Home / Reisagenten / KLM bezoekt ruim 800 (zaken)reisagenten

KLM bezoekt ruim 800 (zaken)reisagenten

KLM bezoekt ruim 800 (zaken)reisagenten

Tot eind juni trekt het voltallige KLM-verkoopteam door Nederland om in totaal 823 reisagenten te bezoeken, waaronder 74 zakelijke agenten. Zakenreis ging met accountmanager Irene ten Berge mee naar ESA in Noordwijk, waarvoor ATPI de zakenreizen organiseert.

“Het is de derde keer dat wij dit doen,” zegt Ten Berge. “KLM on Tour is bedoeld om met de agenten waarmee wij samenwerken persoonlijk contact te onderhouden en te vragen of zij tevreden zijn met onze dienstverlening en of er wellicht verbeterpunten zijn. Uiteraard komen wij niet met lege handen en brengen een presentje voor de boekers en via een prijsvraag zijn gratis tickets te verdienen.”

De Europese Ruimtevaartorganisatie ESA (European Space Agency) is geen onbekende voor Irene ten Berge, die ruim 20 jaar bij Air France werkte voordat zij door het samengaan met KLM op het kantoor van KLM Nederland in Amstelveen terechtkwam. “ESA was indertijd de grootste klant van Air France in Nederland,” zegt Ten Berge.

Nog steeds reizen veel medewerkers van ESA met Air France via Parijs Orly naar Cayenne in Frans-Guyana, waar ESA activiteiten heeft op de ruimtevaartbasis in Kouro. Maar ook met zustermaatschappij KLM wordt veel gevlogen, het merendeel binnen Europa. Vanaf Nederland worden in totaal zo’n 20.000 reizen geboekt zegt Richard Veenstra, unit manager van ATPI in Noordwijk. Deze zakentrips worden grotendeels georganiseerd door de veertien ATPI-medewerkers (8-9 FTE’s) vanaf de inplant in Noordwijk.

‘Go show’
Over de dienstverlening van KLM is Veenstra in het algemeen heel tevreden. Ook over de nieuwe tarievenstructuur van KLM, waarbij tarieven zijn gebundeld in de pakketten Light, Standaard en Flex, werkt goed vindt de reisagent. “Het is overzichtelijk en je hoeft niet allerlei voorwaarden door te lezen om te weten wat wel of niet in de prijs is inbegrepen,” zegt Veenstra. Daarbij merkt hij op dat voor ESA-reizigers meestal Flex wordt geboekt, vanwege de flexibiliteit om reisdata en -tijden te wijzigen, maar ook vanwege de SkyPriority service die is inbegrepen, niet onbelangrijk bij de huidige wachttijden op Schiphol. Ook maken de zakenreizigers van ESA graag gebruik van ’go show’ die het Flex-tarief faciliteert: de mogelijkheid om een eerdere vlucht te nemen als je vroeg op de luchthaven bent.

Verder geeft Veenstra aan dat hij de chatfunctie op het agentenplatform Agent Connect ‘heel handig’ vindt. “Als je iets wilt weten over zaken die niet dagelijks voorkomen – zoals Meet & Assist op Schiphol of een minderjarige die alleen reist – dan krijg je direct antwoord. Dat scheelt ons veel tijd,” zegt Veenstra.

Als enige kanttekening plaatst hij dat het jammer is dat de chatfunctie meestal niet volstaat als het gaat om specifieke tarieveninformatie, daar moet je een aparte afdeling voor bellen. “Maar dan helpt global sales support weer goed,” zegt Veenstra. “Zij hebben ons ook geholpen toen een directeur zijn laptop aan boord was vergeten. Op zo’n moment moet er direct actie worden genomen. Dankzij het snelle handelen van KLM is de laptop gelukkig teruggevonden en is het incident met een sisser afgelopen.”

Na twee koppen koffie en twee A4tjes met aantekeningen zit dit agentenbezoek erop voor Ten Berge. Nog twintig te gaan deze maand.

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…