Home / Regelgeving / IATA: Beter informatie delen voor veiligere luchtvaart

IATA: Beter informatie delen voor veiligere luchtvaart

IATA: Beter informatie delen voor veiligere luchtvaart

Alexandre de Juniac, voorzitter van brancheorganisatie IATA (International Air Transport Association) roept de internationale luchtvaartgemeenschap op om te investeren in wereldwijde standaarden, samenwerking en uitwisseling van data om de veiligheid van de luchtvaart te kunnen blijven verbeteren. Voor de invoering van de laptopban had De Juniac geen goed woord over.

De IATA-voorzitter signaleert een tekort aan dialoog tussen overheids en bedrijfsleven. Het gebrek aan overleg met de luchtvaartindustrie bij de totstandkoming van de laptop-ban van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is daar volgen De Juniac een goed voorbeeld van. “Luchtvaartmaatschappijen zijn hierin niet geconsulteerd en het heeft wantrouwen veroorzaakt bij het publiek, die willekeur zien in de maatregel die slechts geldt voor een deel van de vluchten uit het Midden-Oosten en Afrika. Hieruit valt veel te leren. Overheden moeten informatie delen, overleggen met het werkveld en de ontwikkeling van het global aviation security plan door ICAO (International Civil Aviation Organisation, red.) steunen”

De Juniac vindt dat de dialoog op meerdere gebieden voor verbetering vatbaar is. Een goede dialoog is onmisbaar om in nieuwe regelgeving ook rekening te houden met de ervaring en kennis uit de praktijk. De Juniac wijst op het gedeelde belang dat bedrijfsleven en overheid hebben voor een veilige luchtvaart.

Topprioriteit
“Veiligheid is de topprioriteit van iedereen in de luchtvaart, en luchtvaart is de veiligste vorm van langeafstandsvervoer. Vorig vonden meer dan veertig miljoen veilige vluchten plaats, een prestatie waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. Dit werd mogelijk gemaakt door wereldwijde standaarden, samenwerking en het analyseren van data,” aldus De Juniac die zich uitsprak tijdens de IATA conferentie in Seoul die in het teken staat van vliegveiligheid en vluchtoperaties.

Volgens De Juniac is er nog een wereld te winnen door de drie kernwaarden in de luchtvaart verder te versterken. “Wereldwijde standaarden bestaan al, maar worden nog niet consequent toegepast.” De organisatie wijst er in dat verband op dat van duizend luchtvaartongevallen in de laatste tien jaar er slechts driehonderd ongevallenrapporten beschikbaar zijn. En de kwaliteit van de rapporten liep nogal uiteen. “Om van ongevallen te leren hebben we onderzoeken nodig die compleet zijn, toegankelijk en die op tijd verschijnen,” aldus De Juniac.

Alexandre de Juniac brak daarnaast een lans voor een zwaardere inzet op data-analyse om de veiligheid te bevorderen. De Juniac: “De data van 100.000 dagelijkse veilige vluchten per dag kunnen gebruikt worden om nieuwe dreigingen of uitdagingen te identificeren. We moeten snel vooruit met deze materie.” Hij prees het Global Aviation Data Management programma van zijn eigen organisatie aan als onmisbaar voor de toekomst. Ook het toenemende gebruik van drones rondom luchthavens is een aandachtspunt voor IATA.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…