Home / Meetings & Events / Flying Dutchman initiatief krijgt vaart

Flying Dutchman initiatief krijgt vaart

Flying Dutchman initiatief krijgt vaart

De Flying Dutchman Foundation lijkt erin te slagen een DC-4 Skymaster naar Nederland te halen om deze in te zetten voor passagiersvluchten. Niet met traditionele sponsoring, maar met investeerders en een business plan.

Nederland kent meerdere stichtingen die zich inzetten voor het behoud van historisch luchtvaarterfgoed. Zonder uitzondering hebben deze clubs, die afhankelijk zijn van sponsors, leden en passagiers, het moeilijk. Tijdens de jarenlange economische crisis hebben veel bedrijven de brui gegeven aan sponsorschappen. Ogenschijnlijk geen goed moment voor een nieuw initiatief. Toch kochten enkele initiatiefnemers uit de luchtvaart enkele jaren geleden een DC-4 aan in Zuid Afrika.

De kist kenden ze goed. Het is de DC-4 die midden jaren negentig haar intrede deed bij de Dutch Dakota Association (DDA), maar enige jaren later weer naar Zuid-Afrika vertrok toen de DDA een moeilijke tijd doormaakte. De DC-4 deed na terugkeer in Afrika dienst als luxe vervoermiddel in ‘Flying-safari’-vakanties, tot er een motor kapot ging en de kist in de ‘mottenballen’ werd gezet.

In Zuid-Afrika werken op dit moment teams van professionele onderhoudsmonteurs samen met ploegen leerlingen van Nederlandse opleidingen voor vliegtuigonderhoud aan het vliegklaar maken van het toestel. Een nauwkeurige inspectie van de romp, vleugels en motoren, installatie van een nieuwe radio en GPS met bijbehorende computers en antennes.

In Nederland werkt onder meer Philip Tammes aan de terugkeer van de Skymaster, hij is nauw betrokken geweest bij de opzet van de nieuwe organisatie Flying Dutchman Foundation: “We kunnen niet meer uitsluitend rekenen op traditionele sponsoring. Maar met zakelijke investeerders zijn we erin geslaagd een sluitend business plan neer te leggen. We verwachten nog dit jaar de overtocht te kunnen maken vanuit Afrika.”

Het toestel krijgt een hele nieuwe uitstraling waarop de geuzennaam ‘Flying Dutchman’ in gebruik blijft. Vervolgens wordt het toestel ingezet op verschillende ‘handelsreizen’ waarmee de stichting ook publiciteit wil verwerven, misschien ook in een televisiedocumentaire, iets waar Tammes als eigenaar van een eigen filmproductiebedrijf ervaring mee heeft. Hoe dit precies gaat plaatsvinden houdt de stichting nog even onder de pet.

Geen rondvluchten dus, maar lange vluchten. Tammes: “We denken aan oude routes van KLM naar verre oorden. De eerste reis is die van Zuid-Afrika naar Nederland. Passagiers kunnen straks tickets kopen voor onze reizen en bedrijven kunnen het toestel ook inzetten voor hun eigen bijzondere reisidee.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….