Home / Overig / Een Boeing voor de koning

Een Boeing voor de koning

Een Boeing voor de koning

De Nederlandse regering heeft besloten een Boeing 737 Business Jet (BBJ) aan te schaffen voor gezamenlijk gebruik door de koninklijke familie en politici. Begin 2019 is het toestel, dat 89 miljoen euro kost, inzetbaar.

Plannen voor vervanging van de nu gebruikte en verouderde Fokker 70 waren er al langer, maar minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) zocht een jaar lang naar een tweedehandsje van rond de 50 miljoen euro. Die zoektocht heeft niets opgeleverd en in een brief aan de Tweede Kamer schrijft de – inmiddels demissionaire – bewindsvrouw nu dat de keus daarom is gevallen op een nieuwe BBJ.

Er is geen openbare aanbesteding gedaan aan en het is de vraag of dat wel helemaal volgens de Europese regels is; Airbus bouwt ook grote zakenvliegtuigen die in aanmerking zouden kunnen komen. Maar de BBJ ligt voor de hand in de Nederlandse situatie. KLM-piloten zullen (net als nu bij de Fokker 70), het toestel moeten vliegen. KLM heeft vergelijkbare Boeing 737’s in de vloot en daarmee gecertificeerde piloten, maar geen single aisle Airbussen.

Bovendien heeft Koning Willem-Alexander, een gekwalificeerde piloot op de Fokker 70, inmiddels ook zijn brevet gehaald voor de Boeing 737. De vorst zal op de BBJ dienst doen als extra piloot. De Nederlandse BBJ krijgt de registratie PH-GOV op de staart: PH is de code voor Nederland, GOV is een afkorting van government –  de regering bestaat officieel uit de Koning en de ministers. Rotterdam The Hague Airport zal, zoals voorheen, de uitvalsbasis zijn van het nieuwe regeringsvliegtuig.

KBX
Het koningshuis en de regering hadden voor officiële vluchten sinds 1996 een Fokker 70 (registratie KBX – Koningin Beatrix) tot hun beschikking. Dit toestel is dringend aan vervanging toe en van de gelegenheid wordt meteen gebruik gemaakt om een beter vliegtuig te kopen.

De BBJ is aanzienlijk groter en zwaarder dan de Fokker 70 en heeft met name een groter bereik (11.000 kilometer tegen 3.400 kilometer.) De PH-GOV kan onder meer in een keer naar de Nederlandse gebiedsdelen in de Caribische Zee vliegen, de Fokker kan dat niet.

Er moet nog wel een jaar zonder regeringstoestel worden overbrugd, want de PBX gaat in  juni van dit jaar al in de verkoop. De reden is dat KLM de Fokkers zelf niet meer in de vloot heeft en binnenkort ook de certificering voor de piloten verloopt. Ruim anderhalf jaar zal Nederland zich voor de regering daarom moeten behelpen met geleasde zakenjets en vluchten aan boord van commerciële vliegtuigen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…