Home / Reisagenten / ATP wil gedupeerde klanten compenseren

ATP wil gedupeerde klanten compenseren

ATP wil gedupeerde klanten compenseren

ATP Business Travel heeft klanten benaderd die in het verleden te veel hebben betaald aan de zakenreisorganisatie om samen tot een oplossing te komen. Dit zegt Marjon Bloemkolk, general manager corporate communications en marketing tegen Zakenreis.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J) beticht ATP Business Travel (ATP) van fraude en heeft de zakenreisagent in juli 2014 aangeklaagd wegens contractbreuk. Er loopt zowel een civiele procedure als een strafrechtelijke procedure tegen ATP. Ook andere klanten zouden mogelijk te veel hebben betaald.

“In afwachting van de gerechtelijke uitspraak hebben wij intern een onderzoek opgestart en daarbij ook een externe expert – een van de grote vier accountantskantoren – betrokken. Op basis van onze bevindingen hebben wij betrokken klanten geïnformeerd en een aantal om een gesprek gevraagd,” zegt Bloemkolk. “Uit ons eigen onderzoek blijkt dat inderdaad een aantal klanten met specifieke contracten in het verleden onjuist is gefactureerd. Dat willen wij nu rechtzetten. Wij hebben inmiddels met één klant gesproken en er zijn meer gesprekken gepland voor begin 2017. Klanten die teveel hebben betaald, zullen worden gecompenseerd. Wij willen samen tot een oplossing komen en vooral ook het vertrouwen herstellen.”

Het gaat om een gering aantal klanten volgens Bloemkolk. Het onderzoek gaat jaren terug. “We zijn in juni begonnen met het onderzoek, maar het gaat om heel veel data: het gaat niet om één klant of om één jaar. Het heeft tijd gekost om alles uit te zoeken.”

Bloemkolk geeft aan dat het oude directieteam van ATP Business Travel inmiddels geheel is vervangen. “Sinds mei is Tom de Clerck regional managing director voor Nederland, België en Frankrijk en ikzelf ben ook nieuw. Wij waren niet op de hoogte van mogelijke misstanden uit het verleden. Verder is er een nieuwe finance manager en sinds november is Michael van der Woude verantwoordelijk voor sales en accountmanagement. ATP Business Travel heeft zo’n 350 medewerkers die zich voor de volle 100 procent inzetten voor onze klanten. Ons doel is om waar nodig schoon schip te maken en recht te zetten wat er in het verleden mis is gegaan, zodat we met een schone lei verder kunnen.”

De achtergrond
Het ministerie van V&J heeft ATP Business Travel in juli 2014 aangeklaagd wegens contractbreuk, waarbij het ministerie stelde dat ATP in de periode tussen 1 december 2010 en 1 december 2012 stelselmatig te veel geld in rekening heeft gebracht voor tickets die voor het ministerie werden geboekt. In die tijdspanne boekte ATP zo’n 25.000 tickets uit naam van het ministerie voor buitenlandse dienstreizen en de repatriëring van vreemdelingen.

Een en ander was via een oud-medewerker van ATP aan het licht gekomen. Hij heeft later onder ede verklaard dat ATP opzettelijk en via verschillende kunstgrepen V&J onwetend heeft gehouden over de ‘bovencontractuele marge’ die ATP behaalde.

In haar vonnis van 10 juni 2015, stelde de rechter dat ATP inderdaad in strijd had gehandeld met de overeenkomst met V&J. Om precies vast te stellen voor hoeveel ATP het ministerie heeft benadeeld, is in februari 2016 een forensisch accountant aangesteld. Een woordvoerder van de Rechtbank Den Haag liet onlangs aan Zakenreis weten dat er voorlopig nog geen (eind-) vonnis in de maak is in de civiele procedure. Een deskundige is bezig met het onderzoek, waarna partijen zich moeten uitlaten over het deskundigenrapport.

In juli 2015 is alsnog aangifte gedaan bij het Functioneel Parket (Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, FIOD). Op basis van een ‘redelijk vermoeden van strafbare feiten’ is de FIOD in februari 2016 gestart met het strafrechtelijk onderzoek. Een en ander heeft ertoe geleid dat er nu ook een strafrechtelijk onderzoek loopt naar de handelswijze van ATP. Op 10 mei 2016 heeft de FIOD het hoofdkantoor van ATP op Schiphol doorzocht en administratie in beslag genomen.

Ook het strafrechtelijke onderzoek loopt nog, heeft het Openbaar Ministerie (OM) laten weten. “Na afronden onderzoek wordt er een zogeheten eind proces-verbaal (eind pv) opgemaakt. Dit eind pv wordt vervolgens beoordeeld door de officier van justitie die dan wel of geen vervolgingsbeslissing neemt of de zaak op een andere wijze afdoet. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een boete/transactie. Een eind pv kan bestaan uit meerdere ordners/verhuisdozen dus de beoordeling kan enige tijd duren.”

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…