Settlement Plan van de brancheorganisatie, waarbij één overzicht bestaat van alle verkochte tickets, in plaats van per afzonderlijke airline.

Adjunct-directeur Walter Schut van de ANVR rekent voor wat de nieuwe regels voor het BSP van deze maand betekenen: “De betalingen over de maand maart vinden nog op 15 april plaats, maar april zelf moet meteen in twee delen worden betaald, de eerste helft op 25 april en de tweede helft op 10 mei. In de oude systematiek zou heel april pas per 15 mei moeten worden betaald. Dit lijken kleine wijzigingen, maar op de miljarden BSP-omzet in Nederland gaat het om heel veel geld.”

Liquiditeit
De ANVR adviseert de leden met hun klanten de gewijzigde betalingscondities te bespreken. “Bij leisure is het altijd eerst betalen en daarna boeken. Bij zakenreizigers is dit veelal andersom. Indien de zakenklanten van de agenten niet ook sneller betalen heeft dit uiteraard een negatieve invloed op de liquiditeit van de reisagenten,” zegt Schut.

Reisagenten en airlines die bij IATA zijn aangesloten verschillen al jaren van mening over de betalingsvoorwaarden. Schut: “Agenten voelden niets voor aanpassing, terwijl airlines juist eerder de gelden voor de tickets wilden hebben.” Maar het is geld van de airlines en ze hebben het sneller en vaker betalen collectief afgedwongen, via IATA. Reisagenten hebben geen mogelijkheid dit tegen te gaan.

“Deze betalingskwestie speelt in alle EU-landen en daarbuiten. Nederland is één van de laatste landen in de Unie waarvoor dit besluit is genomen,” aldus Schut. Vaker betalen betekent dat de kans op fouten groter wordt.  De ANVR stimuleert daarom ‘actief’ aan haar leden om betalingen te doen via euro-incasso.

“Na een testfase met IATA zijn inmiddels veel agenten hierop overgestapt. De euro-incasso voorkomt te late betaling of betaling van foutieve bedragen. Uiteraard moet er wel voldoende saldo zijn. De IATA-cijfers voor Nederland laten zien dat airlines vrijwel geen schade leiden door bankroet van agenten. De criteria voor de toelating van agenten lijken dus wel goed te werken.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…