Home / Regelgeving / ICAO: emissieplan komt er

ICAO: emissieplan komt er

ICAO: emissieplan komt er

Het door ICAO opgestelde emissieplan voor de luchtvaart kan rekenen op 60 procent van de lidstaten. Dit zegt president Aliu van ICAO tegen Zakenreis in Montreal.

De Algemene Vergadering van de burgerluchtvaartorganisatie is dinsdag in de Canadese stad officieel begonnen met veel plichtplegingen en zal nog tot 7 oktober duren. Later deze week zal het emissieplan, onder de naam CORSIA, voor het eerst op de agenda staan, waarvoor een meerderheid van stemmen nodig is.

De Nigeriaan Olumuyiwa Benard Aliu is sinds 1 januari de president van ICAO, een onder-organisatie van de Verenigde Naties. Hij zegt ‘zeer optimistisch’ te zijn over de uitkomst van de beraadslagingen over het klimaatplan. “Zestig procent van de lidstaten, zowel ontwikkelde als minder ontwikkelde landen hebben met ons plan ingestemd, dus ik denk dat het er gaat komen. Ze zijn samen goed voor tachtig procent van alle luchtverkeer.”

CORSIA  (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) zou na 2020 in werking moeten treden en is erop gericht de groei de luchtvaart gepaard te laten gaan met een nulgroei van CO2 (neutrale groei). Tot 2027 is het plan vrijwillig. Is Aliu daarom niet bang dat er weinig van terechtkomt? “Nee. Ik verwacht dat het aantal landen dat zich opstelt achter het plan tijdens de vergadering nog groeit. Iedereen weet dat het moet gebeuren, maar we wilden de druk niet te veel opvoeren met een verplichting.”

Milieubewegingen wijzen erop dat de luchtvaart zich alleen focust op de uitstoot van CO2, maar er zijn ook andere broeikasgassen, zoals NOx (stikstof) die door vliegtuigen worden geproduceerd en eveneens schade aanrichten. Hoe ziet Benard Aliu dat? “We zijn ons daarvan bewust en het is niet zo dat we het veronachtzamen. Ook voor andere gassen zoals NOx komen er plannen.”

Een ander veel gehoord punt van kritiek is dat de luchtvaartsector met ‘te weinig’ komt en ‘te laat’ is. Aliu: “Wij staan open voor kritiek. Het helpt ons om onze positie verder te verbeteren. Maar ik kijk positief tegen CORSIA aan. Het is het eerste mondiale milieuplan voor de luchtvaart. Er was niets. En dus is het een grote vooruitgang.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….