Home / Regelgeving / EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

EU: Open Skies met de Golf

De lidstaten van de Europese Unie zullen onderhandelingen beginnen over Open Skies met de Golfstaten, Turkije en landen in Zuid-Oost-Azië. Dit hebben de ministers van transport van de EU besloten.

De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de EU, heeft van de 28 bewindslieden groen licht gekregen om komend najaar met de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Turkije en de leden van ASEAN (Association of South East Asean Nations) te gaan praten over afzonderlijke Open Skies met elk van die landen. Indien het overleg, dat enige jaren kan duren, succesvol is, betekent dit dat airlines aan weerszijden vrije toegang hebben tot elkaars markten. De EU en de Verenigde Staten hebben al Open Skies.

Momenteel hebben veel Europese landen bilaterale overeenkomsten met derden. Zo heeft Nederland met zowel Qatar als de Emiraten verdragen in verschillende gradaties.

“Als we het eens worden, zullen deze akkoorden nieuwe kansen bieden aan de hele luchtvaartsector, leiden tot nieuwe routes en betere tarieven opleveren voor passagiers. Ook komt er een level playing field voor alle airlines,” zei Violeta Bulc, de EU-commissaris voor transport, dinsdag. Het mandaat aan de Commissie om te onderhandelen heeft een ‘sunset clausule’, die inhoudt dat als het overleg over Open Skies voor de hele EU met de respectieve derde landen te lang duurt, de bilaterale overeenkomsten weer van kracht worden.

Staatssteun
Eerder deze week spraken enkele grote Europese carriers, zoals Lufthansa en Air France-KLM nog hun bezorgdheid uit over de positie van de drie Golf carriers (Emirates, Etihad en Qatar Airways) die in hun optiek teren op staatssteun.

De Europese Commissie gaat niet mee in die kritiek, maar zegt wel te streven naar “eerlijke concurrentie en financiële transparantie”. De maatschappijen in de Golf hebben altijd ontkend staatssteun te hebben ontvangen.

ACI Europe, de organisatie van Europese luchthavens, heeft het initiatief van de EU verwelkomd. “Luchthavens staan aan de basis van netwerkontwikkeling en moeten daarom volledige vrijheid krijgen om airlines aan te trekken. Het beperken van de toegang tot luchthavens moeten we achter ons laten,” zei de directeur-generaal van ACI Europe, Olivier Jankovec.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…