Home / Meetings & Events / Leiders reisindustrie: EU loopt achter

Leiders reisindustrie: EU loopt achter

Leiders reisindustrie: EU loopt achter

Op de top van de WTTC, die woensdag en donderdag in Madrid plaatsheeft, hebben leiders uit de reiswereld brandhout gemaakt van de situatie in Europa. Zo noemde CEO Michael O’Leary van Ryanair de Europese Commissie “dom en incompetent”.

De World Travel and Tourism Council WTTC is een nonprofit forum waarin 100 topmensen – in een wisselende samenstelling – uit alle sectoren van de reiswereld samenwerken ten behoeve van de industrie. Behalve een jaarlijkse top, doet de WTTC veel marktonderzoek voor de reisindustrie. Michael O’Leary, geen lid van de WTTC op dit moment, hield woensdag als gastspreker een tirade tegen de Europese Commissie.

Nadat voormalig Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso op het forum had gezegd hoe goed het in de EU volgens hem gaat, maakte O’Leary op de voor hem bekende directe wijze brandhout van Barroso’s verhaal. “Als deze conferentie een week eerder was gehouden, had niemand hier kunnen komen door de staking van de Franse verkeersleiders,” zei de CEO van Ryanair. Hij verweet dit de Europese Commissie die “zeer incompetent” is en een beter beleid zou moeten voeren op het gebied van luchtverkeersleiding. O’Leary wil dat de EU een stakingsverbod oplegt aan luchtverkeersleiders, zoals dat ook geldt in de Verenigde Staten en voor andere sectoren in de Europese Unie, zoals politieagenten en militairen.

Darren Huston, de CEO van het Amerikaanse Priceline waar sites als Booking. com en Agoda onder vallen, uitte ook kritiek op Europa, in zijn geval op de hotelbranche. “De infrastructuur van de Europese hotels is aan het verouderen. Waarom investeren hotelbedrijven niet meer in de EU? En de belastingen variëren in de EU van land tot land en veranderen voortdurend. In een gemeenschappelijke markt zouden de belastingen overal hetzelfde moeten zijn,” zei Huston, ook geen forumlid van WTTC.

De CEO van Turkish Airlines, Temel Kotil – wél lid van de WTTC – strooide verder zout in de Europese wonden. “Europese luchthavens lopen achter. Ze zijn geen 24 uur per dag open. De Europese politici interesseren zich niet voor transit passagiers. De enige luchthavens die echt groeien zijn die in Azië. Turkije bouwt nu een aiport voor 150 miljoen passagiers,” aldus Kotil.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….