Home / Regelgeving / ICAO: emissieplan komt er

ICAO: emissieplan komt er

ICAO: emissieplan komt er

Het door ICAO opgestelde emissieplan voor de luchtvaart kan rekenen op 60 procent van de lidstaten. Dit zegt president Aliu van ICAO tegen Zakenreis in Montreal.

De Algemene Vergadering van de burgerluchtvaartorganisatie is dinsdag in de Canadese stad officieel begonnen met veel plichtplegingen en zal nog tot 7 oktober duren. Later deze week zal het emissieplan, onder de naam CORSIA, voor het eerst op de agenda staan, waarvoor een meerderheid van stemmen nodig is.

De Nigeriaan Olumuyiwa Benard Aliu is sinds 1 januari de president van ICAO, een onder-organisatie van de Verenigde Naties. Hij zegt ‘zeer optimistisch’ te zijn over de uitkomst van de beraadslagingen over het klimaatplan. “Zestig procent van de lidstaten, zowel ontwikkelde als minder ontwikkelde landen hebben met ons plan ingestemd, dus ik denk dat het er gaat komen. Ze zijn samen goed voor tachtig procent van alle luchtverkeer.”

CORSIA  (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) zou na 2020 in werking moeten treden en is erop gericht de groei de luchtvaart gepaard te laten gaan met een nulgroei van CO2 (neutrale groei). Tot 2027 is het plan vrijwillig. Is Aliu daarom niet bang dat er weinig van terechtkomt? “Nee. Ik verwacht dat het aantal landen dat zich opstelt achter het plan tijdens de vergadering nog groeit. Iedereen weet dat het moet gebeuren, maar we wilden de druk niet te veel opvoeren met een verplichting.”

Milieubewegingen wijzen erop dat de luchtvaart zich alleen focust op de uitstoot van CO2, maar er zijn ook andere broeikasgassen, zoals NOx (stikstof) die door vliegtuigen worden geproduceerd en eveneens schade aanrichten. Hoe ziet Benard Aliu dat? “We zijn ons daarvan bewust en het is niet zo dat we het veronachtzamen. Ook voor andere gassen zoals NOx komen er plannen.”

Een ander veel gehoord punt van kritiek is dat de luchtvaartsector met ‘te weinig’ komt en ‘te laat’ is. Aliu: “Wij staan open voor kritiek. Het helpt ons om onze positie verder te verbeteren. Maar ik kijk positief tegen CORSIA aan. Het is het eerste mondiale milieuplan voor de luchtvaart. Er was niets. En dus is het een grote vooruitgang.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…