Home / Regelgeving / Brexit: grote gevolgen voor Europese luchtvaart

Brexit: grote gevolgen voor Europese luchtvaart

Brexit: grote gevolgen voor Europese luchtvaart

Als de Britten overmorgen voor uittreding uit de EU zouden stemmen, heeft dat grote gevolgen voor de luchtvaart, ook voor KLM. Dit zegt luchtrechtdeskundige Pablo Mendes de Leon tegen Zakenreis. Binnen de Europese Unie is nu sprake van vrij luchtverkeer, na ‘Brexit’ geldt dat niet meer voor het Verenigd Koninkrijk.

“De interne markt is voor de UK bij een Brexit niet meer van toepassing,” zegt Mendes de Leon, hoogleraar luchtrecht aan de Universiteit Leiden, “ook de regelingen op het gebied van de luchtvaart niet.”

KLM heeft een grote regionale operatie tussen Schiphol en zestien luchthavens in de UK, afgedekt door de vrijheid die de interne markt van de EU biedt en zal wellicht ook andere regelingen moeten treffen na een Brexit. “Deze vluchten van KLM moeten dan worden veiliggesteld via bilaterale verdragen of andere regelingen,” aldus de hoogleraar.

KLM heeft er zelf niet zo’n hard hoofd in. “KLM volgt de situatie met betrekking tot het referendum over Brexit nauwlettend. Voor de dagelijkse KLM-operatie heeft Brexit geen gevolgen,” zegt een woordvoerder.2016_EU_Referendum_Ballot_Paper

Grootste vliegmarkt
Hoe ziet het Europese luchtruim er juridisch gezien nu uit? Sinds 1997 is het luchtverkeer binnen de EU volledig vrij. Ook enkele aangrenzende niet-EU-landen (waaronder Noorwegen, Zwitserland en IJsland) vallen via speciale verdragen onder dit regime. Elke carrier, afkomstig uit elk EU-land mag alle routes die het wil binnen de Unie vliegen.

Uitgerekend Groot-Brittannië is ook de grootste vliegmarkt binnen de EU. Vorig jaar reisden er 130 miljoen passagiers tussen ‘Britain’ en de rest van de EU. De grootste acht luchthavens van de UK genereerden een omzet van 15,4 miljard dollar door dit inter-Europese verkeer.

De UK is tevens het belangrijkste werkterrein voor de twee marktleiders in het Europese low cost segment: easyJet (zelf Brits) en Ryanair (Iers). Bij een Brexit ressorteert de UK niet meer onder de EU-wetgeving en dit zou betekenen dat Ryanair alleen nog vanaf Britse bodem naar Ierland mag vliegen en de routes vanuit de UK naar andere landen moet opgeven. Voor easyJet lijkt Brexit te zullen betekenen dat deze Britse prijsvechter niet meer kan opereren vanaf bases buiten de UK, zoals Schiphol, behalve op routes van en naar de UK zelf.

De beide prijsvechters zien deze bui ook hangen en hebben in het openbaar luidkeels te kennen gegeven tegen Brexit te zijn. EasyJet overweegt om na een Brexit een licentie (AOC – Air Operators Certificate) aan te vragen in een ander EU-land, zodat de Europese bases open kunnen blijven.

Onduidelijk is nog wat de consequenties zullen zijn voor de International Airlines Group IAG, die bestaat uit British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus. British Airways zou na een Brexit een non-EU carrier worden die in een onderneming zit met drie airlines uit twee landen die wel in de EU zitten. Net als easyJet en Ryanair is IAG daarom een fel voorstander van een blijvend Brits lidmaatschap van de EU.

Tussenvorm
Een tussenvorm is ook nog mogelijk. Als de Britten ervoor kiezen uit de EU te stappen, kunnen ze op tal van terreinen, ook de luchtvaart, gaan onderhandelen met de EU of individuele lidstaten over verdragen, zoals de Noren, Zwitsers en IJslanders dat ook hebben gedaan. De UK zal zich na Brexit waarschijnlijk aansluiten bij de European Common Aviation Area (ECAA), waarvan alle Europese landen lid zijn. ECAA regelt bilateraal luchtvaartverdragen tussen de EU en niet-EU-landen. Het tot stand brengen van dergelijke nieuwe regelingen kost wel veel tijd en geld.

Maar eerst moeten de Britten komende donderdag nog stemmen. En als het ja-kamp verliest en het Verenigd Koninkrijk in de EU blijft, zal het hele idee van de Brexit tot het verleden behoren en waarschijnlijk snel worden vergeten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….