Home / Regelgeving / EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

De lidstaten van de Europese Unie zullen onderhandelingen beginnen over Open Skies met de Golfstaten, Turkije en landen in Zuid-Oost-Azië. Dit hebben de ministers van transport van de EU besloten.

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de EU, heeft van de 28 bewindslieden groen licht gekregen om komend najaar met de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Turkije en de leden van ASEAN (Association of South East Asean Nations) te gaan praten over afzonderlijke Open Skies met elk van die landen. Indien het overleg, dat enige jaren kan duren, succesvol is, betekent dit dat airlines aan weerszijden vrije toegang hebben tot elkaars markten. De EU en de Verenigde Staten hebben al Open Skies.

Momenteel hebben veel Europese landen bilaterale overeenkomsten met derden. Zo heeft Nederland met zowel Qatar als de Emiraten verdragen in verschillende gradaties.

“Als we het eens worden, zullen deze akkoorden nieuwe kansen bieden aan de hele luchtvaartsector, leiden tot nieuwe routes en betere tarieven opleveren voor passagiers. Ook komt er een level playing field voor alle airlines,” zei Violeta Bulc, de EU-commissaris voor transport, dinsdag. Het mandaat aan de Commissie om te onderhandelen heeft een ‘sunset clausule’, die inhoudt dat als het overleg over Open Skies voor de hele EU met de respectieve derde landen te lang duurt, de bilaterale overeenkomsten weer van kracht worden.

Staatssteun
Eerder deze week spraken enkele grote Europese carriers, zoals Lufthansa en Air France-KLM nog hun bezorgdheid uit over de positie van de drie Golf carriers (Emirates, Etihad en Qatar Airways) die in hun optiek teren op staatssteun.

De Europese Commissie gaat niet mee in die kritiek, maar zegt wel te streven naar “eerlijke concurrentie en financiële transparantie”. De maatschappijen in de Golf hebben altijd ontkend staatssteun te hebben ontvangen.

ACI Europe, de organisatie van Europese luchthavens, heeft het initiatief van de EU verwelkomd. “Luchthavens staan aan de basis van netwerkontwikkeling en moeten daarom volledige vrijheid krijgen om airlines aan te trekken. Het beperken van de toegang tot luchthavens moeten we achter ons laten,” zei de directeur-generaal van ACI Europe, Olivier Jankovec.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…